Senaste nytt

Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

MaLund13

Medlem
Som jag förstår det kan man alltså köpa biljett Stockholm - Göteborg utan att ha reserverad sittplats? D.v.s. då får man sätta sig var det är ledigt och så får man vara beredd att flytta på sig om det kommer någon som har bokat sittplatsen. Det funkar ju på andra tåg förstås men om man dessutom kan boka en tom plats bredvid sin bokade plats samtidigt som det finns helt obokade passagerare på hela sträckan kan jag tänka mig att det blir lite diskussioner.

"Är den där platsen ledig?"
"Nej."
"Vem ska sitta där då, platsen verkar ju vara tom?"
"Ingen ska sitta där och så ska det förbli för det har jag minsann betalat 32 kr för. Du får väl stå om du inte hittar någon annanstans att sitta för det här sätet ska vara tomt."

Missförstå mig inte - jag skulle själv absolut betala för ett ledigt säte bredvid mig och på ett tåg var alla resenärer har bokade platser blir det ju inga problem. Men om tåget är fullt av passagerare utan platsreservation tillika kanske av karaktären "lågprisresenärer" så undrar jag hur det kommer att funka i praktiken.

På Flixbus tilldelas du automatiskt en sittplats när bokningen slutförs om du inte under bokningsflödet väljer en själv. Vet inte om det fungerar likadant på Flixtrain dock.
 

SK989

Medlem
Man kan också välja att klimatkompensera resan för 84 kronor. Jag trodde faktiskt att tågen gick på Svensk fossilfri el, men man kanske importerade Tysk kolkraft eller Tyska diesellok?
Om inte Flixtrain kör med diesellok så känns det som lite lurendrejeri faktiskt. Elen som driver loken köper ju Trafikverket in och den kommer uteslutande från vattenkraft.
 

Palazzi

Medlem
Om inte Flixtrain kör med diesellok så känns det som lite lurendrejeri faktiskt. Elen som driver loken köper ju Trafikverket in och den kommer uteslutande från vattenkraft.

Lär ha blivit något fel i den uträkning som kompensationen beräknas på. På buss kostar det knappt något alls, och på Tyska Flixtrain så blir summan totalt 3kr för klimatkompensation.

Då man kör med grön el är en gissning är att det ska vara 84 öre. Kan tänka mig att det är Euro-konverteringen som blivit omvänt vad som tänkts.
 

fcx

Medlem
Lär ha blivit något fel i den uträkning som kompensationen beräknas på. På buss kostar det knappt något alls, och på Tyska Flixtrain så blir summan totalt 3kr för klimatkompensation.

Då man kör med grön el är en gissning är att det ska vara 84 öre. Kan tänka mig att det är Euro-konverteringen som blivit omvänt vad som tänkts.
Varför ens erbjuda 84 öre som en valbar avgift? Administrationen måste kosta med än vad man får in på det kan jag tycka.
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Palazzi

Medlem
Varför ens erbjuda 84 öre som en valbar avgift? Administrationen måste kosta med än vad man får in på det kan jag tycka.

De lär de ha räknat på, gissar jag. I sämsta fall så går de +/- 0 på admin. och kan tjäna på signalvärdet. De transporterade 50-60 miljoner resenärer/år innan Covid och om 5-10% av resenärerna betalar ett par kronor/sträcka blir det väl inga hiskeliga intäkter (relaterat bolagets omsättning).

Saxat från deras hemsida, om klimatkompensation: "Det uträknade priset läggs automatiskt på biljettpriset. Din klimatkompensation uppgår till ungefär mellan 1-3 procent av resans pris."

Där ser vi iaf att 84kr inte bör stämma, men inte heller 84 öre. 2-4SEK/avgång ska kompensationen landa på.
 
De lär de ha räknat på, gissar jag. I sämsta fall så går de +/- 0 på admin. och kan tjäna på signalvärdet. De transporterade 50-60 miljoner resenärer/år innan Covid och om 5-10% av resenärerna betalar ett par kronor/sträcka blir det väl inga hiskeliga intäkter (relaterat bolagets omsättning).

Saxat från deras hemsida, om klimatkompensation: "Det uträknade priset läggs automatiskt på biljettpriset. Din klimatkompensation uppgår till ungefär mellan 1-3 procent av resans pris."

Där ser vi iaf att 84kr inte bör stämma, men inte heller 84 öre. 2-4SEK/avgång ska kompensationen landa på.
Denna text? Res miljövänligt → FlixBus Jag tror man syftar på bussen där, ser ingen anledning till att procenten skulle vara lika på andra transportsätt.
 

Palazzi

Medlem
Denna text? Res miljövänligt → FlixBus Jag tror man syftar på bussen där, ser ingen anledning till att procenten skulle vara lika på andra transportsätt.

Nej, det är väl inte specificerat. Drog dock den slutsatsen då samma tillägg finns på resor med tåg på Flixtrain.de (ca 3kr på 100kr). Har svårt att se motivet till att de skulle ha en hiskelig summa för kompensering, på ett enskilt transportsätt och land, vilket helt frångår den procentsats man normalt använder.
Främst skulle det vara svårt att förstå att det också sker på det transportsätt som släpper ut allra minst.

Jag tror att det åtgärdas om någon orkar påpeka detta.
 

Jönsson

Medlem
Så där var det ju på SJ:s tåg på "den gamla goda tiden" innan platsreservation var standard. Som jag har förstått det så får man en sittplats tilldelad även om man inte väljer en själv, men då kan man ju hamna lite var som helst i tåget.

Man kan också välja att klimatkompensera resan för 84 kronor. Jag trodde faktiskt att tågen gick på Svensk fossilfri el, men man kanske importerade Tysk kolkraft eller Tyska diesellok?
Så är det väl fortfarande, beroende på typ av tåg. Bara snabbtågen kräver platsreservation. (Med reservation för eventuell ändring av rutinen under pandemin)
 

GOTBound

Medlem
En snabb sökning på avgångar inför delen av sommarsemestern som spenderas i Stockholmsområdet;
Avgångar Göteborg-Stockholm på en lördag i juli;
06:39 med ankomst 11:30
18:09 med ankomst 21:22

För vår del blir det SJ [när de väl släpper biljetter] eller bilen.
 
Toppen