Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

filip23

Medlem
Jag och några vänner hade tänkt att hyra en villa i Spanien och koppla av 4 nätter i slutet av Juni. Tror ni att det blir möjligt? vad jag har förstått så behövs bara ett negativt PCR test (senast taget 72h innan avresa) för att komma in i Spanien, eller har jag fel? Hur håller man sig uppdaterad på bästa sätt? Tänkte boka för oss alla inom dom närmsta dagarna
 

Hachans

Medlem
Jag och några vänner hade tänkt att hyra en villa i Spanien och koppla av 4 nätter i slutet av Juni. Tror ni att det blir möjligt? vad jag har förstått så behövs bara ett negativt PCR test (senast taget 72h innan avresa) för att komma in i Spanien, eller har jag fel? Hur håller man sig uppdaterad på bästa sätt? Tänkte boka för oss alla inom dom närmsta dagarna

Boka allt avbokningsbart och ställ in er på att inte kunna resa och bli positivt överraskade om det går. Ingen kan förutspå hur det faktiskt kommer att se ut. Tänk också på att även om det går att resa in, innebär inte det att allt är öppet som vanligt när ni väl är där. Stränder, parker etc kan vara stängda och ni kommer bli sittande i er lägenhet pga utegångsförbud om ni har otur. Om ni tycker det är värt det avgör ni själva såklart, men bra att ha i åtanke.

Annars är väl UDs webbsidor och ambassaden bra ställen att ha koll på i de snabba svängarna. Och typ Traveldoc och andra liknande tjänster.
 

Tomas E

Medlem
Jag och några vänner hade tänkt att hyra en villa i Spanien och koppla av 4 nätter i slutet av Juni. Tror ni att det blir möjligt? vad jag har förstått så behövs bara ett negativt PCR test (senast taget 72h innan avresa) för att komma in i Spanien, eller har jag fel? Hur håller man sig uppdaterad på bästa sätt? Tänkte boka för oss alla inom dom närmsta dagarna

Annars är väl UDs webbsidor och ambassaden bra ställen att ha koll på i de snabba svängarna.

Då upprepar jag det klassiska tipset: appen UD resklar. :)
Här hittar du Covid-19-infosidan för Spanien: https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...ation/lägesbild-och-reseinformation-covid-19/
 
Då upprepar jag det klassiska tipset: appen UD resklar. :)
Här hittar du Covid-19-infosidan för Spanien: https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...ation/lägesbild-och-reseinformation-covid-19/
UD Resklar är bra, men när det sker snabba ändringar i inresereglerna till ett land kan informationen där släpa efter. Tex ambassaden i Tysklands info blev korrekt först två dagar efter införandet. Därför är det alltid bra att kolla upp det landets information direkt. Här är Spaniens sådan webbsida:

Spain Travel Health
 

Skogi

Medlem
Jag och några vänner hade tänkt att hyra en villa i Spanien och koppla av 4 nätter i slutet av Juni. Tror ni att det blir möjligt? vad jag har förstått så behövs bara ett negativt PCR test (senast taget 72h innan avresa) för att komma in i Spanien, eller har jag fel? Hur håller man sig uppdaterad på bästa sätt? Tänkte boka för oss alla inom dom närmsta dagarna
Läget i Spanien just nu är faktiskt relativt lugnt, de öppnar upp mer och mer. Under påsk lättade dem på ganska många restriktioner. Än så länge behövs fortfarande ett PCR test taget 72h innan avresa, räkna med att detta hänger kvar ett tag, även i juni.

Vi hyrde, under föregående vecka hus och bilade runt i Katalonien utan problem. Om inte något drastiskt händer inom det närmsta så bör er vistelse bli ganska smärtfri, men som sagt, håll er uppdaterade genom ex ambassadens reseinformation.
 
Last edited:

filip23

Medlem
Läget i Spanien just nu är faktiskt relativt lugnt, de öppnar upp mer och mer. Under påsk lättade dem på ganska många restriktioner. Än så länge behövs fortfarande ett PCR test taget 72h innan avresa, räkna med att detta hänger kvar ett tag, även i juni.

Stort tack för infon. Hör ju olika historier gällande att man måste ta ett PCR test på flygplatsen innan avgång men som jag har förstått det fungerar vilket PCR test som helst sålänge det inte är äldre än 72h innan avresa, precis som du skriver. Men det låter ju oerhört bra att ni kunde bila runt utan problem. Återigen, tack för svar.
 

Skogi

Medlem
Stort tack för infon. Hör ju olika historier gällande att man måste ta ett PCR test på flygplatsen innan avgång men som jag har förstått det fungerar vilket PCR test som helst sålänge det inte är äldre än 72h innan avresa, precis som du skriver. Men det låter ju oerhört bra att ni kunde bila runt utan problem. Återigen, tack för svar.

Ha dock i åtanke att detta gäller i Katalonien, restriktionerna varierar väldigt mycket beroende på vilken region du befinner dig i. Men här så har dem lättat upp från att man inte fick lämna staden till att man nu får röra sig fritt inom hela regionen. I Madrid har dem öppnat upp ytterligare. Vågar inte uttala mig om restriktioner i andra delar av landet.

72 gammalt PCR-test är standard för fastlandet, andra regler gäller för Kanarieöarna.
 

Homer

Medlem
Florida suing CDC, federal government over 'cruise shutdown' - ABC News

Florida Gov. Ron DeSantis announced that the state is suing the U.S. government in an attempt to resume cruising in the U.S. after more than a year of the industry being shut down amid the COVID-19 pandemic.

"We have tens of thousands of Floridians -- not just in this county alone but throughout the state -- who depend on the viability of our cruise industry for their livelihoods, for their jobs, for their ability to feed their families," the Republican governor said at a press conference in Miami-Dade County on Thursday.
 

Kimmen00

Medlem
Florida suing CDC, federal government over 'cruise shutdown' - ABC News

Florida Gov. Ron DeSantis announced that the state is suing the U.S. government in an attempt to resume cruising in the U.S. after more than a year of the industry being shut down amid the COVID-19 pandemic.

"We have tens of thousands of Floridians -- not just in this county alone but throughout the state -- who depend on the viability of our cruise industry for their livelihoods, for their jobs, for their ability to feed their families," the Republican governor said at a press conference in Miami-Dade County on Thursday.

Bra! Hoppas det leder ngn vart..
 

M.K

Medlem
160C8AA6-31C3-4FB1-937D-47B6539909E3.jpeg

Brutalt ras för hotellen – värst i Stockholm - TT

Inget nytt men ändå intressant artikel tycker jag. Bra gjort av hotellen här i Stockholm som överlevt med dessa tråkiga förutsättningar.
 
Toppen