Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

Det som kan vara svårt här är ju att de flesta tjänar poäng privat (mest i mitt fall), via resor, betalkort, och andra samarbeten, men samtidigt har en intjäning via sitt jobb. När man sen bokar en bonusresa så bör man ju kunna använda så många som man fått utanför tjänsten utan att skatta, det svåra är ju hur man pedagogiskt redogör för detta.

Att man dessutom kan spara sina poäng över många år gör ju inte saken lättare!
 

Moco

Medlem
SKV hämtar med största sannolikhet in uppgifterna för att använda som stöd när de granskar en viss person, mao inte för att för att gå igenom personer helt slumpmässigt. Sen att hänvisa till att det skulle vara svårt att bevisa hur poängen har använts är trams, det är ingen nyhet att förmåner skall redovisas. Att man inte själv tidigare har fört bok på var poäng kommer ifrån och blandar in obeskattade poäng med privat intjänade poäng ligger faktiskt på dig själv. De flesta som arbetar inom yrken där flygresor är vanligt förekommande brukar ha en grundläggande förståelse för ekonomi men här verkar det vara en kollektiv känsla av att man minsann borde slippa ifrån bara av gammal hävd.

Enlighten us, master. Vilket belopp tar du upp till förmån för 43 617 i tjänsten intjänade EuroBonus-poäng under ett kalenderår? Vad har du fått för svar från SKV? Jämför gärna! Du åker 2020 till Buenos Aires på en poängresa med LH med poäng intjänade mellan 2015-2020, vilka poäng kommer från vilken pott? Hur tar du upp det i vårens deklaration? Det blandas äpplen och päron med alla möjliga skattefrågor och erfarenheter till dessa i denna tråd nu, men just inget är relevant sett till vad tråden handlar om.
 

bachelor

Medlem
Det som kan vara svårt här är ju att de flesta tjänar poäng privat (mest i mitt fall), via resor, betalkort, och andra samarbeten, men samtidigt har en intjäning via sitt jobb. När man sen bokar en bonusresa så bör man ju kunna använda så många som man fått utanför tjänsten utan att skatta, det svåra är ju hur man pedagogiskt redogör för detta.

Att man dessutom kan spara sina poäng över många år gör ju inte saken lättare!
Skulle säga att det inte alls är svårt, summera "jobbpoäng", dra av utgångna poäng (inga för Diamonds) och poäng som använts i tjänst. Av de som är kvar gäller det att ha täckning för dessa på ditt EB-saldo alternativt ha skattat för dem.
 

bachelor

Medlem
Enlighten us, master. Vilket belopp tar du upp till förmån för 43 617 i tjänsten intjänade EuroBonus-poäng under ett kalenderår? Vad har du fått för svar från SKV? Jämför gärna! Du åker 2020 till Buenos Aires på en poängresa med LH med poäng intjänade mellan 2015-2020, vilka poäng kommer från vilken pott? Hur tar du upp det i vårens deklaration? Det blandas äpplen och päron med alla möjliga skattefrågor och erfarenheter till dessa i denna tråd nu, men just inget är relevant sett till vad tråden handlar om.
Kan svara hur jag hade gjort. Du tar inte upp intjänade poäng alls utan endast utlösta poäng då poängen i teorin kan vara värdelösa om de inte utnyttjas. Du gör ekvationen kostnad resa- privat intjänade poäng och kommer fram till en poängsumma som du sen skattar för. Sen hur du väljer att värdera poängen kan det ju eventuellt bli diskussion om.
 
Skulle säga att det inte alls är svårt, summera "jobbpoäng", dra av utgångna poäng (inga för Diamonds) och poäng som använts i tjänst. Av de som är kvar gäller det att ha täckning för dessa på ditt EB-saldo alternativt ha skattat för dem.

Jo, det kan vara enkelt, egentligen bör det ju räcka med att visa (excellista från Eurobonus?) att de poäng man använt rimligen har tjänats ihop privat, de andra poängen är ju irrelevanta fram tills de används..
 

Moco

Medlem
Skulle säga att det inte alls är svårt, summera "jobbpoäng", dra av utgångna poäng (inga för Diamonds) och poäng som använts i tjänst. Av de som är kvar gäller det att ha täckning för dessa på ditt EB-saldo alternativt ha skattat för dem.

Hur har du beskattats, när har du beskattats, över vilken period?

Kan svara hur jag hade gjort. Du tar inte upp intjänade poäng alls utan endast utlösta poäng då poängen i teorin kan vara värdelösa om de inte utnyttjas. Du gör ekvationen kostnad resa- privat intjänade poäng och kommer fram till en poängsumma som du sen skattar för. Sen hur du väljer att värdera poängen kan det ju eventuellt bli diskussion om.

Utan att vara oförskämd, men det blir ju bara hittepå. Dessutom faller ju övriga parametrar bort då när det kommer till förmåner i tjänst. Lägg till det då om du under de senaste fem åren bytt arbetsgivare tre gånger. De övriga nordiska exemplen bygger på att poängen rapporteras in av din arbetsgivare, men även där blir det ju bara rent teoretiskt. De värderar inte heller poängen, utan vad tjänsten/resan kostade vid köptillfället. Ej heller är deras modeller retroaktiva.

Många "enkla" svar nu.
 

Ricci

Medlem
Funderar lite…..

Kan vara bra om någon skatteexpert/SKV kan svara på detta.

Det är många av oss här som köpt (med beskattade medel) extra bra kreditkort med bra förmåner t ex bättre intjäning av poäng.

Pronera att jag med mitt fina kreditkort (4000kr) tjänade 2000poäng 2017 på tjänsteresor och hade jag köpt ordinarie kreditkortet (1000kr) istället så hade jag bara tjänat 1000poäng(1000kr betalas av arbetsgivaren för kreditkort).

Sedan använder jag dessa 2000poäng på ett SAS flyg och köper ”Muffins” för dem.

SKV vill då beskatta mig för dessa 2000poäng. Men för att kunna tjäna dessa 2000poäng (dvs de extra 1000poängen) så har jag haft en extra kostnad på 3000kr, betald av mina beskattade pengar.

Om SKV vill beskatta mig för något jag tjänat in så måste jag väl också få dra av kostnaden för det?

(1000poäng skall helt riktigt beskattas med de andra 1000poängen har jag en kostnad för.)
 

Moco

Medlem
Jo, det kan vara enkelt, egentligen bör det ju räcka med att visa (excellista från Eurobonus?) att de poäng man använt rimligen har tjänats ihop privat, de andra poängen är ju irrelevanta fram tills de används..

Det håller ju inte.
Jag tolkar f ö inte att trådan handlar om att aktivt uppmuntra till att undgå skatt, utan det mesta handlar ju om frågeställningar.

Ponera att du i ditt fall 2017 åkte på en resa till Alicante med i tjänsten intjänade poäng 2012. Du har inte tagit upp dessa i din deklaration något år. Har du begått ett brott? När begick du i det fallet brottet? 2012 eller 2017? Om det var 2012 och din biljett inte kostade över 440 000 är det i dagsläget preskriberat.

Ett exempel enligt EY: Det är vanligt att anställda genom sitt tjänstresande får ta del av så kallade frequent flyer-poäng. Dessa ska enligt såväl Skatteverket som lagstiftningen bara förmånsbeskattas om de faktiskt utnyttjas.

Förmånsbeskattning av dispositionsrätt till bonuspoäng | Skattenätet

Med det sagt blir situationen över, säg en 10-års period, helt ohanterbar - dels eftersom SAS egna system inte kan hantera det, lagen inte kräver att individen för bok på det sättet, intjäningsparametrarna etc.

Det handlar alltså inte om att aktivt undvika att betala skatt, utan snarare om att lagen inte är tydlig om vad som gäller.
"Men du ska veta", "trams", "det borde", "såhär gör en kompis", är inte argument som är förenliga med lagen - som är klar, men fortsatt oklar!
 

dino_81

Medlem
I tråden fokuseras mycket över hur SKV ska veta vilka poäng (privata eller via arbetsgivaren) som använts för en resa av privat karaktär. Kan det inte vara så att SKV är mer intresserade av intjänade poäng än av hur många poäng medlemmen har använt?

Att det är intjänade poäng som kommer från resor (och eventuellt även via kreditkort) som bekostas av arbetsgivaren som kommer att beskattas, och då är det ju endast intjänade poäng under 2017 som initialt kommer att kontrolleras.
 

Moco

Medlem
I tråden fokuseras mycket över hur SKV ska veta vilka poäng (privata eller via arbetsgivaren) som använts för en resa av privat karaktär. Kan det inte vara så att SKV är mer intresserade av intjänade poäng än av hur många poäng medlemmen har använt?

Att det är intjänade poäng som kommer från resor (och eventuellt även via kreditkort) som bekostas av arbetsgivaren som kommer att beskattas, och då är det ju endast intjänade poäng under 2017 som initialt kommer att kontrolleras.

Läs ovan: "...så kallade frequent flyer-poäng. Dessa ska enligt såväl Skatteverket som lagstiftningen bara förmånsbeskattas om de faktiskt utnyttjas."
 
Toppen