Senaste nytt

Från söder till norr, i vårt avlånga land!

Wille91

Medlem
Jag har läst en hel del reserapporter själv på forumet och tänkte att jag ska bidra med en nu i pandemitider!

Först lite bakgrund till resan, valet av resmål och nervositeten som uppstår med snabba ändringar i dessa tider.

Bakgrund
Jag fyllde 30 år förra veckan och har de senaste åren sagt att jag absolut inte ska vara hemma på min 30- årsdag. Länge var Bryssel inbokad över min födelsedag som tyvärr avbokades.

För att inte ha helt tomt i kalendern bokades det i december flyg Ängelholm- Kiruna över en weekend tillsammans med min fru, vårt barn blir hos sin morfar denna helg. Vi bokade även in oss en natt på ishotellet i Jukkasjärvi. Mycket stod på spel när SAS i början av februari ändrade flygplan till 737-700, och de flyg från Ängelholm som passade vårt schema inte längre gick att boka.

När väl flyget blev inställt löste en vänlig SAS- agent resan genom att jag fick ändra avreseort från Ängelholm till Malmö istället, senarelade flygresorna 1 dag och just nu ser allt bra ut. Avresa till helgen!

Resplan
Vi har avresa i SAS Plus från Malmö (bokades med FlyPremium och 50% rabatt i december) med kort stopp på Arlanda och sedan vidare till Kiruna, väl där blir det hyrbil hela resan med första stoppet på ishotellet i Jukkasjärvi. En natt på ishotellet innan vi kör till till Riksgränsen för skidåkning i 2 dagar, för att sedan avsluta vistelsen med boende på hotell i Kiruna innan hemresa. Totalt 3 nätter på hotell och en skön avkoppling från vardagen!

Resan
Då vi har avresa på fredag tänker jag lägga upp bilder och text löpande under hela resan.

På återseende om några dagar!
 

Micce1980

Medlem
Hade passat på att ta en natt på Scandic Ferrum i Kiruna då med utsikt mot gruvan. Ta några promenader i området som inte kommer att finnas kvar snart med och ta något att äta på Stejk :)
 

Mr Basic

Medlem
Hade passat på att ta en natt på Scandic Ferrum i Kiruna då med utsikt mot gruvan. Ta några promenader i området som inte kommer att finnas kvar snart med och ta något att äta på Stejk :)

Är man i Kiruna måste man ju äta på Empes. :) behagligt avstånd från Ferrum också.
Vår sista resa Pre-Covid gick till Kiruna, mkt bra resa.
-boende på Ferrum (fräschare än jag trott med tanke på att det ska rivas).
-lunch på Empes (klassisk grill)
-middag på Landströms Kök & Bar samt på Spis Mat & Dryck (båda mkt bra men ölutbudet på Spis var grymt)
-guidad tur i gruvan (riktigt bra)
-besökte ishotellet (bodde ej där), kyrkan samt nybyggda kommunhuset.

Utgår från att utbud/aktiviteter är kraftigt reducerat pga Covid.
Ngn som har koll på när ”nya Ferrum” öppnar? :rolleyes:
 

Wille91

Medlem
Vår sista resa Pre-Covid gick till Kiruna, mkt bra resa.
-boende på Ferrum (fräschare än jag trott med tanke på att det ska rivas).
-lunch på Empes (klassisk grill)
-middag på Landströms Kök & Bar samt på Spis Mat & Dryck (båda mkt bra men ölutbudet på Spis var grymt)
-guidad tur i gruvan (riktigt bra)
-besökte ishotellet (bodde ej där), kyrkan samt nybyggda kommunhuset.

Utgår från att utbud/aktiviteter är kraftigt reducerat pga Covid.
Ngn som har koll på när ”nya Ferrum” öppnar? :rolleyes:

Jag ska kolla era tips, har varit i Kiruna 3 gånger tidigare så gruvan är redan avklarad.

Ishotellet ska vi bo på, det och skidåkningen är målet med denna resa.

Kom gärna med fler tips som "måste provas"!
 

Wille91

Medlem
Jag tänkte göra första uppdateringen nu!

Lite folk på Sturup men fullt plan till Stockholm, kort bytestid på Arlanda och ett fullsatt plan mot Kiruna.

20210319_102627.jpg

Det blev en påse chips och en Cola på planet, jag saknar att dricka en öl som brukligt på semestertrippar.

20210319_100917.jpg

Utsikt över ett soligt Skåne efter start från Sturup.

Nu lyfte vi från Arlanda, ca 30 min försenade. På p
återseende. PS. Det är härligt att vara i luften för första gången på över 1 år!
 

Wille91

Medlem
Ett snöigt Kiruna väntade oss.
20210319_133711.jpg


Bokade billigaste hyrbilen hos Avis, skulle vara en Skoda Scala? Men denna stod och väntade på oss!

20210319_145543.jpg


VW Tiguan 4Motion, perfekt för vintervägar och den förde oss till Empes för en god burgare. Därefter till ishotellet för att njuta av iskonst, bastu och drinkar!

20210319_160021.jpg


20210319_163251.jpg


20210319_162540.jpg
 
Last edited:

Wille91

Medlem
Två dagars skidåkning blev en. En halv dag i Björkliden, allt var stängt och vi hade provianterat dåligt. Både Coop och Ica var halvfulla på mat, gränshandeln är starkt påverkad av stängda gränser.

Fint väder på förmiddagen!
20210320_103602.jpg


Sedan en halv dag i Riksgränsen med begränsad sikt men hyfsad åkning!

20210320_144336.jpg


Idag är liftarna stormstängda så vi tänkte ta oss mot Kiruna redan på morgonen, först kollonkörning och sedan totalt avstängd E10. Tur vi har hemfärd imorgon!

20210321_102341.jpg
 

Wille91

Medlem
Vi kom iväg från Riksgränsen och mötte solen strax öster om Abisko, det blev två soliga halvdagar i Kiruna innan avfärd. Mat på Spis, synd att barerna stänger kl. 20, ett stort ölutbud annars!
Den lugna kvällen avslutades med att se Norrsken för första gången i mitt liv ute vid Luosavarra (bild kommer kanske senare, fotograferade med kamera).
20210322_100312.jpg


Flyget till Arlanda var ca 75% fullt och i SAS- loungen på T5 var det ett klent matutbud tyvärr. Lite folk och lätt att hålla avstånd var dock positivt!

Avslutar med sista bilden innan flyget avgick från Kiruna, på återseende under någon annan resa!
20210322_134322.jpg
 

Ancistrus

Medlem
Inte kul att äga en affär nära Riksgränsen senaste året. Jag avslutade en fjällvandring i Katterjåkk (ett par kilometer från Riksgränsen) i augusti och där hände inte mycket. Coop var öppet, men hade nästan inga färskvaror, men nästan inga kunder heller. Ville man ha mjukt bröd fick man följa med in i frysrummet och välja vad man ville ha. Knappt någon trafik på E10, normalt gott om norrmän och turister.
 
Toppen