Jag hade samma (award)flight den 27 april, SK638. Dvs cancellation kom 15 dagar innan. Ombokad till dagen efter vilket resulterat i ca 30h layover vilket för mig är orimligt eftersom SAS information på hemsidan + EU261 säger att SAS bokar om till nästa tillgängliga flyg som tar mig hem, även på ett annat bolag. Dessutom gör inreserestriktionerna, som jag uppfattar det, i princip omöjligt att ens göra layover och sådana arrangemang skulle jag själv ombesörja. Det enda faktiska alternativet de gav mig var en 11h resa med LOT via WAW och när jag påpekar att jag vill ta den LH flight som faktiskt finns vill inte SAS boka den eftersom de inte ser tillgängliga awards. Tack för "hjälpen".
Vad säger BC-expertisen om chanserna att få tillbaka pengarna när jag 1) inte accepterar deras försämrande ombokningsalternativ och 2) löser en enkelresa på egen hand? Biljetten kostar omkring 2k. Om SAS vägrar ersätta mig, kan jag dra dem till ARN som så vitt jag vet inte prövat ett sånt här ärende?
Jag förstår att SAS genomgår en extremt svår tid men de försöker ju inte lösa eller ens hjälpa kundens situation på ett rimligt sätt och det där diamantkortet ser alltmer ut som en kolbit för mig.