Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

JohnR

Medlem
Idag öppnar Minnesota där jag bor för vaccinering av alla över 16 år. Jag är inbokad för min första "shot" på Torsdag.

Personligen är jag tveksam med nyttan med vaccinpass. Man borde istället öppna upp helt när man nått en hög grad av vaccinering bland befolkningen (70% ??), och sjukdomsfallen dalat.
 

JacobGBG

Medlem
Personligen är jag tveksam med nyttan med vaccinpass. Man borde istället öppna upp helt när man nått en hög grad av vaccinering bland befolkningen (70% ??), och sjukdomsfallen dalat.

Det handlar ju uppenbarligen om att fungera som ett tillfälligt styrmedel för att underlätta turism för de länder som är väldigt beroende av det.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Personligen är jag tveksam med nyttan med vaccinpass
Tyvärr är jag varken moderator eller har doktorshatt så jag får ju inte uttala mig.
Men jag tror inte att vaccinpassen försvinner på flera år eftersom alla inte 1.) vill vaccinera sig, och 2.) delar av världen inte kan vaccinera sig. Det är verkligheten.
 

sembl

Medlem
Idag öppnar Minnesota där jag bor för vaccinering av alla över 16 år. Jag är inbokad för min första "shot" på Torsdag.

Personligen är jag tveksam med nyttan med vaccinpass. Man borde istället öppna upp helt när man nått en hög grad av vaccinering bland befolkningen (70% ??), och sjukdomsfallen dalat.

Jag får min första spruta imorgon och har nästa inbokad den 20e efter att ha hängt på låset här i NYC. Här släppte man på alla från 30+ sedan imorse.

Här i NYC har man introducerat ett speciellt epass som visar att du tagit dina shots om du skall börja hänga på tex sportevenemang eller liknande när man väl släpper på publik. De kommer att godkänna även PDF etc med samma information men passet kommer göra allt mycket enklare i vardagen.

Jag killgissar att vi kommer få leva med något sorts pass/id som visar att man får röra sig mer fritt under en längre period. Även när man rör.aig mellan stater
 

JohnR

Medlem
Här i NYC har man introducerat ett speciellt epass som visar att du tagit dina shots om du skall börja hänga på tex sportevenemang eller liknande när man väl släpper på publik. De kommer att godkänna även PDF etc med samma information men passet kommer göra allt mycket enklare i vardagen.

Intressant, det visste jag inte!

...Även när man rör.aig mellan stater

Det har jag svårt att tro.
 

Senator

Moderator
Jag får min första spruta imorgon och har nästa inbokad den 20e efter att ha hängt på låset här i NYC. Här släppte man på alla från 30+ sedan imorse.

Här i NYC har man introducerat ett speciellt epass som visar att du tagit dina shots om du skall börja hänga på tex sportevenemang eller liknande när man väl släpper på publik. De kommer att godkänna även PDF etc med samma information men passet kommer göra allt mycket enklare i vardagen.

Jag killgissar att vi kommer få leva med något sorts pass/id som visar att man får röra sig mer fritt under en längre period. Även när man rör.aig mellan stater

Intressant, det visste jag inte!



Det har jag svårt att tro.

Men @JohnR det är väl så i princip idag redan under pandemin? Vissa delstater kräver PCR-test/karantän för besökare från andra delstater? Är det inte så i New York @sembl ? Eller om man har varit i en annan delstat och returnera till New York så är det PCR/karantän? Så en förlängning, under en tid där vaccinpass ersätter karantän/PCR är väl en ganska naturlig förlängning av detta? Jag vet inte om det finns någon information om detta redan i New York?
 

mha321

Medlem
Men @JohnR det är väl så i princip idag redan under pandemin? Vissa delstater kräver PCR-test/karantän för besökare från andra delstater? Är det inte så i New York @sembl ? Eller om man har varit i en annan delstat och returnera till New York så är det PCR/karantän? Så en förlängning, under en tid där vaccinpass ersätter karantän/PCR är väl en ganska naturlig förlängning av detta? Jag vet inte om det finns någon information om detta redan i New York?
Samtidigt är resor mellan stater ofta en väldigt het politisk potatis i USA. Konstitutionellt skyddad och allt det där. Skulle inte förvåna mig om det är enklare att kräva ser för tex sport eller musikevenemang än det är för resor mellan stater, både praktiskt och politiskt.

(att det sedan rent smittomässigt dessutom har större effekt, särskilt när man fått ner siffrorna lite, har nog faktiskt mindre inverkan än politiken...)
 

bachelor

Medlem
Har inte hört hur länder ställer sig till utgångsdatum av vaccinpasset. De flesta verkar ju vara överens om ett 6-9 månaders skydd, men sen ska ny spruta tas som jag fattar det. Har något land antytt vilken livslängd passet har efter fullgjord vaccinering? Tänker mig rätt många scenarion där det blir svårt att boka en resa längre fram i tiden om man inte "vet" att man kan få ny dos vid den tidpunkten.

Tänker också att Sverige bör skala upp sin vaccinering redan nu om man ska hinna med att ta en ny runda tidig höst för de som var allra först med att ta spruta i vintras.
 

Senator

Moderator
Samtidigt är resor mellan stater ofta en väldigt het politisk potatis i USA. Konstitutionellt skyddad och allt det där. Skulle inte förvåna mig om det är enklare att kräva ser för tex sport eller musikevenemang än det är för resor mellan stater, både praktiskt och politiskt.

(att det sedan rent smittomässigt dessutom har större effekt, särskilt när man fått ner siffrorna lite, har nog faktiskt mindre inverkan än politiken...)

Jag kollade lite vad som gäller nu för New York och det står här:
COVID-19 Travel Advisory | Department of Health

Punkt 3 är intressant: Travelers from state that are contiguous with New York (Pennsylvania, New Jersey, Connecticut, Massachusetts, Vermont) are exempt from the travel advisory.
Det vill säga att man samkör mellan dessa delstater.

Sen till den konstitutionella frågan som är intressant:
Freedom of movement under United States law - Wikipedia

Då skulle väl någon i principen redan kunna stämma NY State för "unjust burden" i nuläget, och i framtiden med ett vaccinpass ;) Vi kommer få leva med mycket spännande villkor länge tror jag, och vissa kommer vara i strid med grundlagsprincip i flera länder verkar det som.

Det som är tråkigt idag är att människor inte kan skilja på fakta, åsikter och erfarenheter. Coronapandemin i mitt tycke har skapat helt nya experter som ofta baserar argument på åsikter, gärna något man har läst på Facebook. Tyvärr är inte fakta längre fakta, det finns också "alternativa fakta" sedan några år tillbaka. Personligen har jag blivit ohört källkritisk och förlitar mig till en handfull nyhetskällor och går gärna direkt till källan.

Det svåraste tycker jag både ur ett samhällsperspektiv, som medborgare men också i min roll här som medlem/moderator är att situationen är så dynamisk att när man tror man vet, så kommer det någon ny abrovinkel.

Men jag slutar inte vara positivt överraskad över hur snabbt man har tagit fram vaccin, hur imponerande kraftfullt det amerikanska samhälle kan vara när det krävs. Här har vi två glada medlemmar i @JohnR och min vapendragare @sembl som är relativt unga, men som nu får sin Pfizer-cocktail. Jag tycker vi gläder oss med båda idag.
 
Toppen