Senaste nytt

Covid-19 och Lufthansagruppen

Senator

Moderator
Jag gick genom lite Lufthansarutter under helgen för att titta på hur S21 och särskilt W21-22 ser ut. Med A380 borta och A340-600 på marken med lite osäker återkomst är du nu vad jag kan se 0 rutter från MUC med First Class. Klassiska marknader som har haft First från MUC: JFK, LAX, SFO, ORD, MIA, HKG, SIN, NRT har ingen First alls. Däremot har många nya fräscha A350 men det är samma tråkiga Businesskabin.
 

Senator

Moderator
Nästa fråga (sorry, första utlandsresan sedan Covid började), resemålet är Frankrike och transfer görs i Wien.

På franska ambassadens sida står det.. To enter France You must produce a negative RT-PCR biological test result dated less than 72 hours. This obligation does not apply to border area residents.

Min fråga är, 72 timmar från vad? Innan incheckning, innan flygets avgångs tid eller innan flygets ankomst tid??...
Transfer i Wien är väl inget problem så läng man har Austrian godkänt munskydd.. Får man ta av munskydd ombord när man äter?
Austrian var ju tidigare omnämnd för bra catering i Business även inom Europa..hur är det "idag" mht Covid-19?


Nummer 1: det är idag den 28:e maj. Din resa är i juli. Vad som gäller i Frankrike juli kan ingen svara på. T.ex. har Sverige ändrat sina regler idag
Nummer 2: 72t sedan testet. Något som inte borde vara ett problem inom Europa.
Nummer 3: Hur äter man med munskydd? Självklart tar man av sig munskyddet medan man äter och dricker. Dock har vår medlem @Berglund en optimerat väg som är små klunkar och aldrig tömma glaset helt ;)
Nummer 4: alla Lufthansagruppens bolag har kört "Business as usual in Business". Full service, dock har det varit tomt ibland när jag åkte av t.ex. gin.

Mitt tips är vänta med alla dessa frågor till en vecka till tio dagar innan avresa. Allt ändrar sig hela tiden har vi nu lärt oss. Är ganska övertygat att alla svar du får idag inte kommer se exakt likadan ut i juli.
 

Glenn E

Medlem
På fredag flyger jag Lufthansa första klass från Shanghai egentligen till Oslo fast de släpper väl inte in Svenskar från Kina i Norge nu?
Så jag tänker checka bagaget bara till Frankfurt och checka in det igen på en separat biljett till Göteborg.
Jag är lite orolig att de vill att jag ska visa en biljett från Oslo till Sverige då jag checkar in i Shanghai.
Vågar jag be dem att checka bagaget till Göteborg redan i Shanghai?
Det finns en biljett med Ethiopian till Stockholm från Oslo som är rätt billig i värsta fall.Eller så köper jag SAS och löser in den igen efter incheckning i Shanghai.
Biljetten är returen på en rabatterad första klass biljett från Oslo till Shanghai med utresa 4 januari 2020.
 

Moco

Medlem
Använde mig, enligt instruktion, av Lufthansa's Health Entry Support Center som, liksom SAS motsvarande tjänst, ska verifiera dina Covid-relaterade dokument innan avresa. Såhär beskriver de själva det "For your upcoming flight, it is necessary to have proof of Covid-19-related entry documents -e.g. Covid-19 test- checked before departure. Please upload the necessary documents 12 hours before departure for verification by our Health Entry Support Center. In this way, you will receive information at an early stage as to whether your travel documents are valid for entry or whether there is an urgent need for action."

Laddade upp dokumenten väl innan de 12 timmarna. Något svar innan avresa, eller utskick av boardingkort (vilket de menar att tjänsten ska tjäna till), skedde dock aldrig. Man kan fråga sig vad meningen är med denna tjänst då det skapade merjobb för ingenting. Slirar överlag rejält i kvaliteten hos Lufthansa nu, känner jag. Tyckte man länge hanterade situationen relativt väl, nu verkar dock det mesta fallera i kvalitets- och kundservicehänseende.
 
Last edited:

igelkotten

Medlem
Använde mig, enligt instruktion, av Lufthansa's Health Entry Support Center som, liksom SAS motsvarande tjänst, ska verifiera dina Covid-relaterade dokument innan avresa. Såhär beskriver de själva det "For your upcoming flight, it is necessary to have proof of Covid-19-related entry documents -e.g. Covid-19 test- checked before departure. Please upload the necessary documents 12 hours before departure for verification by our Health Entry Support Center. In this way, you will receive information at an early stage as to whether your travel documents are valid for entry or whether there is an urgent need for action."

Laddade upp dokumenten väl innan de 12 timmarna. Något svar innan avresa, eller utskick av boardingkort (vilket de menar att tjänsten ska tjäna till), skedde dock aldrig. Man kan fråga sig vad meningen är med denna tjänst då det skapade merjobb för ingenting. Slirar överlag rejält i kvaliteten hos Lufthansa nu, känner jag. Tyckte man länge hanterade situationen relativt väl, nu verkar dock det mesta fallera i kvalitets- och kundservice hänseende.

Annan datapunkt för LH-GRUPPEN: jag har använt mig av Swiss motsvarighet två gånger nu i god tid och inte fått någon respons eller återkoppling öht och har fått visa upp alla dokument på flygplatsen.
 

peng

Medlem
Annan datapunkt för LH-GRUPPEN: jag har använt mig av Swiss motsvarighet två gånger nu i god tid och inte fått någon respons eller återkoppling öht och har fått visa upp alla dokument på flygplatsen.

Jag laddade upp covidbevis och ePLF (entryform till Schweiz) hos Swiss igårkväll och fick svar inom någon minut på mail att det blivit godkända (SWISS - Your travel documents have been successfully reviewed). Jag har kunnat checka in online och har fått ut boarding pass, så jag hoppas att jag kan gå direkt till säkerhetskontrollen på Arlanda imorgon bitti.
 

igelkotten

Medlem
Jag laddade upp covidbevis och ePLF (entryform till Schweiz) hos Swiss igårkväll och fick svar inom någon minut på mail att det blivit godkända (SWISS - Your travel documents have been successfully reviewed). Jag har kunnat checka in online och har fått ut boarding pass, så jag hoppas att jag kan gå direkt till säkerhetskontrollen på Arlanda imorgon bitti.

Intressant! Är Schweiz slutdestination för dig?
 
Toppen