Senaste nytt

Har du fått återbetalning av SAS?

KarlJ

Medlem
Bokade förra året ett flyg till Tokyo nu i april. Den 3 mars kom det väntade mailet (kunnat se ett tag på bokningsdelen att flyget var stängt för bokning) om att flyget var inställt. Begärde samma dag en full återbetalning med hjälp av länken i meddelandet. Först kom en snabb bekräftelse på min begäran och senare samma dag ett nytt meddelande om att en utbetalning skulle ske till mitt kort men att jag skulle ge det upp till fem vardagar. Den 8:e landade pengarna på kortet på den tredje vardagen. Bra SAS - som det ska vara alltså!

Precis samma upplevelse med en Tokyo-resa i slutet av mars för mig, funkade förvånansvärt smidigt.
 
En 2-4-1 resa till Taiwan blev avbokad 2020-04-08. Jag har bara väntat på refund och inte försökt påskynda processen. 2021-03-12 ringde jag för att boka en 2-4-1 på en utgående voucher, jag passade på att fråga hur det det gick med den väntande återbetalningen. Den hade hamnat i "manuell kö" var svaret jag fick. Refund notice dagen efter och betalningen ytterligare en dag efter.

340 dagar. Inte så dåligt ändå.........o_O
 

pedantic

Medlem
Har en bokning i Plus Pro gjord med en SAS Travel Voucher, hur funkar det med återbetalning i det fallet;
  • Hur sent kan man avboka (om t ex PCR provet kommer tillbaka positivt)?
  • Får man en ny SAS Travel Voucher då (antar att man inte får pengarna tillbaka)?
Någon som avbokat nyligen i liknande situation?
 

wArpN_

Medlem
Fick hemresan avbokad 2020 från Aruba i mars, fick fly hem med KLM istället. Fick halva poängsumman tillbaka av SAS 2020-04-03, väntar fortfarande på återbetalning av skatter. Hörde av mig senast 2021-03-30 när jag bokade ny resa i februari 2022 :)
 

Mr Basic

Medlem
Fick refund notice på ombokning av *A-award (börjar resan på ARN istället för LHR så ungefär halva kostnaden om man räknar bort *A-avgiften). Gick på under en månad så ok om man jmf med tidigare ärenden.
Däremot måste man vara lite detektiv då SAS genererar ett nytt biljettnummer för själva återbetalningen. Fick ett mail i samband med ombokningen och där kan man se vilket biljettnummer som korrelerar till det ”påhittade” biljettnumret.
 

wArpN_

Medlem
Fick en del av skatterna återbetald för min Aruba resa nu i dagarna, dock inte allt som jag var lovad från början, frågan är om man ska ta det vidare eller bara släppa det?
 

bvs

Medlem
Avokade en SAS award den 4e april och hade pengarna tillbaka på Amex den 5e april. Bokningen var gjord i juni förra året. Var en resa till Tokyo i maj, inget flyg inställt men ARN-CPH och CPH-ARN hade blivit ändrade till 737-700
 

Simon90

Medlem
Jag fick flera resor avbokade pga inställt flyg i mars eller april för ett år sedan. Valde voucher på alla förutom en tur och returresa, som jag valde återbetalning. Jag har fortfarande inte fått pengar tillbaka för det. Ringde för några månader sedan och frågade hur det går, men fick bara som svar att de (då) återbetalade resor som skulle göras i mars 2020.

Jag minns inte vilka bokningsnummer som hörde till vouchers och vilket som hörde till återbetalning, så jag drar mig för att ringa dem igen då jag inte kan specificera flygningen.

Är det många som fortfarande inte fått betalt nu ungefär ett år senare?

Edit: Generellt är jag väldigt nöjd med SAS och deras service, men detta har tagit för lång tid minst sagt. Dock dumt att jag inte bara tog voucher för den resan med då jag ändå hade flugit upp de pengarna redan för länge sedan.
 
Toppen