Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

Tomas E

Medlem
Först så lovade man att hela vuxna befolkningen skulle varit vaccinerade till midsommar. Sen ändrade man till hela vuxna befolkningen som VILL vaccineras.

Nu har man släppt på detta också, finns helt enkelt inte tillräckligt med doser.
Frivilligt har det varit hela tiden p.g.a. att vaccination anses omfattas av grundlagsskyddet mot påtvingade kroppsliga ingrepp i regeringensformens 2 kap 6 §. Sedan är det väl en fråga om man sätter målsättningen (eller mäter realismen i den) efter 100% av befolkningen eller en realistisk andel som faktiskt vill vaccineras, t.ex. 90%. Den ursprungligen satta målsättningen sprack väl redan i februari, dels för att leveransprognosen under kvartal 1 och 2 skrevs ner och dels för att rekommendationerna om dosintervall ändrades efter att det tillkom nya data som visade att AstraZenecas vaccin faktiskt var effektivare med ett längre dosintervall.

Den nya målsättningen som anger när dos 1 ska ha givits (alla villiga som är minst 65 år till 16 maj, alla villiga minst 18 år till 15 augusti) är faktiskt en bit blygsammare än de nuvarande prognoserna för vaccinleveranser. Så det finns en del marginal i de datumen även om det skulle ske ytterligare förseningar i prognoserna, vilket man så klart inte kan utesluta baserat på hittillsvarande erfarenhet. Samtidigt ska man inte låta tidningsrubrikerna kring problem och förseningar dölja att den största leverantören Pfizer hittills har varit den pålitligaste.

Om 90% vill bli vaccinerade räcker de prognostiserade leveranserna till mitten av juli faktiskt till två doser för alla över 18. Sedan ska ju doserna hinna distribueras och injiceras i allehanda överarmar också och den rekommenderade tiden ska hinna gå mellan dos 1 och dos 2. Sedan jag senast kollade på detta (https://www.businessclass.se/forum/...t-påverkar-resande.98851/page-382#post-923970) har siffrorna bara förskjutits med cirka en vecka, från början av juli till mitten av juli.

Så jag tror att man kan vara ganska säker på att bli vaccinerad enligt denna målsättning, eller något snabbare (avseende dos 1 alltså), utan att behöva ta till några egna exotiska åtgärder. Visst, det är tråkigt att det för de yngre åldersskikten innebär att vara fullvaccinerad först till sensommaren eller i början av hösten, snarare än redan i början av sommaren, men längre än så ska det inte ta.

Jag har svårt att tro att produktionen inom EU minskar efter att leveranserna till EU-länderna är klara, så från cirka juli bör det finnas en mycket stor produktion av vaccin tillgänglig för export till andra länder, ett par hundra miljoner doser per månad. Och så finns det ytterligare vaccinkandidater i pipelinen, som också säkert kommer att produceras. Så vaccinproduktionen i Europa kommer att bidra till att det kan bli ganska god fart på vaccinationen på andra håll i världen under andra halvåret 2021. Detta borde successivt förbättra även "reseläget" till andra delar av världen (utan egen vaccinproduktion), kan man tycka. Sedan får vi väl se om vi under hösten/vintern behöver en "boosterdos" av något mRNA-vaccin mot en eller flera nya varianter, i så fall blir det lite mindre export till övriga delar av världen.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Då öppnar kanske CDC upp för kryssningar från USA snart också!


Reglerna uppdaterades i går

April 2, 2021
WASHINGTON (Reuters) - The U.S. Centers for Disease Control (CDC) and Prevention on Friday issued new guidance to the cruise ship industry, including the need for COVID-19 vaccinations, a necessary step before passenger voyages can resume.

https://www.usnews.com/news/top-new...ext-phase-of-guidance-to-cruise-ship-industry


Går ju att ta en kryssning från Bahamas eller St. Maarten i stället
https://www.miamiherald.com/news/business/tourism-cruises/article250062189.html
 

JohnR

Medlem
Sedan får vi väl se om vi under hösten/vintern behöver en "boosterdos" av något mRNA-vaccin mot en eller flera nya varianter, i så fall blir det lite mindre export till övriga delar av världen.

Detta är hörsägen och spekulation. Men pratade igår om just detta med min granne som jobbar på akuten här i Minneapolis, han fick sin första spruta i December och andra i Januari. Tydligen väldigt sannolikt att det behövs en booster var 6:e månad, så han räknade med att få sin tredje dos i Juni. Osäker på om det är var Moderna eller Pfizer som han har fått.
 

mha321

Medlem
Detta är hörsägen och spekulation. Men pratade igår om just detta med min granne som jobbar på akuten här i Minneapolis, han fick sin första spruta i December och andra i Januari. Tydligen väldigt sannolikt att det behövs en booster var 6:e månad, så han räknade med att få sin tredje dos i Juni. Osäker på om det är var Moderna eller Pfizer som han har fått.
Med risk för att fortsätta i OT, men så sent som i torsdags kom det ut rapporter som visade att åtminstone Pfizer fortsatt var "highly effective" efter 6 månader, vilket nog triggat många diskussioner som kommit upp igen. Men just den rapporten indikerar enligt Pfizer åtminstone att det troligen inte behövs en booster shot redan efter 6 månader. Det kan säkert behövas i något läge, men att det ligger längre fram. Rapporten är dock inte peer-reiewed ännu. Ref: Pfizer and BioNTech Confirm High Efficacy and No Serious Safety Concerns Through Up to Six Months Following Second Dose in Updated Topline Analysis of Landmark COVID-19 Vaccine Study | pfpfizeruscom

Man har ju också pratat om booster shots för de andra "varianterna" av viruset, och enligt den rapporten ser det ut som det inte heller skulle behövas - ännu.

Värt att hålla tummarna åtminstone!
 

Tomas E

Medlem
Skulle det behövas en booster-dos sådär var 6:e-var 12:e månad (vilket alltså inte verkar vara säkert), så motsvarar det i genomsnitt 0,6-1,2 miljoner doser per månad i Sverige, vid 90% vaccinationsvilja. Den f.n. prognostiserade leveranstakten under sommaren av enbart mRNA-vaccinerna (Pfizer, Moderna, Curevac) till Sverige är över 2,5 miljoner doser per månad. (Förmodligen är mRNA-vaccinerna enklast att anpassa till nya varianter.) Så det är nog ingen ko på isen med tillgången till boosterdoser i Västvärlden, givet den produktionstakt som nu byggs upp, så länge man vet ett antal månader i förväg vilken variant av vaccin de ska skydda emot.
Däremot så innebär förstås eventuellt behov av boosterdoser att det skulle bli färre doser att exportera från bl.a. Europa = långsammare vaccinationstakt i icke-västländer. Så den frustrerade resenären bör hoppas på att vi klarar oss utan boosterdoser, så befolkningen på exotiska resmål kan vaccineras snabbare!
 

Tomas E

Medlem
Man ser ju en viss risk för att länder inte anser att man är färdigvaccinerad med enbart en spruta...

Region Uppsala: Nya vaccinregler för de som haft covid | SvD
Det står alltså att:
Nu ändras reglerna så att den som testat positivt för covid-19 vid ett PCR-prov bara erbjuds en dos och får vänta sex månader på vaccin, skriver Region Uppsala i ett pressmeddelande.

Lite märkligt att Uppsala hittar på egna tolkningar än de nationella hur vaccinerna ska användas (såvida de inte vet något som är på väg, som inte offentliggjorts för oss andra än)! De rekommenderade dosintervallen är numera 6 veckor för Pfizer och Moderna, och 9-12 veckor för AstraZeneca. Inte 26 veckor. Överenskommelsen mellan Sveriges kommuner och regioner (SKR) och regeringen hänvisar på flera punkter till "därefter med en andra dos enligt Folkhälsomyndighetens rekommenderade dosintervall" i det som regionerna åtagit sig, även om målen numera är uttrycka i form av vid vilka datum dos 1 ska ha givits. Detta ligger till grund för att de ska få ekonomisk ersättning från staten. Så det verkar för mig som Uppsala inte har tänkt hålla sig till detta?

För övrigt pekar de nuvarande leveransprognoserna på att det finns ett överflöd av vaccindoser från augusti (såvida inte yngre personer ska börja vaccineras), även om AstraZeneca skull sluta användas så snart 65+ är vaccinerade. Sedan kan det säkert finnas skäl att inte tvinga alltför mycket personal att jobba över sommaren. Men jag kan inte för mitt liv begripa varför de som får dos 1 i april-maj-juni skulle behöva vänta på dos 2 till oktober-november-december, i just den regionen!

Jag gissar att Region Uppsala i en snar framtid kommer att bli påminda av ett antal statliga instanser vad de redan har åtagit sig och vad som krävs för att de ska få full ersättning av staten.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
Tillägg: jag tolkade Uppsalas text fel. Den som testat positivt för Covid-19 i PCR-test erbjuds en första dos sex månader efter de testat positivt. De erbjuds överhuvudtaget inte någon andra dos!!! (Dosintervallet för de som inte testat positivt verkar inte vara ändrat i Uppsala.) Jag tolkar det som att detta gäller fas 3 och 4, d.v.s. personer 18-64 år, och inte den pågående fas 2 (65+), men helt tydligt är det inte uttryckt av dem.

Undrar om de tänkt på att detta ger kraftigt negativa incitament till att alls testa sig om man har oturen att bo i den regionen! Låt oss säga att du känner du dig sjuk, men inte så sjuk att du behöver uppsöka vård. Om du testar dig för Covid-19 och får ett positivt svar nu i april, kommer du att få vänta till oktober på dos 1 om du bor i Uppsala län, har de tänkt sig. Om du låter bli att testa dig och tillfrisknar i smyg kommer du att få dos 1 i maj-juni-juli, beroende på ålder. Lär inte direkt underlätta smittspårning när invånarna inser detta.

Jag tror Region Uppsala har en riktigt shitstorm framför sig efter detta påhitt!
 

mjulven

Medlem
Tillägg: jag tolkade Uppsalas text fel. Den som testat positivt för Covid-19 i PCR-test erbjuds en första dos sex månader efter de testat positivt. De erbjuds överhuvudtaget inte någon andra dos!!! (Dosintervallet för de som inte testat positivt verkar inte vara ändrat i Uppsala.) Jag tolkar det som att detta gäller fas 3 och 4, d.v.s. personer 18-64 år, och inte den pågående fas 2 (65+), men helt tydligt är det inte uttryckt av dem.

Undrar om de tänkt på att detta ger kraftigt negativa incitament till att alls testa sig om man har oturen att bo i den regionen! Låt oss säga att du känner du dig sjuk, men inte så sjuk att du behöver uppsöka vård. Om du testar dig för Covid-19 och får ett positivt svar nu i april, kommer du att få vänta till oktober på dos 1 om du bor i Uppsala län, har de tänkt sig. Om du låter bli att testa dig och tillfrisknar i smyg kommer du att få dos 1 i maj-juni-juli, beroende på ålder. Lär inte direkt underlätta smittspårning när invånarna inser detta.

Jag tror Region Uppsala har en riktigt shitstorm framför sig efter detta påhitt!

Det är fler regioner som kör på samma princip. Exempelvis Dalarna. I praktiken kommer det innebära att det kommer att gå snabbare för fler att få sin första dos. I Uppsala runt 10% snabbare då strax under 10% av befolkningen haft konstaterad Covid-19. Huruvida det är rätt eller inte kan åtminstone jag inte ha någon åsikt om.
 

Tomas E

Medlem
Det är fler regioner som kör på samma princip. Exempelvis Dalarna. I praktiken kommer det innebära att det kommer att gå snabbare för fler att få sin första dos. I Uppsala runt 10% snabbare då strax under 10% av befolkningen haft konstaterad Covid-19. Huruvida det är rätt eller inte kan åtminstone jag inte ha någon åsikt om.
Har inga åsikter om rätt eller fel medicinskt sett. Men det är inte i enlighet med vad de avtalat med staten, vad jag kan se.
 
Toppen