Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Osten

Medlem
Störande, varmt i Karibien, sjukt osocialt då man inte ser annat än ögonen. För att inte tala vilken knasig solbränna man lär få. Som en fjällenbränna fast tvärtom.

Använder det flera gånger i veckan när jag handlar eller använder kollektivtrafik/Uber.
Det är varmt och fuktigt, gör det svårare att andas normalt och sist men inte minst tar det bort luktsinnet nästan helt. Det sistnämnda tycker jag är det värsta, till och med i Berlin.. ;)
Använder det dagligen så fort jag går utanför (även innanför dörren på kontoret) dörren då det är obligatoriskt där jag bor. Förstår precis det ni beskriver även om jag inte håller med på alla punkter, det jag tycker är intressant är att så många verkar ta munskyddet som en betydande parameter när det vankas semester, men alla har vi olika parametrar. :)
 

Fredrik

Medlem
Använder det dagligen så fort jag går utanför (även innanför dörren på kontoret) dörren då det är obligatoriskt där jag bor. Förstår precis det ni beskriver även om jag inte håller med på alla punkter, det jag tycker är intressant är att så många verkar ta munskyddet som en betydande parameter när det vankas semester, men alla har vi olika parametrar. :)

Om du inte bor i Sverige så är det nog så enkelt att vi är nästan det enda landet där munskydd inte på något vis uppmuntrats av myndigheterna förrän alldeles nyligen.

På många andra håll är munskydd är de en del av vardagen även om de kan vara jobbiga att bära. För en typisk svensk är det en större fråga att ta på sig munskyddet.
 

HCas

Medlem
Tror tyvärr att pcr tester kommer hänga kvar länge. ÄVEN om man är vaccinerad.. Surt verkligen

Jag tror nog också det kan vara så, men att det kommer skilja mellan olika länder. Vissa länder, t.ex. turistländerna vid Medelhavet, lär nog nöja sig med vaccinationsintyg, precis som Cypern redan har sagt att man kommer göra. Andra, som har tagit en hård linje mot inresande - jag tänker t.ex. på Storbritannien - kommer nog fortsätta kräva negativa test, om inte annat för icke-medborgare. Jag är personligen skeptisk till att EU kommer kunna hålla en gemensam linje i detta.

Förstår att vi all ser olika på diverse restriktioner, tycker ändå det är intressant att just munskyddet är en sådan parameter som spelar in. Vad är det med munskyddet som ni ser som problematiskt? Det självklara, att man måste ha ett fysiskt skydd för munnen, men utöver det? :)

Munskydd är ingen deal-breaker för mig men tycker det är himla jobbigt att behöva ta på och av dem hela tiden, glasögonen immar igen, det är allmänt krångligt och känns i vilket fall mest som ett spel för gallerierna eftersom jag i de flesta fall där jag måste ha munskydd ändå inte är i närheten av andra. Ett annat läge där det är jobbigt är om man måste ha munskydd under fysisk ansträngning, typ släpa resväskor genom tunnelbanan.

Däremot tycker jag inte det är något problem att ha det på sig när man bara sitter i en flyg- eller tågstol.
 

NotRyan

Medlem
För att inte tala vilken knasig solbränna man lär få.
FB_IMG_1583159776910.jpg
 

Kimmen00

Medlem
Du måste alltså kombinera och köra halva tiden i fjällen och halva tiden på beachen! Då får du, eh, samma bränna som om du bara sitter kvar på kontoret...

Som att vara i amerikanska skidorterna under pandemin. De har öppet men krav på mask överallt.. I kombiation med skidglajor blir man lika vit som vanligt.. Eller kanske får man en tunn brun rand precis under ögonen.. Heh
 

FF#1

Medlem
Citerar mig själv.
Vi åkte in i finland via Aavasaksa (Övertorneå) i går eftermiddag, Kontrollen på den Svenska sidan var obemannad, full bemanning vid den finska, inklusive en schäfer som de roade sig med att sätta ett munskydd på :)

Fick visa pass och sen var det bara att köra in, noll problem. Inget erbjudande om test så nu blir det att hålla låg profil här.

Vi tog oss hem med i lördags, bara köra förbi de finska kontrollen.
Till min förvåning var det en kontroll på svenska sidan där en ensam polis kollade passen, se var det bara att passera.
 
Toppen