Senaste nytt

Invitation to SAS EuroBonus Live

palmen

Moderator
Grymt!
Kanske läge för en ny tråd om detta men jag ställer frågan här ändå
Hur f*n ska man tänka nu då?!
OM det blir förlängt ytterligare från augusti som det nämnts i tidigare inlägg, varför ska jag då flyga in status under april - juni?
Jag hänger inte riktigt med:oops:o_O
Denna kampanj är knappas riktade till de som tänker göra segment run eller mileage run. Den är till för att ge folk som faktiskt "måste" flyga lite större incitament att välja sas och visa att man uppskattar dessa personer.

Att vi är en liten liten klick i det stora hela som ser möjlighet att okynnesflyga lite för att nå en viss status må så vara, men det är inte till dessa personer detta vänder sig till egentligen.

Om du inte tror sas kommer förlänga din status mer och du tycker det är ok att ge sig ut och flyga nu i en pandemi för en status skull så är det fritt fram att göra.
Om du tror sas förlänger din status igen så finns det ingen anledning att flyga i onödan nu. Om du tror du kan få högre status pga det än vad du har ändras det ju lite.

Upp till var och en att dra egna slutsatser om vad man tror kommer hända med status och om man tycker det är lämpligt att flyga för status skull just nu.
 

Tongen2

Medlem
(12+9)/12 = 75%

Denna kampanj är knappas riktade till de som tänker göra segment run eller mileage run. Den är till för att ge folk som faktiskt "måste" flyga lite större incitament att välja sas och visa att man uppskattar dessa personer.

Att vi är en liten liten klick i det stora hela som ser möjlighet att okynnesflyga lite för att nå en viss status må så vara, men det är inte till dessa personer detta vänder sig till egentligen.

Om du inte tror sas kommer förlänga din status mer och du tycker det är ok att ge sig ut och flyga nu i en pandemi för en status skull så är det fritt fram att göra.
Om du tror sas förlänger din status igen så finns det ingen anledning att flyga i onödan nu. Om du tror du kan få högre status pga det än vad du har ändras det ju lite.

Upp till var och en att dra egna slutsatser om vad man tror kommer hända med status och om man tycker det är lämpligt att flyga för status skull just nu.

Det är väl just det som är mitt problem, jag gillar inte att tro, jag vill veta :D
Just nu har jag ju förlängt EBG, till juli 2022. Mitt år är maj-april+3månader då. Men om jag nu inte flyger in något från maj 2021 till april 2022 så halkar jag ju ner till EBS efter den perioden.
Vilket betyder att jag måste säkra upp EBG från maj 2021 och framåt under min period. Men om jag TROR att SAS förlänger igen, ja då kan jag ju chansa på att det kanske blir så.
Om inte, så TROR jag ju att det är en "bra" idé att ta chansen att flyga in status under dessa tre månader med 4x poängen.

I alla fall jag tyckte detta blev plötsligt jättesvårt i hur jag ska tänka, eftersom jag just nu bara kan spekulera i hur jag tror det kan bli egentligen.
 

palmen

Moderator
Det är väl just det som är mitt problem, jag gillar inte att tro, jag vill veta :D
Just nu har jag ju förlängt EBG, till juli 2022. Mitt år är maj-april+3månader då. Men om jag nu inte flyger in något från maj 2021 till april 2022 så halkar jag ju ner till EBS efter den perioden.
Vilket betyder att jag måste säkra upp EBG från maj 2021 och framåt under min period. Men om jag TROR att SAS förlänger igen, ja då kan jag ju chansa på att det kanske blir så.
Om inte, så TROR jag ju att det är en "bra" idé att ta chansen att flyga in status under dessa tre månader med 4x poängen.

I alla fall jag tyckte detta blev plötsligt jättesvårt i hur jag ska tänka, eftersom jag just nu bara kan spekulera i hur jag tror det kan bli egentligen.
Du ligger ju definitivt i zonen för de som det faktiskt kan vara värt ur ett "samla plastkort" perspektiv att faktiskt okynnesresa lite i maj/juni.
Min egna gissning är ju att SAS kommer förlänga folks statusar resten av detta året, men hur det blir sen för 2022 är ju ren spekulation. Börjar vi kunna flyga i sommar igen blir det färre incitament för mer förlängning.

Personligen hade jag inte givit mig ut och flygit extra i ditt läge, 2 kreditkort ger 32k poäng och om vi kan flyga sen så kan du boka plus till USA tor under 2022 och dra in 15k poäng på det så har du ditt guld. Det känns mer rimligt än att okynnsflyga just nu om du frågar mig.

Ingen vet ju hur denna pandemi kommer att utveckla sig. Vi kanske får leva med mutationer och nya varianter i 5 år till och världen är "nedstängd" 2-3 år framöver och flyg blir en utopi. Eller så kommer allt återgå till mer normala förhållanden redan i höst. Ingen vet svaret på detta. Det enda SAS sagt är att de har för avsikt att hålla "pyramiden" intakt, dvs folk ska inte bli av med sin status pga en pandemi.
 

Senator

Moderator
Ja eller hur, det är provocerande att de fortsätter hävda att inga regler ändrats, när det i praktiken är ganska stor försämring.

Jag har funderat på det där och särskilt om du tittar på kommentarerna från senaste två veckor härinne så säger den empiriska bevisföringen att läget har blivit mycket bättre. I min världen pekar det på att SAS talar till stor del sanning, att inga regler ändrades. Däremot verkar det som att implementering av flytten, inklusive utbildning och kommunikation har varit, om jag är snäll, bristfällig. Det framgår relativt tydlig i diverse trådar att de agenter man möter på som har större erfarenhet har kunnat lösa detta direkt. De som har varit lite nyare i sin roll har implementerat någon form av "path of least resistance" när man har känt sig osäker. Det har drabbat kunderna.

I januari 2003 var jag med när två amerikanska IT-giganter som en del av integrationsarbete, flyttade all Nordisk call center verksamhet från flera utövare, till en helt ny affärspartner i mellan-Sverige. Från beslut till implementering hade denna nya partner 16 veckor inklusive jul/nyår. Det gick sådär.. Jag fick slänga min teflon-kavaj på våren efter några ganska elaka samtal jag fick ta hand om bland annat från VD på börsnoterade bolag. Det är alltid utmanande att flytta volymer som detta.
 

Myllys35

Medlem
Jag har brytpunkt sista maj i år och har därmed redan fått förlängd diamondstatus även för nästa period, dvs. till utgången av maj månad 2022. Däremot så är det fortfarande osannolikt att resandet kommer att dra igång på normala nivåer någon gång i år och jag bedömer det också som osannolikt att SAS kommer att fortsätta rulla förlängningar ända fram till sommaren 2022 (vilket skulle krävas för att jag ska få förlängd status till 2023).

För egen del ser jag därför en liten möjlighet att utnyttja detta erbjudande med 4x statuspoäng i juni i år för att skapa goda förutsättningar att på egen hand flyga in diamond för perioden 2022-2023, eller iaf att snabbt säkra guldet med i princip en enda resa. :)
 

LPC123

Medlem
Jag har brytpunkt sista november i år och har kvalat in på egen hand utan att behöva förlängning i denna perioden. Frågan är om SAS kommer förlänga för oss med brytpunkt sent detta året? Ser inte hur jag ska lyckas få ihop poäng för att behålla guld i år annars (har AMEX och MCP) men har flygförbud från jobbet. Kanske man ska ta två inrikes till någon ort i SE för att jobba in dom sista 13000p som behövs eller bara ha is i magen och hoppas på förlängning? Svårt val :(
 

mha321

Medlem
I min världen pekar det på att SAS talar till stor del sanning, att inga regler ändrades.
Det är ju inte bara SAS inblandade, utan även deras outsourcing-partner, vad jag förstått? Alltså de har ju gått från en partner till en annan, inte till inhouse.

Det kan med andra ord mycket väl vara så att SAS inte ändrat några regler, men att någon i ledningen för partnern tyckt att det "blir enklare" om man justerar lite regler själva. Det behöver inte vara de individuella medarbetarna som svarar i telefon. Det har ju upprepade gånger refererats till "nya instruktioner från ledningen", men det är ju inte specificerat vilken ledning.
 

Thornado

Medlem
Personligen hade jag inte givit mig ut och flygit extra i ditt läge, 2 kreditkort ger 32k poäng och om vi kan flyga sen så kan du boka plus till USA tor under 2022 och dra in 15k poäng på det så har du ditt guld. Det känns mer rimligt än att okynnsflyga just nu om du frågar mig.

Å andra sidan så ger två t/r-resor inrikes i Plus också 15k poäng. Om man åker ut till Arlanda en lördag eller söndag morgon och ägnar dagen åt att göra två resor inrikes (där man kanske knappt gör mer än vänder i gaten på destinationen) så skulle jag personligen känna mig mer orolig för smittspridning på väg till och från Arlanda än under tiden jag tillbringar i/på flygplan/flygplats.
 

Senator

Moderator
Det är ju inte bara SAS inblandade, utan även deras outsourcing-partner, vad jag förstått? Alltså de har ju gått från en partner till en annan, inte till inhouse.

Det kan med andra ord mycket väl vara så att SAS inte ändrat några regler, men att någon i ledningen för partnern tyckt att det "blir enklare" om man justerar lite regler själva. Det behöver inte vara de individuella medarbetarna som svarar i telefon. Det har ju upprepade gånger refererats till "nya instruktioner från ledningen", men det är ju inte specificerat vilken ledning.

Så kan det vara. Jag vet ingenting om hur deras SLA är, men skulle inte förvåna mig om samtalslängd är sådant. Jag har också sätt när mätetal mellan utförare och beställare inte synkar :eek: Då kan det bli såhär..
 
Toppen