Senaste nytt

EBD medlemmars uppgifter tvingas fram med vite

lillemannen

Medlem
Ett tips i all välmening, har man ideer på hur man kreativt kan undkomma skatt på dessa poäng görs detta bäst i mer sluten form. Man kan vara väldigt övertygad om att SKV följer denna tråd. Och det är ingen konspiratorisk gissning. De följde tex denna tråd mycket nyfiket när det begav sig... Skatteverket på krigsstigen!! - Ekonomi, skatt och juridik - Pokerforum.nu
Nja nu var det väl lite mer pengar som låg bakom den beskattningen.

Undrar om skatteverket tar hänsyn till om vi bokar på arbetstid och väntetid i flera timmar för i år för en resa 2022 med 2017 års poäng?
 

mha321

Medlem
Fundering OT
Hur många beresningsskyldiga med EDB status finns på Skatteverket??
Ska de i så fall granska varandra?

Det får man väl utgå ifrån.

Alla anställda på skatteverket betalar ju (förhoppningsvis) skatt på vanligt sätt, så även deras ordinarie deklarationer torde ju vara utsatta för samma nivå av random checks osv. Fokus i år tex på airbnb och liknande uthyrning, och där lär det ju också finnas skatteverket personal...
 

bachelor

Medlem
Nja nu var det väl lite mer pengar som låg bakom den beskattningen.
Nja, mer pengar per person var det ju, men betydligt färre antal. Tror vi var 100st i hela Sverige till en början, landade kanske på 500 totalt. Vet inte hur många Diamonds det finns men bör väl vara 5-10k? Men som vanligt när det gäller SKV så är insatsen i relation till omfattningen sällan relevant när de valt ett target.

Hur som är det onödigt att hjälpa SKV på traven på ett öppet forum. Oavsett om det hjälper dem att räkna ut värde av poäng eller bemöta argument.
 
Last edited:
Det känns som att detta skapade en hel del oro här, och uttryck att det är hål i huvudet att titta på och att Skatteverket aldrig kommer klara det. Är det ett uttryck för oro? Är det verkligen så många som fuskar med detta?
 

SK989

Medlem
Det finns skäl att påminna om vad som sagts, bl.a. av mig själv, tidigare i tråden om vad Skatteverket kan göra med de här uppgifterna som de nu till sist har fått ut från SAS. Jag skulle säga att man inte behöver vara orolig över något alls.

Det Skatteverket fått från SAS är följande (och inget mer):

-Medlemmens namn
-Medlemmens födelsedatum
-Antalet poäng vid ingången av 2017
-Antalet nyttjade poäng under 2017
-Antalet poäng vid utgången av 2017

Uppgifterna som lämnas ut avser vidare endast Eurobonusmedlemmar som 1. har diamantstatus och 2. har angett en postadress i Sverige eller ett svenskt telefonnummer.

Dvs. Skatteverket kan inte se varifrån poängen kommer (flygresor, kreditkortsanvändande, hotellövernattningar etc.) och inte vad nyttjade poäng använts till. Och Skatteverket kan förstås inte heller se vem som betalat för flygresor, hotellövernattningar etc. som genererat poäng eller om poängen använts för tjänsteresor eller privata resor. Sammanfattningsvis: De uppgifter som Skatteverket fått från SAS är inte värda någonting i sig för att läggas till grund för någon ökad beskattning.

Det Skatteverket kan göra med informationen är möjligen att skriva ett brev till några EBD-medlemmar och snällt fråga om det möjligen är arbetsgivaren som betalat för resor som genererat poäng och om man sedan använt dessa poäng för privata resor. Ett sådant brev är man dock inte på något sätt skyldig att svara på och svarar man inte så kommer inte Skatteverket längre... Man ska inte blanda ihop detta med när man själv yrkar avdrag för något för då är man skyldig att själv presentera underlag om Skatteverket begär det. I det här fallet är det Skatteverket som ev. vill upptaxera någon genom skönsbeskattning och utfärda skattetillägg, vilket innebär att Skatteverket har bevisbördan. Efter flera domar i bl.a. Europadomstolen och Högsta domstolen gäller den s.k. oskuldspresumtionen för den svenska formen av skattetillägg, dvs. myndigheten ska visa att du är skyldig medan du själv kan sitta still i båten och tiga om du känner för det.
 

Canadien

Medlem
Det Skatteverket fått från SAS är följande (och inget mer):

-Medlemmens namn
-Medlemmens födelsedatum
-Antalet poäng vid ingången av 2017
-Antalet nyttjade poäng under 2017
-Antalet poäng vid utgången av

Ja det är ju för att snabbt kunna gallra ut de, säg 500st, som är mest intressanta att gå vidare med.
 

bachelor

Medlem
Det känns som att detta skapade en hel del oro här, och uttryck att det är hål i huvudet att titta på och att Skatteverket aldrig kommer klara det. Är det ett uttryck för oro? Är det verkligen så många som fuskar med detta?
Jag skulle tro att det är en förvinnande liten del som skattat för sina bonusresor. Sen om det är beskattningsbart är en helt annan sak. Folk är väl generellt inte sugna på att betala skatt om det går att komma undan. Svartarbete är väl ett tydligt exempel på det.
 

M@GNÜS

Medlem
Ska bli intressant vad Skatteverket säger. Jag både tjänade och brände mycket poäng under 2017. Bokade två resor i First och 2 i business samt uppgraderade till business på SAS för poäng under 2017.
Flyger dock aldrig i tjänsten så behöver ju inte oroa mig. Men intressant att se om de hör av sig.
 
Last edited:

bachelor

Medlem
Det finns skäl att påminna om vad som sagts, bl.a. av mig själv, tidigare i tråden om vad Skatteverket kan göra med de här uppgifterna som de nu till sist har fått ut från SAS. Jag skulle säga att man inte behöver vara orolig över något alls.
Som också sagts tidigare har vi verkligen diametralt olika uppfattning kring detta.

Drar det kort igen, jag har varit med i exakt denna situation, enda skillnaden var att skatteplikten då jag råkade ut för detta var extremt luddig och oklar, det är den inte i detta fallet.

Summa summarum behövde bara SKV ställa en enkel fråga den gången och all bevisbörda låg på mig. Man ska också komma ihåg att felaktiga uppgifter är bestraffningsbara. Det blev också skattetillägg på 40% den gången. Beslutet togs till slut i förvaltningsrätten och försök till överklagan avslogs.
 

Link

Medlem
SKV hämtar med största sannolikhet in uppgifterna för att använda som stöd när de granskar en viss person, mao inte för att för att gå igenom personer helt slumpmässigt. Sen att hänvisa till att det skulle vara svårt att bevisa hur poängen har använts är trams, det är ingen nyhet att förmåner skall redovisas. Att man inte själv tidigare har fört bok på var poäng kommer ifrån och blandar in obeskattade poäng med privat intjänade poäng ligger faktiskt på dig själv. De flesta som arbetar inom yrken där flygresor är vanligt förekommande brukar ha en grundläggande förståelse för ekonomi men här verkar det vara en kollektiv känsla av att man minsann borde slippa ifrån bara av gammal hävd.
 
Toppen