Senaste nytt

Hertz Sverige vill ha 1500kr för repa på en fälg

Vem har rent juridiskt bevisbördan?

Tänker spontant att om man skriver på ett avtal där det står att man ska inspektera bilen innan man kör iväg så gör man det. Hittar man tex en fälgskada så rapporterar man det direkt. Hittar man ingen skada så åker man iväg. Är det skada när man då lämnar tillbaka bilen så betalar man.

Skulle säga att bevisbördan ligger på uthyraren, åtminstone i förhållande till konsument.

En annan aspekt är dock vid vilken tidpunkt de har inspekterat bilen. Allt som oftast lämnar man ju bara in bilen utan att de kontrollerar den vid exakt den tidpunkten. Om man som konsument förväntas meddela eventuella icke dokumenterade skador exakt vid tidpunkten som man hämtar ut bilen så bör även uthyraren ha samma skyldighet - dvs. meddelar de inte att bilen har nya skador exakt vid tidpunkten för återlämnande så bör ansvaret falla på uthyraren (eller åtminstone kunna styrka det med fotografier/visa på att skadan inte uppkommit efter att bilen återlämnats.)
 

ssh9721

Medlem
Dum tanke kanske, men de debiterar för skador, som sedan inte åtgärdas då nästa person som hyr kan få ilskna papper befintliga skador... Om inte alla pengar går till att fixa skadorna, blir det ju en fin bonus. Motprestation borde vara, absolut jag betalar, och uthyraren skickar bevis på att skadan åtgärdats när så skett?

Lär aldrig hända, men ofta undrat vilken skada som får en del av bilen/fordonet over the edge att det måste faktiskt åtgärdas?
 

CoooC

Medlem
Är det inte så att många hyrbilsföretag leasar hyrbilarna på 6-12 månader? Vid återlämnande efter 6-12 månader görs grundlig kontroll och avdrag för skador, stora som små?
 

Homer

Medlem
Är det inte så att många hyrbilsföretag leasar hyrbilarna på 6-12 månader? Vid återlämnande efter 6-12 månader görs grundlig kontroll och avdrag för skador, stora som små?


Ungefär så

Revealed: How car rental companies are charging customers for pre-existing damage - and not actually repairing vehicles - Independent.ie

Volkswagen Group Ireland, which leases vehicles to a number of major car rental companies, said:
"The agreements that we have with car rental companies tend to vary depending on the rental company and brand, but generally, we charge the car rental company a set price per car as a default to cover acceptable damage, but any amount over this is charged accordingly."

The "acceptable damage" varies depending on each deal with each car firm, the spokesperson confirmed.
 
Toppen