Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Detta är ju stenhårt, också sett till att de har hunnit så långt med vaccinationer...hoppas detta inte är en indikation om vad som väntar i andra länder.
Fully vaccinated - UK 3.55%, Sverige 4.05%, Tyskland 4.12%, Frankrike 3.67%, Italien 4.35%, Spanien 4.59%, Nederländerna 3.5%, Belgien 3.94, Portugal 4.43, Polen 4.71, Slovenien 5%, Slovakien, 4.43%, Österrike 3.69%, Tjeckien 3.61%, Danmark 5.58%, Finland 1.59%, Grekland 4.52%

covid vaccination - Google zoeken
 

Senator

Moderator
Jag hade en liten förhoppning att UK skulle öppna upp för lite resor i slutet av maj-juni.
Nu verkar det rätt dött....
UK Foreign Travel Ban In Place Until July & Institutes £5,000 Fine - LoyaltyLobby

Detta är ju stenhårt, också sett till att de har hunnit så långt med vaccinationer...hoppas detta inte är en indikation om vad som väntar i andra länder.

Fully vaccinated - UK 3.55%, Sverige 4.05%, Tyskland 4.12%, Frankrike 3.67%, Italien 4.35%, Spanien 4.59%, Nederländerna 3.5%, Belgien 3.94, Portugal 4.43, Polen 4.71, Slovenien 5%, Slovakien, 4.43%, Österrike 3.69%, Tjeckien 3.61%, Danmark 5.58%, Finland 1.59%, Grekland 4.52%

covid vaccination - Google zoeken

Jag hade ett samtal med min brittiska kompis om detta igår. Det spekuleras bland hans akademiska sfär att eftersom den brittiska ekonomin har fått två rejäla smällar på kort tid: Brexit och Corona så är detta ett sätt att gynna den inhemska ekonomin vid att britterna stannar hemma och spenderar pengarna där istället. Samtidigt så är just Storbritannien i allmänhet och London i synnerlighet en stor turistdestination så det finns ett bortfall där också. Självklart ren spekulation.
 

Tomas E

Medlem
Jag hade en liten förhoppning att UK skulle öppna upp för lite resor i slutet av maj-juni.
Nu verkar det rätt dött....
UK Foreign Travel Ban In Place Until July & Institutes £5,000 Fine - LoyaltyLobby
Det är inte säkert. Tycker nog BBC förklarar sammanhanget bättre än LoyaltyLobby: Covid: £5,000 fine for people going on holiday abroad - BBC News
Sedan tidigare har det sagts att resor mellan utlandet från UK tillåts tidigast 17 maj. En rapport från deras "Global travel taskforce" var planerad till 12 april, men nu har Boris sagt något om att "vi kommer förhoppningsvis att veta mer 5 april", så det verkar som att besked kommer en vecka tidigare.
De nya böterna ingår i ett nytt lagpaket och innebär "A £5,000 fine for anyone in England trying to travel abroad without good reason is due to come into force next week as part of new coronavirus laws". Såvitt jag förstår innebär detta inte något beslut redan nu om att reseförbudet pågår till juli, utan bara att dessa böter kan utgå så länge reseförbudet pågår (dock längst till juli såvida de inte förlänger lagstiftningen).

Däremot kan det nog vara för optimistiskt att tro på fritt resande till Storbritannien redan 17 maj, eftersom smittoläget och spridning av nya varianter lär påverka. Förmodligen kommer något slags "travel corridor"-system tillbaka från detta datum, men listan över länder som är "gröna" kan ju vara väldigt kort...
 

HCas

Medlem
Samtidigt är den allmänna tonen i debatten i UK starkt anti-resande och oppositionen driver närmast på för hårdare restriktioner på resor både in och ut ur landet. Hittills under året har attityden varit att det är orelevant hur många i landet som är vaccinerade; man kommer överväga att öppna upp när andra länder har kommit längre med vaccinering.

En gissning från min sida är att ja, det kommer att komma ett resekorridors-system till sommaren, men man kommer att faktorera in antal vaccinerade och inte bara smittspridning när man bestämmer om ett land ska få vara med på listan. Och då kan listan som Tomas E skriver bli väldigt kort...
 

Capa

Medlem
Har läst på men skulle vara tacksam om någon kunde bekräfta följande.

Vi flyger från Arlanda till Malaga över påsk, via CPH på utresan. Som jag har förstått det så krävs negativt PCR-test (72h) för inresa i Spanien och negativt PCR-test (24h) även för transit (airside) om man flyger via CPH.

https://en.coronasmitte.dk/rules-and-regulations/entry-into-denmark/persons-in-transit

Så antingen negativt PCR (24h) eller Nagativt PCR (72h) + antigentest (24h). Inga krav vid tillbakaresan till Sverige (AGP-ARN) som det ser ut nu. Korrekt?
 

Axxo

Medlem
Måste man uppvisa ett PCR test som är max 48 timmar om man har en transit i Frankfurt ? Jag ska flyga via Frankfurt till Maldiverna och dom kräver max 96 timmar gammalt pcr test från och med första flighten.
 
Toppen