Senaste nytt

Lufthansa avbokade min konfirmerade bokning

Senator

Moderator
Tack för svar - då är jag i alla fall inte ensam. På Lufthansas site så går det att boka ekonomi på flighterna, men inte business. Lutar väl åt att de kommer ställa in flighterna snart då. Nu har jag iofs själv lagt hela sommarresan på hyllan eftersom flighterna bokas om hela tiden - det får bli en annan gång.

Det som jag fortfarande tycker är märkligt är att SAS kan avboka mina konfirmerade biljetter när de flighter (som utförs av Lufthansa) fortfarande säljs av Lufthansa, dvs flighterna inte är inställda (än).

Vi vet inte helt vad som händer just nu. Det går inte att dra några slutsatser annat än att det fortfarande är rätt rörigt och att flygbolagen ändrar tidtabeller hela tiden. @Tur-Ture var den första som uppmärksammade detta och som hade ett något intressant samtal med SAS kundtjänst där kundtjänstmedarbetaren hade en teori att Swiss bokar av för att släppa från poängplats till "revenue". Långsökt, men Schweiznara är rika av en anledning ;)

Allt det här kan bero på ett antal saker:
1. Flighter skall ställas in. Om du läser tråden om SAS B737-700 så gick det att boka biljetter trots att allt indikerade att SAS skulle ställa in
2. Körningar med tidtabellsändringar som sedan triggar avbokningar
3. En bot hos Lufthansagruppen som jobbar fel som hos SAS

Det vi vet är att vi inte vet. Det vi också vet från erfarenhet är att SAS Kundtjänst sällan vet....rätt svar :D Däremot har många medarbetare livlig fantasi har vi lärt oss. Att resa under en pandemi betyder tålamod, låga förväntningar och flexibilitet. Vi får se om USA öppnar efter 4:e juli (eller i maj) som det spekuleras om. Men att många kommer se ändringar i resor framöver är jag 100% övertygat om. Så ha tålamod, låga förväntningar och va flexibel.
 

Nanneboy

Medlem
Ja det är nog bara att ha tålamod och göra vad man kan av situationen. Det är många som har det mycket värre, som min goda vän som är pilot och är arbetslös sedan ett år tillbaka nu (eventuellt blir han lastbilschaffis)..
 

Fredde18

Medlem
Blir spännande att följa. Vår resa till USA ligger i skarven mellan S21 och W21 med utresan 30/10, sista dagen på sommartidtabellen. Vi har tvingats till 1 ändring hittills, nu senaste veckan, då var det dock Air Canada som cancellerade.

Jag väljer att se det lite nyktert som ett bra tillfälle att träna på att leta awards!
 
Även jag drabbades av en avbokning till Boston i september, hemresan dock kvar. Syntes i sasappen under helgen, men har inte fått något meddelande. Ringde in i morse och la till den ursprungliga bokningen och agenten sa att jag skulle få nya biljetter inom någon timme. Ringde kring 9.30, så det har nog gått mer än någon timme. Tittar man i appen nu är även hemresan borta. Någon som fått tillbaka biljetterna eller är det bara att avvakta?
 

Maja

Medlem
Blev av mina LH-flighter GOT-FRA-LHR den 17/10. Fick bli ett nytt samtal och ombokning till SAS som var det enda bokningsbara alternativet. Hemresans LH-Flighter i anslutning till flight från HND bokades av få flera veckor sedan. Det blir en hel del ombokningar, men det är något jag redan har räknat med p.g.a pandemin.
 

Krotan

Medlem
Även jag råkade ut för detta inatt med Swiss. Alla flighter som involverar LX var avbokade. Resa i september till/från Chicago.
Det hela verkar skumt och för mig hände det mitt i natten, vilket får en att misstänkte en bot i farten?
 

Tonton

Medlem
Det hela verkar skumt och för mig hände det mitt i natten, vilket får en att misstänkte en bot i farten?
Nja, gissningvis är det batchkörningar som körs, och dessa görs fördelaktigt på nattetid (off hours) för de flesta företag. Så ingenting konstigt med att det kom på natten.

Det är inte så att en person sitter och handknackar varje avbokning (hoppas jag inte iaf...)
 
Toppen