Senaste nytt

Berglund

Medlem
Fredag den 25 september 2020
Incheckningen förändras


Jag tänkte såhär kvällen innan att jag skulle försöka undvika incheckningsdisken på Arlanda, slippa svara på frågor och vifta med alla mina papper under morgondagen. Fram med appen och prova online incheckningen. Där hade processen nyligen uppdaterats till att nu omfatta följande flöde:
20200925_152303000_iOS.png

20200925_152335000_iOS.png

20200925_152338000_iOS.png

20200925_152359000_iOS.png

20200926_091133000_iOS.png

Det blev incheckning i appen men det var långt ifrån så smidigt som det en gång var. Det här gör jag helst inte om!


Lördag 26 september 2020
Resa nummer fem - överraskningen!


Uber Eats fick den stora äran att leverera dagens lunch på hemmaplan. Min flygning var inte förrän kl 17:30 på lördagseftermiddagen och det gav en halvdag på hemmaplan. Ganska skönt och välbehövligt! Jag ägnade förmiddagen åt att försöka knåpa ihop rutter som skulle ge dels tillräckligt många statuspoäng men också som skulle kunna fungera i verkligheten. Hittade inget speciellt, det blev dags för lunch, spaghetti carbonara, som idag levererades från Forno Söder. Gott utan att för den sakens skull vare sig vara minnesvärt eller något som jag kommer att beställa igen.

Stressen över att kanske göra dessa flygningar förgäves var påtaglig. Visserligen skulle jag få XP poäng men sådana hade jag redan gott om - det var ju egentligen UXP poängen jag var ute efter. Tänk om det inte skulle gå att boka fler resor, då var egentligen alla de återstående redan bokade resorna helt onödiga. Jag behövde några poäng till för att klara mig i mål och så som KLM och Air France drog ned på sina flygningar såg det verkligen inte ljust ut vid den här tiden. Om Europa fortsatte att sluta sig och flygbolagen återigen mer eller mindre skulle sluta flyga, då skulle jag misslyckas. Jag behövde fler UXP poäng - på den här sidan nyårsafton! Hur i hela fridens namn jag skulle få ihop det - hade jag vid det här tillfället ingen som helst aning om. Några fler plan till Oslo Sandefjord Torp gick det inte på resten av året! För att komma in i många andra länder behövde jag någon form av test, karantän eller andra krav och bestämmelser som skulle göra det betydligt dyrare och krångligare att gå i mål. Om det skulle bli mycket dyrare var det helt enkelt inte görbart. Det här upptog mycket av mina tankar och funderingar kring hur jag skulle göra sysselsatte mig ett antal kvällar vid den här tiden.

Hur som helst bestämde jag mig denna lördag för att snåla och ta Flygbussen ut till Arlanda. Klockan 14:56 tog jag följande bild på Cityterminalen i Stockholm medan jag väntade på Flygbussen:
20200926_125622720_iOS.jpg
Här var kusligt tomt, nästan som om ingen annan skulle åka buss och känslan av att ha gått fel var påtaglig. Här var tyst och öde som i Dödens Väntrum. Pressbyrån och Espresso House var stängda, rulltrapporna upp till övre plan stod stilla. Ljuset var på men det var verkligen också det enda livstecknet bortsett från mig själv.

Efter en stund kom det en buss och busschauffören fick hoppa ur och öppna slussdörrarna själv. Av okänd anledning fungerade inte hans fjärrkontroll. Jag hade några resor kvar på mitt befintliga tiokort och det kändes bra att använda en sådan för dagens resa. Tiokortet är giltigt i ett år och jag köpte det här i december 2019. Sedan dess har det inte blivit så många resor, särskilt inte med Flygbussarna, kan man väl säga.

Vi blev i varje fall några stycken ombord, det kom tre passagerare till innan bussen skulle gå. Fortfarande var det gott om plats för mig, min väska och de andra i bussen också. Jag skänkte busschauffören en vänlig tanke kring hur det måste kännas att köra en buss som är i det närmaste tom. Det har väl i och för sig hänt någon gång tidigare också, att man hamnat på en flygbuss som blev i det närmaste tom. Men det här var något annat. Det kändes så sorgligt. Dagens busschaufför föreföll i varje fall vara vid gott mod och körde hela showen med att hälsa välkomna till Flygbussarna, resan beräknades ta si och så många minuter, han påminde om säkerhetsbältet, nämnde att numera avgick alla flygplan från Arlanda terminal 5 och slutligen önskade han oss en trevlig resa.

Jag gick förbi Air France och KLMs incheckningsdisk i alla fall, valde att plocka ut boardingpass för hela resan. Det är smidigt tänkte jag, då kan jag spara tid på de andra flygplatserna och bara gå direkt. Här på Arlanda var jag ändå i god tid och skulle bara gå förbi Pontusloungen för att få mig lite lättare middag. Klockan 16:01 satt jag i en av stolarna i den lite avsides sektionen och hade precis fått en meny i handen:
20200926_140136702_iOS.jpg
Idag var det min Dolmio-dag, det vill säga pasta-dag. Jag valde penne pasta med stekt skogssvamp, persilja och Grana Padano ost, till det fick det bli ett glas rött vin och lite vatten.
20200926_142631169_iOS.jpg
Jag hade nämligen mina föraningar om vad KLM hade tänkt bjuda mig på ombord och jag kände att varm mat här i loungen behövdes framför den kalla anrättning som KLMs cateringbolag med kärlek och varsam hand noggrant hade förberett till mig...

Det blev en knapp timmes besök hos Pontus och lagom till att boardingen skulle påbörjas gick jag bort till gate F31 där boardingen påbörjades mycket punktligt vid klockan 17:00. På med masken och så kör vi - dags för resa nummer fem!
20200926_150153173_iOS.jpg


ARN - AMS
Lördag 26 september kl 17:26, ankomst kl 19:13
Flight KL 1116, Boeing 737-700, flögs av KLM, plats: 2C

På väg ned mot mitt plan såg jag ett av SAS nya i gaten bredvid. Det gladde mig ändå att i varje fall se ett SAS flygplan, kul att det fortfarande flyger - tänkte jag.
20200926_150454780_iOS.jpg

Boardingen var snabb och effektiv denna lördagseftermiddag, vi stängde dörren och kom iväg några minuter före utsatt tid.

Ibland blir man överraskad! Det hade pratats och ryktats om att KLM skulle byta ut den stående menyn ombord "efter sommaren" men den klassiska caesarsalladen hade blivit kvar. Till slut hade hela Flyer Talk, otaliga ombordbesättningar och även jag hunnit tröttna och gett upp. Vi hade slutat vänta på den nya ombordmaten. Därför var det inte utan viss stolthet i rösten som kvällens purser, när hon kom bärandes på skokartongen fyrade av ett leende som hade gått runt om hela huvudet på henne om inte öronen hade suttit i vägen. Hon sade:
- "Dear Mr. Berglund, it is with great pleasure I bring you this new and improved onbord meal".

Strålande tänkte jag! Vad gott med lite omväxling! Det är absolut inget fel på caesarsalladen men jag hade i ärlighetens namn ätit ganska många utav just den på sistone. Till och med jag kan uppskatta omväxling i maten även om jag annars kan tänka mig att äta samma sak ganska ofta. Det har aldrig stört mig, jag har mina favoriter. När till och med jag hade tröttnat lite på caesarsalladen, då har det alltså gått (för) långt!

Jag öppnade min skokartong och till @aruba1:s glädje kan jag därför här, stolt, presentera den nya anrättningen:
20200926_154457467_iOS.jpg

20200926_155259903_iOS.jpg

Det var en bulgursallad med falafel...
Det här smakade inget vidare och jag åt inte ens upp. Det brukar jag trots allt göra men det här var verkligen inte gott. Jag tackade min lyckliga stjärna att jag hade besökt Pontus före flygningen och hade klokt nog ätit mig mätt redan där.

Caesarsalladen - kom tillbaka! Allt är förlåtet!!!

Flaskvattnet ombord var det i alla fall inget fel på, jag lyckades med min rutin och erfarenhet få två flaskor att räcka till munskyddsfrihet under hela resan bortsett från start och landing. Jag kände mig trots allt nöjd!

Vi kom inflygande in mot Amsterdam strax efter klockan 19:00 och jag fick fin utsikt över de avancerade kanalsystemen.
20200926_170739026_iOS.jpg

Vi landade klockan 19:13 och naturligtvis gjorde KLM ett stort nummer av att vi nu landat 20 minuter före utsatt tid. Piloten kom ut i högtalaren och önskade oss alla en "trevlig fredagskväll". Märkligt tänkte jag, det är väl ändå lördag?! Innan jag hade fått upp kalendern för att verkligen kontrollera, kom kaptenen tillbaka ut i högtalaren och beklagade sitt misstag och önskade oss nu istället en trevlig lördagskväll! Jaja, vi är alla människor och så länge piloten inte gör allvarligare fel än att säga fel på en dag hit och dit, då kan det väl ändå vara förlåtet. Men det kändes ändå bra att misstaget skedde efter själva flygningen och inte före! Alla ombord log bakom sina munskydd, även kabinbesättningen - det såg man i deras ögon.

Amsterdam Schiphol Airport! Ahhh, denna flygplats är inte sig själv utan de ständiga, otaliga reparationerna av alla de olika rulltrapporna, både de i höjdled samt de platta rullband som används för att förflytta människor i de långa korridorerna. Det är alltid ett antal som är avstängda för service. Antingen är slitaget något alldeles fruktansvärt eller så är kvaliteten utomordentligt urusel. Den dag allting fungerar är det säkert väldigt effektivt - tills dess är de i alla fall ledsna för det besvär som de förorsakar. Det är ju bra, det gör ju verkligen min kväll mycket bättre här och nu - att de är ledsna...
20200926_172942232_iOS.jpg

19:38 stod jag nere på Schiphol Plaza och kikade på skärmarna för att få reda på när nästa tåg mot Hoofdorp gick.
20200926_173830191_iOS.jpg

Det är viktigt att blippa sitt tågkort innan man går ner till tåget, annars kommer man inte ut i spärren på ankomststationen. Eller rätare sagt, ut kommer du men du får betala det dyraste biljettpriset som finns. Det undviker man gärna och därför behövs inga riktiga spärrar på vägen in. Smidigt och verkligen effektivt!
20200926_173844991_iOS.jpg

Det blev 19:44 tåget mot Hoofdorp som kom inrullandes kring 19:41, cirka tre minuter före avgångstiden. Skönt när tågen är i tid!
20200926_174103743_iOS.jpg

Min trogna resväska samt den lite mindre dokumentportföljen för dator, pass och liknande.
20200926_174152046_iOS.jpg

Gott om plats ikväll, jag skulle ändå bara åka en station men icke desto mindre skönt att slippa trängas.
20200926_174202535_iOS.jpg

Fem minuter efter avgång stod jag på Hoofdorps perrong.
20200926_174930069_iOS.jpg

Det regnade ute och trots att jag i sinnet vet att hotellet ligger nära, kändes det ändå - just då i regnet - som oändligt långt borta!
20200926_175050050_iOS.jpg

Klockan 19:56 hade jag lyckats ta mig genom regnet och in på hotellet, byxorna blev tämligen blöta!
20200926_175619073_iOS.jpg

Ytterligare två minuter senare var jag på plats inne i mitt vanliga hotellrum.
20200926_175803780_iOS.jpg
Här hade det städats och bäddats medan jag var borta. Fick av mig de blöta byxorna och hängde dem på tork. Drack lite vatten, borstade tänderna och gjorde mig i ordning för att gå till sängs. Tog fram min bok och läste ett kapitel innan jag släckte lampan i mycket god tid för kvällen.

Imorgon, söndag den 27 september, väntade tre flygningar. Fram och tillbaka till Oslo Sandefjord Torp och därefter hem till Stockholm med ankomst sent på natten. Jag behövde spara krafter tills dess och kände mig återigen lycklig över att det trots allt hade gått så smidigt - hitintills!
 

aruba1

Medlem
Tack för efterlängtad reserapport! Bulgursallad med falafel låter förfärligt ! förstår din känsla...nu blir det bulgursallad på varje flight. Men hur är det med kanelbullarna ;) blev det också ersatta?
 

Berglund

Medlem
Söndag den 27 september 2020
Hoofdorp


Jag vaknade upp på mitt hotellrum lite senare än vanligt, skönt med sovmorgon ibland! Kände efter i hela kroppen och mådde otroligt bra! Utvilad, mjuk och fin i kroppen och huvudet - kunde inte ha det bättre. Klar i tanken och fylld av energi tog jag mig ned till frukostserveringen som sköttes av personalen. Vi gäster fick stå bakom ett bord där vi beställde genom att peka och efterfråga de olika frukostdelarna varpå dessa plockades ihop åt en. Det blev en stor och generös frukost:
EA89BF82-0182-4510-A76C-C040C332081B.jpeg

Dagens flygningar bestod av
KL1217, AMS-TRF, avgång kl 14:20
KL1218, TRF-AMS, avgång kl 16:25
och avslutningsvis
KL1121, AMS-ARN, avgång kl 20:50

Med det skulle ytterligare ett gäng statuspoäng vara i hamn. Utanför hotellets stora panoramafönster sken solen och det såg ut att bli en fantastisk dag. Det fick ta sin lilla tid att äta frukost i fullständigt lugn och ro. När jag var klar gick jag upp för att packa i ordning och lämna rummet för den här helgen.

Återigen lämnade jag kvar lite grejer, en gammal sommarjacka, min reservväska, en datorsladd, några chips och annat smått.
2A9A365C-9818-458F-B39D-926B54179F97.jpeg 0E0BCCE8-4EAC-4F25-BCD8-7088E059C344.jpeg
Allt för att verkligen visa att rummet är bebott och inte på något sätt övergivet.

Jag klev in i hissen och lämnade hotellet ganska precis kring klockan 13:00.
306B97D4-3A8E-481B-9A8E-8226499A51C2.jpeg

Utan att i förväg ha kollat tågtidtabellerna kom jag till Hoofdorps station, gick in genom spärrarna och ombord på tåget som avgick kl 13:06.
A9DAE0DA-353E-4090-8021-6827CE2FE9EC.jpeg
Det får erkännas att det var en smula tur att det stod ett tåg inne på perrongen precis när jag kom men de går så pass tätt under stora delar av dagen att man inte alls behöver bry sig om själva tidtabellen. Det kommer nya tåg med jämna mellanrum och väntan blir aldrig lång.

Redan klockan 13:09 stod jag åter på perrongen på Amsterdam Schiphol Airport.
0DE927A5-A878-49F2-ADB7-9CEB43B1A09E.jpeg
D4292C83-FC98-45ED-9FF5-45D5E415238D.jpeg
Luften andades äventyr, jag var utvilad och redo för ytterligare en dag ombord ett flygplan!

Man får inte glömma bort att stämpla ut sig ur tågsystemet!
71343DEB-0C95-4113-80A3-6064B79D322D.jpeg
Att betala €2,40 för att åka en station kan möjligtvis diskuteras men runt 25 kr för en buss eller tågbiljett till flygplatsen är ett mycket bra pris helt oavsett vilket! Jämför gärna med Arlanda Express, som förvisso bjuder på ca 15 minuters extra färdtid, lite bättre säten och högre maxfart men samtidigt pungslår en på över 250 kr mer för detta nöje. Nej tack, 25 kr och lite enklare säten duger gott åt mig. På det hela taget - väldigt smidigt att stå på flygplatsen ungefär tio minuter efter det att jag lämnade hotellet.

I Privium loungen serverades det som vanligt två olika rätter, jag tog salladen för efter min långa storfrukost var jag inte på långa vägar ens i närheten av att vara hungrig.
49C87B25-F4FC-460A-B073-F5732F3CFC14.jpeg
Efter att ha fått bulgursalladen ombord på hitvägen tänkte jag ändå att det kan inte skada att ha lite mer mat i magen, om alternativen i luften inte passar. Jag mumsade i mig salladen ganska omgående och gick sedan. Boarding skulle börja klockan 13:50 och det var en bit att gå.

Det skyltades upp med, för att vara mitt i en pandemi, ganska långa väntetider i säkerhetskontrollen för Departures 3.
8040A739-F1E4-4F22-96DE-F95E5F727952.jpeg

Klockan 13:26 stod jag inne i Lounge 1, det vill säga inne i den stora avgångshallen, efter säkerhetskontrollen.
314644A0-C657-4E8B-8BE4-EE8CE0280D7A.jpeg
Det är svårt att säga annat än att det imponerar att kunna vara på plats, transporterad, fått en sallad att äta, säkerhetskontrollerad och klar för avfärd på en av Europas stora internationella flygplatser ungefär 25 minuter efter det att jag lämnat mitt hotellrum!

En dag när jag är mer hungrig vill jag prova att äta fisk och skaldjur på den här restaurangen:
FD85513F-BF8C-4CDE-B1CB-F5B7C9416B51.jpeg


AMS - TRF
Söndag 27 september, kl 14:17, ankomst kl 15:52
Flight KL 1217, Embraer 175, flögs av KLM Cityhopper, plats: 1C

Vi bordade och nu blev jag ändå en smula sorgsen å KLMs vägnar. Jag var ensam i businesskabinen, vi var inte ens tio passagerare totalt ombord! Ändock oerhörd kredd åt KLM Cityhopper som trots allt genomförde flygningen för det lilla fåtalet passagerare. Det krävs ändå två piloter på flightdeck och det var två flygvärdinnor i kabinen. Mot den bakgrunden förstår man väldigt enkelt varför de kapar den här linjen framöver, det här kan omöjligtvis bära sig utan måste vare en ordentlig förlustaffär. Avgången KL1217/KL1218 (Amsterdam till Oslo Sandefjord) gick nu bara på lördagar i ena veckan och på söndagar i veckan efter. Det skulle se ut så under hela den kommande oktobermånaden och sista flighten som det ens gick att boka biljetter till var turen som skulle gå den 23 oktober 2020.

Kabinpersonalen stängde dörren vi och taxade bort till den mest avlägsna start och landningsbanan som finns på AMS. Folk satt ute i gräset på andra sidan den lilla ån och staketet för att se på de plan som lyfte och ankom. Ändå trevligt att flygplatsen tillåter folk att komma så pass nära planen, det var uppskattningsvis ett femtiotal som hade tagit sig ut för att kika.

Klockan 14:35 höll vi på att stiga upp till marschhöjden och lagom till klockan 14:40 kom maten in och i samma ögonblick åkte masken av!
24FECBE6-D688-4BC8-A034-BA0E85EC5C27.jpeg
DF06773E-B639-4A7C-B070-9965330E4BC2.jpeg
Bulgursalladen med falafel kan knappast sägas göra någon glad. Besättningen var visserligen glada åt att kunna erbjuda något annat än den berömda caesarsalladen men det var som om att de visste att ersättaren inte riktigt var ett fullgott alternativ. När jag nämnde att "ja, den fick jag redan igår" sa flygvärdinnan av sig själv:
"Sorry, can I possibly get you a sandwich instead? Those are better than the box." Jag tackade vänligt nej till smörgåsen, jag var tack och lov fortfarande ordentligt mätt.

Redan klockan 15:45 var det dags för inflygning in mot Oslo Sandefjord Torp. Lite dimmigt idag men det skall nog gå bra, tänkte jag.
6CCC12C0-337C-4810-B96C-822232E2E806.jpeg

Nere på marken märktes det inte av något annat än att det var mycket moln på himmelen.
1BCA293B-0CAC-45C7-BD22-04BFDEF92D17.jpeg

Ungefär klockan 15:48 tog vi mark, runt 15:52 stod vi vid gaten. Jag var klar att rusa ut för att återigen sprida glädje och förnöjelse hos den norska passpolisen! Humöret var på topp, jag var pigg, fräsch och utvilad - come what may - tänkte jag, tog min väska och sprang!

Jag var först av planet och först i ledet bort mot ingången till passkontrollen. Idag var det hur lugnt som allra helst. Ingen kö och det blev genast min tur. Det kändes proffsigt att jag då redan hade alla mina papper och mitt pass redo i handen så att jag kunde ta ögonkontakt och gå rakryggat fram till båset där passpolisen satt. Denna dag blev det sonika inget krångel med passpolisen, de såg högen med mina papper, jag utstrålade lugn och säkerheten själv, nämnde att jag hade biljett med planet som skulle vända och de vinkade igenom mig på mindre än en minut.
6DAD4578-659F-4312-83AE-1567EE5204A1.jpeg

Det märktes att flygplatsen hade väldigt få besökare och kanske skulle stängas ned en tid. Många av hyllorna i taxfreeshoppen gapade tomma, när jag försökte fotografera det blev jag tillsagd av personalen att det var förbjudet. Jag fick istället trösta mig med en bild på de tomma hyllorna i den lilla butiken som ligger ute i flygplatsen, utanför säkerhetskontrollen.
79B9977A-483A-4A09-BD63-B9BBBC661CF7.jpeg
Det var tyst och lugnt i terminalen, påminde helt klart om dödens väntrum. En mycket sorglig stämning överlag!

Den automatiska golvputsarmaskinen åkte sina rundor med samma frenesi som vanligt men det var i princip det enda ljudet som fanns ute i den lilla avgångshallen.
69373DE7-FC9E-450F-9649-A52ED6BF8F2F.jpeg

Ingen kö i säkerhetskontrollen, efter en mycket snabb och smidig process var jag igenom på knappt en minut. Fullständigt problemfritt stod jag klockan 16:07 innanför säkerhetskontrollen och skulle bara ta mig genom taxfreeshoppen och de få metrarna bort till gaten för att återigen boarda planet.
2EC55A05-ACE1-42D3-9CCA-DA48204D9483.jpeg

Jag hade så pass gott om tid att jag gott kunde unna mig att ta lite turistbilder:
Turistbild1.jpg
Handtorken på toaletten kan tydligen hjälpa till att sprida coronavirus, därför har dessa inaktiverats här på flygplatsen i Norge.

Turistbild2.jpg

I taxfreeshoppen finns det en dator som nog fungerar som stämpelklocka för de anställda. Jag noterade klisterremsan i ovankanten av skärmen som säger:
"Ikke tillatt og stemple inn/ut for andre"
Åhhh katten! Är det inte tillåtet att stämpla in eller ut för andra än sig själv???
6E4109DD-DC7A-46FF-BB77-3AF2FA91EEE9.jpeg
Jag tänkte att en sådan lapp kommer inte upp av sig själv, utan mer på förekommen anledning. Sköna typer de där norrmännen, en går till jobbet och stämplar in och ut för hela bunten och hela personalstyrkan får lön - perfekt ju!

Det blev ytterligare en turistbild utanför planet, det fanns gott om tid idag och jag var sist ombord kring klockan 16:13:
Turistbild3.jpg


TRF - AMS
Söndag 27 september, kl 16:23, ankomst kl 17:49
Flight KL 1218, Embraer 175, flygs av KLM Cityhopper, plats: 1C

Vi var inte ens fem passagerare ombord på väg tillbaka till Amsterdam! Djupt sorgligt!!! Helt problemfritt taxade vi ut och kom snabbt iväg igen. Väl uppe i luften kom samma flygvärdinna som hade beklagat bulgursalladen på hitvägen bärandes på ytterligare en skokartong. Katten också tänkte jag! Varför tog jag inget att äta i den lilla flygplatsshoppen? Vad som helst är faktiskt bättre än bulgursalladen. Eftertanken kranka blekhet slog mig. Usch vad dåligt, jag borde verkligen ha tänkt på att försöka fixa lite mat!

Flygvärdinnan hade visserligen munskydd på, så som regelverket föreskrev vid den här tidpunkten, men inte ens munskyddet kunde dölja hennes leende där bakom masken. Hon satte stolt ned skolådan framför mig och tillade:
"I hope you'll enjoy this better Mr. Berglund!"

Döm om min förvåning när jag öppnade och fann att det var en klassisk caesarsallad!!!
Tänk vilken lycka!!! Ahhh, du sköna gamla välkända värld! Allt, verkligen allt är förlåtet, nu är vi tillsammans igen!
19517B8D-A679-4725-9AED-3AA641558CFD.jpeg

Av med masken - det här skall firas! Det blev ett modest firande i form av en av varje av de två röda vinerna ombord. Eftersom jag var den enda businesspassageraren även på denna flight fick jag flaskorna smyckade med varsin stiligt vikt servett.
8AD8FB75-6190-499B-9180-715A8392F896.jpeg
Den servetten som sitter runt den röda skruvkorken får godkänt medan den som sitter runt den lila skruvkorken kändes både slarvig och hafsig, helt kärlekslös. Jag kan dock glatt meddela att vinet gick alldeles utmärkt att dricka upp, helt oavsett hur bra eller dåligt vikt servetten var!

Runt klockan 17:50 tog vi säkert mark tillbaka i Amsterdam. Det blev, som så många gånger förr, transferbuss från remote stand in till terminalen. Vi var ju bara en handfull närmast sörjande ombord. Gott om plats i transferbussen blev det i varje fall! Försökte fotografera Hiltonhotellet här på flygplatsen men det är svårt att fotografera från en buss som är i rörelse:
970A9233-3B18-4312-BD8E-CC1E160055E3.jpeg

Nu gick inte nästa plan förrän klockan 20:50. Här uppstod ett dilemma, skulle jag ta tåget och åka bort till mitt hotellrum som stod och väntade på mig i Hoofdorp eller skulle jag lugna mig och vänta kvar här på flygplatsen? Nästa tåg till Hoofdorp gick redan nu vid klockan 18:06. På 10-15 minuter skulle jag kunna vara tillbaka på mitt hotellrum, kunna lägga mig ned i ungefär 1,5 timme innan det hade varit dags att ge sig av igen. Den stora frågan blev mer av varianten, om jag åker bort från flygplatsen och lägger mig ned nu - hur trött och seg kommer jag då vara när jag skall upp igen? Om jag kommer upp igen! Tänk om något skulle hända, stopp på tågspåret eller liknande. Det var ändå en söndagskväll och skulle något gå fel - då fanns det inga stora marginaler att ta av.

Jag valde det enda rätta valet, det kloka alternativet, det lite säkrare. Flygplatsen fick duga de närmaste timmarna, jag ville trots allt komma hem den här söndagskvällen.

Det blev inomhusgången bort till Hilton Amsterdam Airport Schiphol. Verkligen smidigt att kunna gå inomhus till hotellet på bara några minuter. Bra skyltat är det också:
A39181FF-2B98-4DB1-80D3-57C025CE4793.jpeg
75A36AFF-84AC-41BC-828F-A64B1F236F92.jpeg
B403AA10-7D6D-47CA-91CE-5616319453A5.jpeg
6FE285E0-E885-47D5-8DB3-F0B6D6901931.jpeg

Hilton Amsterdam Airport Schiphol fick kvällen till ära servera sin fina köttbit i den stora hotellobbyn.
3CC2C6E5-C94D-4894-AD3E-7DE85A344869.jpeg
99CF6342-971D-4F5F-9173-B463FCBB05E5.jpeg
Det är ganska dyrt men just den här kvällen kändes det som om jag var värd det här. Skulle jag sitta här i nästan tre timmar, med vetskapen att det mycket väl kan serveras bulgursallad på flyget hem till Stockholm till @aruba1:s stora glädje - då ville jag vara garanterad någon bra och god mat under kvällen. Jag passade också på att ladda mobilen medan jag åt min mat och njöt av att ha ordentligt högt i tak!

När jag hade ätit upp och suttit en stund började jag bli kall. Det var dags att röra på sig. Jag tog min trogna resväska och gick bort till Privium loungen som var i princip helt tom. Det var två gäster där förutom mig själv och tre personer i personalen. Tog lite bilder, ett glas vatten och en kopp te. Lutade mig tillbaka och njöt av en lugn kväll.
6D53DEFD-AEDD-44B8-B5B9-CC352D01382D.jpeg
471890A3-830F-4527-8F60-5370A3F8A11D.jpeg
74E213EE-7DF4-4B59-AF20-BBAE60535BD4.jpeg

Lagom till klockan 20:00 hade jag tagit mig vidare och in i KLM Crown Lounge 52.
12826923-03BD-4995-B742-F0A261F1589B.jpeg
Här var det lika tomt och ett ypperligt tillfälle att ta lite fler bilder.
E613A17B-AF6A-4783-812A-F77CCF8E695E.jpeg
CC161C87-6363-405A-BAA7-8EF75541A590.jpeg
498B6AE3-7499-4141-B2D2-2725880B44C5.jpeg

Boarding skulle börja klockan 20:22 i en terminaldel som låg en bit bort och förbi en passkontroll. Jag tänkte att när klockan var 20:03 kunde det ändå vara dags att börja röra sig från KLM Crown Lounge. På skyltarna rekommenderades det 35-40 minuters gångtid för att ta sig bort till min gate. Nu var det dags att verkligen testa hur mycket man kan pressa tiden, tänkte jag.

Utan att springa, bara gåendes i rask takt nådde jag passkontrollen kl 20:06 och var igenom på ett par sekunder, tack vare mitt Priviumkort! Utmärkt smidigt! Inte för att det var någon kö att prata om men datorn ställer inga märkliga frågor utan så fort man är identifierad - då släpps man iväg. Passar mig alldeles utmärkt!

Trots att jag hade ganska bråttom tog jag en kort paus för att kika lite på Rituals "Amsterdam Collection" som de gör i samarbete med Rijksmuseum.
01433FFD-7752-42F7-A104-5B7D260EA9C1.jpeg
Jag har ju sett och använt produkterna förut i KLM Crown Lounge där de bland annat finns i duschrummen.
EF4900D9-10DB-4F71-997B-51B5816F0159.jpeg
Jag skulle inte köpa något nu men hade absolut kunnat tänka mig att ha en eller flera av dessa produkter i duschen där hemma!

Fortsatte att färdas i rask gångtakt och klockan 20:12 var jag uppe på andra våningen där D-piren ut mot gaterna D 59-87 ligger.
F6C3CCCB-E19C-4483-80C9-BCE0FB97645C.jpeg
Det var fortfarande en ganska ordentlig bit att gå för att komma längst ned på den piren men det kändes ändå ganska säkert, jag skulle hinna med planet ikväll också!

Det är dock inte utan att pulsen ökar när man längs vägen ser hur gate efter gate stänger:
A1146521-BE26-490D-B235-EDB9E767FFD3.jpeg

Pust! Nu var jag inne på sista biten, full fart mot gate D 79!
21481BD7-2978-44BE-85AB-02E06B88E4D1.jpeg

Jag hann och bordade som en av de sista. I taket blinkade skylten till: Gate gesloten (Gate closed).
16211375-8A5C-4750-8F06-C8A8F0B2F942.jpeg


AMS - ARN
Söndag 27 september, kl 20:49, ankomst 22:52
Flight KL 1121, Boeing 737-800, flögs av KLM, plats: 2C

Väl ombord välkomnades jag av en strålande glad besättning. Jag passade på att fråga om kvällens meny och när pursern nämnde att det blir den nya bulgursalladen med falafel - då bad jag istället att få en filt och att inte bli störd under flygresan. Jag lutade mig tillbaka och snart var vi i luften. Väl uppe i luften tog det inte många minuter för mig att somna och jag fick minst en timmes ostörd sömn.

Lagom till att vi skulle landa vaknade jag, kollade att alla mina saker var med och gjorde mig klar att jaga efter den sista Arlanda Express in till Stockholm för kvällen och klev slutligen innanför dörren där hemma klockan 00:06. Då var jag en smula trött men glad och lycklig över att ha lyckats med ytterligare en resa! Nu hade jag alltså samlat ihop 5 x 180 XP (och lika många UXP) nämligen 900. Svårt att inte gilla det läget även om mina framtida chanser såg små och inte alls särskilt goda ut.

Jag hade ett antal UXP poäng från året innan vilket gjorde att det var mindre än 900 UXP poäng kvar till det ultimata målet - Ultimate! Men hur jag skulle få till det på de tre månaderna som var kvar av 2020 var vid det här laget mycket oklart, för att inte säga högst osäkert. Jag började förvisso vid den här tidpunkten bli ganska "pot committed", när man satsat tillräckligt i en pokerhand för att i princip inte kunna släppa den. Det är klart att jag gärna hade gått i land med Ultimate men Europa började stänga ner - igen. Smittan tilltog, flygrutter ställdes in, minskades, pausades eller lades ner helt.

Att åka någon av de få long haul ut i världen som fanns var i princip helt uteslutet, bland annat på grund av UDs avrådan för alla resor utanför Europa. Vidare krävdes det PCR test för att komma in i ett antal Europeiska länder. Att köpa extraförsäkring eller betala för dyra tester utöver flygbiljetter och hotellövernattningar hade snabbt kullkastat matematiken bakom hela projektet. Det hade blivit orimligt dyrt.

Samtidigt behövde jag fler resor! Hur skulle jag då göra? Vilka vägar, om ens några, återstod? Eller var allting bara en vacker dröm? Kanske var det här galenskap som, trots god ambition, högkvalitativ planering och vilja - faktiskt inte kunde genomföras på något vettigt sätt? Pandemin hade möjliggjort hela upplägget tack vare Air France/KLMs desperation efter passagerare som gjorde att de erbjöd dubbla miles och dubbla statuspoäng. Var det så att samma pandemi nu också slutgiltigt skulle sätta så pass stora käppar i hjulet för mig att det inte rimligtvis gick att planera eller justera runt? Skulle jag ringa Air France/KLM och begära återbetalning på de biljetter som återstod och bara lägga ned projektet? Skulle den här till synes problemfria resan vara min sista resa coronaåret 2020???

Men allt det där var inget jag brydde mig om just söndagsnatten den 27 september - utan jag såg till att kvickt komma i säng och somnade gott!
 
Last edited:
Toppen