Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

Fredde18

Medlem
Har Willys slutat ta amex? Handlade igår och de hade nya kortterminaler i den butiken jag besökte. Försökte först blippa, slog in kod men fick "betalningen misslyckades". Satte då in kortet och fick slå in min kod på nytt. Denna gång fick jag "medges ej". Upptäckte dock att summan reserverats på kortet. Antar att reservationen kommer släppas men konstigt att de kan reservera pengar om det är så att de inte tar amex, eller? Hoppas på att det bara var något tillfälligt fel, alla willysbutiker jag besökt tidigare (och även denna) har tagit amex.
Fungerade igår i Norrköping. Du kanske får ge dom ett par dagar om nu terminalerna var utbytta. Fråga annars!
 

Tonton

Medlem
Lilla Coop i Varberg (fd netto) tar ej Amex, trots att det är stora skyltar med bl.a Amex på loggan bredvid kortterminalen. Frågade en i personalen som sa vi tar inte amex, så pekade jag på skylten, hon tyckte det var konstigt...
Testade du att Apple Pay/GooglePay, blippa, eller att trycka in chippet?

Mig veterligen, baserat på de få Coops jag har testat, så är det enbart chipp som fungerar där.
 

BjörnL

Medlem
Lilla Coop i Varberg (fd netto) tar ej Amex, trots att det är stora skyltar med bl.a Amex på loggan bredvid kortterminalen. Frågade en i personalen som sa vi tar inte amex, så pekade jag på skylten, hon tyckte det var konstigt...

Ungefär exakt samma på Coop Remigatan i Landskrona. Också fd netto, står skyltar att de tar Amex men det funkar inte. Personalen vet ingenting. Jag har skickat in två ärenden till Coop om saken, de ber om kvittonr och tidpunkt för att undersöka, men sen händer inget.

Har Willys slutat ta amex? Handlade igår och de hade nya kortterminaler i den butiken jag besökte. Försökte först blippa, slog in kod men fick "betalningen misslyckades". Satte då in kortet och fick slå in min kod på nytt. Denna gång fick jag "medges ej". Upptäckte dock att summan reserverats på kortet. Antar att reservationen kommer släppas men konstigt att de kan reservera pengar om det är så att de inte tar amex, eller? Hoppas på att det bara var något tillfälligt fel, alla willysbutiker jag besökt tidigare (och även denna) har tagit amex.

Jag handlade med Amex på Willys i Landskrona senast för två timmar sedan. :)
 

folo

Medlem
Lilla Coop i Varberg (fd netto) tar ej Amex, trots att det är stora skyltar med bl.a Amex på loggan bredvid kortterminalen. Frågade en i personalen som sa vi tar inte amex, så pekade jag på skylten, hon tyckte det var konstigt...

Testade du att Apple Pay/GooglePay, blippa, eller att trycka in chippet?

Mig veterligen, baserat på de få Coops jag har testat, så är det enbart chipp som fungerar där.

↑ Detta.

Vissa butikers terminaler visar "KORTET GÄLLER EJ HÄR" och ett stort rött kryss när man försöker blippa, men kör man med chip och kod så går det utmärkt. Coop Daglivs Fridhemsplan är en av de butiker som har det så.

Nästan så man tror att det är Coop centralt som tvingar handlarna att acceptera Amex men handlarna själva gör allt för att motarbeta det :D
 

Davvelavve

Medlem
Testade du att Apple Pay/GooglePay, blippa, eller att trycka in chippet?

Mig veterligen, baserat på de få Coops jag har testat, så är det enbart chipp som fungerar där.
Jag tar alltid chip på Coop för blippen har aldrig funkat på Coop. Misstänker det är för att netto var där innan och de använder deras kortterminaler.

På vanliga stora Coop funkar det alltid (dock ej blipp).
 

NyfikenGrau

Medlem
Känner igen det här problemet med blipp av Amex här i Tyskland också, inte alls lika "blippsäkra" som MC- eller Visa-korten jag har. Detta gäller oftast livsmedelsaffärer med lite äldre(?) kortläsare, som Verifone H5000 som är gammal standard här.
Har slutat att ens försöka blippa Amex om jag inte ser att det är en nyare terminal, som Zettle Reader 2, på såna har jag aldrig haft problem.

Men man får se det positivt, svårare att glömma koden när man alltid måste slå in den..
 

Valley

Medlem
Kanske varit med tidigare. Bygghemma gillade inte Ax.
Nu visade det sig att det jag köpte hos CDON levereras av just Bygghemma.
 
Toppen