Senaste nytt

Sammanställning av när Star Alliance bolag släpper awards

Maja

Medlem
Skulle inte förvåna mig om de öppnar upp en del igen från 1/10 då deras nya tabell för uttag börjar gälla. Har vi otur kanske Eurobonus höjer hela Star-tabellen igen men det var ju inte så länge sedan sist. Kontentan är att det är ett rörligt mål med poängsamlande och uttag så man får hålla sig up to date.
Har redan alerts satta så kommer något upp innan min deadline den 30/12 så försöker jag slå till om nu inte poängkostnaden helt plötsligt skulle ändras på köpet. Men precis som du säger, det är som sagt rörligt och man vet aldrig. Lite besviken bara på att min perfekta plan i teorin sprak bara för att Thai ströp alla tillgångar över en natt typ.
 

Fredde18

Medlem
Jag har uppdaterat blogg-inlägget nu med följande info:
  • Lufthansa (long-haul Business): 180 dagar
  • Lufthansa (long-haul First): 14 dagar
  • Thai (long-haul Business): 90 dagar
  • Thai (long-haul First): 60 dagar
Just apropå Lufthansa och 180 dagar, är erfarenheten att det plingar till just exakt 180 dagar innan? (såsom exempelvis med SAS-biljetterna som släpps på exakt klockslag ett visst antal dagar innan och alla sitter redo att klicka hem åtråvärda C-awards).
Eller är det med LH cirka 180 dagar plus minus lite... är mest nyfiken så jag vet när jag kan börja ha koll. Sen att det kan vara annorlunda under coronatider må ju vara hänt...
 

squeezen

Medlem
Just apropå Lufthansa och 180 dagar, är erfarenheten att det plingar till just exakt 180 dagar innan? (såsom exempelvis med SAS-biljetterna som släpps på exakt klockslag ett visst antal dagar innan och alla sitter redo att klicka hem åtråvärda C-awards).
Eller är det med LH cirka 180 dagar plus minus lite... är mest nyfiken så jag vet när jag kan börja ha koll. Sen att det kan vara annorlunda under coronatider må ju vara hänt...
Jag tänker att 180 dagar är 180 dagar.
Har aldrig hört om ”plus minus lite”. Håll koll några dagar innan det blir skarpt läge för att själv få mer koll om det känns bäst.

Kolla imorgon +180 dagar sen samma sak några dagar efter.
 

pqvst

Medlem
Sitter och testar lite. Just nu verkar Lufthansa släppa long-haul business max 85 dagar fram i tiden. Kan det stämma, eller har någon lyckats boka något längre fram?
 

Fredde18

Medlem
Sitter och testar lite. Just nu verkar Lufthansa släppa long-haul business max 85 dagar fram i tiden. Kan det stämma, eller har någon lyckats boka något längre fram?
Jag har inte bokat men satt och kollade lite random platser i USA (New York, Chicago, Boston mfl) som Lufthansa direktar till men hittade inget på +180 dagar eller däromkring. Det enda som fanns var som du skrev runt 3 månader framåt. Det har väl konstaterats tidigare att Lufthansa har släppt platser antingen vid +180 eller cirka 3-4 månader framåt till oss med Eurobonus. Jag är medlem i Miles & More också, dock med en väldigt blygsam poängsumma som ej går att boka något med. Som inloggad M&M kan jag dock se att det finns award åtminstone för dessa medlemmar på +180 och längre fram.
 

palmen

Moderator
Jag har publicerat lite ändringar nu:
  • Air Canada: 355 -> 360
  • Asiana: 338 -> 360
  • Lufthansa (long-haul Business): 180 -> 85
  • Singapore Airlines: 355 -> 0 (N/A)
  • Thai: Går endast att boka 90 dagar fram med EuroBonus
Använder man Air Canadas sökmotor kan man söka hur långt fram i tiden som helst. Går att söka mer när man har sökresultat sidan framme till fler dagar än vad some går via startsidan.
 

pqvst

Medlem
Använder man Air Canadas sökmotor kan man söka hur långt fram i tiden som helst. Går att söka mer när man har sökresultat sidan framme till fler dagar än vad some går via startsidan.

Det jag försöker visa är när flygbolagen släpper award platser. T.ex. oavsett hur långt fram du söker så verkar det bara finnas Lufthansa long-haul business max 85 fram i tiden hos partners.

Edit: Har uppdaterat blogg-inlägget nu så Aeroplan säger 365. Har även fixat så Asiana är 361 (istället för 360).

Säg till om jag skrivit något annat fel, så fixar jag det.
 
Last edited:

palmen

Moderator
Det jag försöker visa är när flygbolagen släpper award platser. T.ex. oavsett hur långt fram du söker så verkar det bara finnas Lufthansa long-haul business max 85 fram i tiden hos partners.

Edit: Har uppdaterat blogg-inlägget nu så Aeroplan säger 365. Har även fixat så Asiana är 361 (istället för 360).

Säg till om jag skrivit något annat fel, så fixar jag det.
Var kanske otydlig, blogg inlägget innehöll info om hur långt fram i tiden man kan söka med olika sökmotorer, det var vad jag syftade på. Går att söka 366 dagar framåt om man vill med Air Canada. Dock finns begränsning från startsidan. Perfekt litet knep när man vill leta platser direkt vid släpp för de bolag som släpper tidigare än 355 dagar.
 

taxvalp

Medlem
Intressant datapunkt: Jag bokade en resa till Bangkok i går med 2-4-1 och då var två biljetter i business bokbara i januari nästa år ARN-FRA-BKK med Thai på långa sträckan. Agenten verkade mycket kunnig och sade också att "det ser ut att komma biljetter med Thai för hemresan också men det är lite olika när de släpps".
 
Toppen