Senaste nytt

Uppgradera till SAS Amex Elite från Premium (senast 30/3) och få 30 000 EB-poäng

FilipJ

Medlem
Hej, inte direkt off topic hopps jag, men säg att man hakar på denna deal men har en resa betald framöver med sitt nuvarande Premium-kort. Då, om nåt händer på resan och man vill nyttja försäkringen, så uppfyller man ju inte villkoren där man ska vara innehavare av Premium, (betalt 75% osv...) jag har läst försäkringsvillkoren och det tar ju inte upp ett liknande ”fall”.
Rimligtvis kan man ju inte heller, exempelvis, gå till sin gamla försäkringsgivare om man sagt upp sin bilförsäkring om bilen pajar efter uppsägning.
I detta fall med Amex är man ju dock kvar i samma ”försäkringsbolag”.

Någon som vet eller varit i situationen? Jag har kollat lite gamla trådar och det verkar ju som om att det ska vara grönt så länge det är ett Amex man innehar.
(jag frågar här först innan jag försöker ta det på engelska i Amex-chatten!)
Precis som du skriver är innehavet av ett annat amex-kort förutsättningen för att försäkringen skall vara giltig vid resans tidpunkt.
 

Fredde18

Medlem
Slog till på denna deal. Det blir en vaskad påbörjad voucher på premiumkortet (var typ halvvägs) men i dagsläget känns poänginsamling som PRIO 1.
 

John Rambo

Medlem
Jävla bekymmer här; fick först idag mitt Elite kort som beställdes i November förra året (leverans/adressproblematik). Har snart tjänat in en voucher på mitt befintliga premiumkort, så jag måste fortsätta med det en månad, och tror inte att jag kan tjäna in 2 voucher till med det nya kortet, så det är defacto mer eller mindre värdelöst (bortsett från något högre poäng/krona).

Jag pratade med kundtjänst om intjäningsbonus på Elite kortet: jag får ingen extra poängintjäning efter spend med det ...och jag borde isåfall säga upp kortet nu direkt igen, för att beställa en uppgradering på mitt premium och åtminstone få de 30k.. eller bara skita i Elite tills vidare o_O

Det skulle ha varit så enkelt, nu blev det en röra av det. Jag tänkte säga upp premium när jag fått Elite, men då det dröjde med leverans så blev det limbo och kundtjänst kan inte aktivera något utanför kampanjreglerna vid förfrågan om detta.

EDIT: kom att tänka på en sak; om jag nu uppgraderar mitt befintliga Premium - kan jag behålla det en knapp månad för att tjäna in till min voucher likaså?
 
Last edited:

Ano

Medlem
Jävla bekymmer här; fick först idag mitt Elite kort som beställdes i November förra året (leverans/adressproblematik). Har snart tjänat in en voucher på mitt befintliga premiumkort, så jag måste fortsätta med det en månad, och tror inte att jag kan tjäna in 2 voucher till med det nya kortet, så det är defacto mer eller mindre värdelöst (bortsett från något högre poäng/krona).

Jag pratade med kundtjänst om intjäningsbonus på Elite kortet: jag får ingen extra poängintjäning efter spend med det ...och jag borde isåfall säga upp kortet nu direkt igen, för att beställa en uppgradering på mitt premium och åtminstone få de 30k.. eller bara skita i Elite tills vidare o_O

Det skulle ha varit så enkelt, nu blev det en röra av det. Jag tänkte säga upp premium när jag fått Elite, men då det dröjde med leverans så blev det limbo och kundtjänst kan inte aktivera något utanför kampanjreglerna vid förfrågan om detta.

EDIT: kom att tänka på en sak; om jag nu uppgraderar mitt befintliga Premium - kan jag behålla det en knapp månad för att tjäna in till min voucher likaså?
Uppgraderar du ditt Premium-kort, så aktiveras samma konto om till Elite-konto direkt och spend nollställs med detsamma.

Dvs. du vill absolut inte genomföra uppgraderingen innan du triggat vouchern, om du är nära att göra det i dagsläget på Premium-kortet.
 

Davvelavve

Medlem
Fick en återbetalning på några tusen som jag gjorde innan denna kampanjen och därmed på premium kortet. Nu såg jag att min spend minskade på aktuellt elite kort, känns väl inte riktigt rättvist?

Poängen hade de kunnat dra av bara.
 

Fredde18

Medlem
Fick en återbetalning på några tusen som jag gjorde innan denna kampanjen och därmed på premium kortet. Nu såg jag att min spend minskade på aktuellt elite kort, känns väl inte riktigt rättvist?

Poängen hade de kunnat dra av bara.
Om ditt Premiumkort blivit avslutat tror jag nog det är att räkna med. Amex kan nog inte kreditera ett konto som inte finns kvar utan får minska ditt nuvarande konto i stället. Det man skulle kunna argumentera för är ju att de ska kreditera rätt summa EB-poäng. Genomfördes köpet med premium och genererade ex. 100 poäng borde en kreditering utgå från premium 15p/100kr och inte Elite 20p/100kr. Där ligger väl rättvisan i så fall enligt mig.
 

Canadien

Medlem
Om ditt Premiumkort blivit avslutat tror jag nog det är att räkna med. Amex kan nog inte kreditera ett konto som inte finns kvar utan får minska ditt nuvarande konto i stället. Det man skulle kunna argumentera för är ju att de ska kreditera rätt summa EB-poäng. Genomfördes köpet med premium och genererade ex. 100 poäng borde en kreditering utgå från premium 15p/100kr och inte Elite 20p/100kr. Där ligger väl rättvisan i så fall enligt mig.
men spenden är ju lite orättvist att den dras av på Elite. Visst, hade man kommit upp precis i voucher på premium innan man avslutade detta kortet kan det väl vara rimligt att sänka spend på det nya kortet, men lite udda är det.
 

palmen

Moderator
men spenden är ju lite orättvist att den dras av på Elite. Visst, hade man kommit upp precis i voucher på premium innan man avslutade detta kortet kan det väl vara rimligt att sänka spend på det nya kortet, men lite udda är det.
Hade gått att utnyttja rätt rejält om det inte fungerar så här.
Köp för 150k, byt sedan kort och gör återköp på allt. Om det då inte räknas av på nya kortet så kan man enkelt sätta detta i system för att skaffa sig fördelar.
Nu försvinner möjligheterna till missbruk på detta sätt, även om det självklart kan slå lite fel också.
 
Toppen