Senaste nytt

SAS Plus eller Lufthansa business till Barcelona?

Kimmen00

Medlem
Tycker lufthansa c i Europa slå sas plus alla gånger. Dessutom kan man äta/dricka i loungen på Frankfurt.
Nu var ju detta innan covid. I dagsläget vet du ju inte om du får ngt mer än en våtservetter i plus med SAS. Och inget fika heller.
Lufthansa kör ju vad jag förstår servering som vanligt.

Men visst, priset är ju viktigt. För 1500 får ni ju bra mat/dryck i Barca..
 

Alf

Medlem
Nu är jag ingen förespråkare av SAS Plus men en resa på 4 timmar kan man stå ut med, men det är max. Det tråkigaste med Plus är förutom den undermåliga maten, att man riskerar att få en stolsgranne om man åker två och det är en plåga att då få mittplatsen, vilket blir följden.

Lufthansa är inget jag förespråkar eftersom jag tycker dom har genomgående snorkiga kabinbesättningar. I så fall väljer jag Swiss. Men att lägga till ett byte längs vägen ökar alltid risken för försening och missade anslutningar så det vill jag undvika. Skulle nog lagt de 1500kr på en bra middag i Barcelona istället.
 
Jag brukar försöka hitta en kombo. SAS till Zurich för en lunch i Senatorsloungen, sen vidare med Swiss till Barcelona. Samma sak på vägen hem. Först Swiss, sen SAS. Någon gång har det blivit med Lufthansa via Frankfurt. Bra för den som tycker om att flyga och tycker om flygplatser. Det normala och kloka valet är förstås ett direktflyg...
 

Alf

Medlem
Jag brukar försöka hitta en kombo. SAS till Zurich för en lunch i Senatorsloungen, sen vidare med Swiss till Barcelona. Samma sak på vägen hem. Först Swiss, sen SAS. Någon gång har det blivit med Lufthansa via Frankfurt. Bra för den som tycker om att flyga och tycker om flygplatser. Det normala och kloka valet är förstås ett direktflyg...
Jag förstår inte din kombo. Varför blanda in SAS och deras Plus när du i så fall kan åka hela vägen med mycket bättre komfort och mat med Swiss. Priset är ju ungefär detsamma.
 

MTheC

Medlem
I nuvarande läge så prioriterar jag ofta direktflyg, man vet aldrig vilka restriktioner som införs så ju färre länder involverade desto bättre.

I mer normalläge så beror det ju också mycket på avgångstiderna, undviker själv helst Swiss på morgonavgångarna - deras frukost i business har varit katastrof alla gånger jag upplevt den de senaste 2 åren. Något bättre från ZRH än från ARN, BCN och LIS men ändå dåligt.
 

bnr

Medlem
Jag förstår inte din kombo. Varför blanda in SAS och deras Plus när du i så fall kan åka hela vägen med mycket bättre komfort och mat med Swiss. Priset är ju ungefär detsamma.
Minns jag rätt så fungerar inte avgångstiden för ARN-ZRH med Swiss så bra (destination Barcelona) om man inte vill ha ganska lång layover i ZRH, därför får man ofta SAS som förslag på första benet ARN-ZRH, d.v.s. om man vill påbörja sin resa på förmiddagen och ha lagom tid i ZRH.
 

palmen

Moderator
Jag förstår inte din kombo. Varför blanda in SAS och deras Plus när du i så fall kan åka hela vägen med mycket bättre komfort och mat med Swiss. Priset är ju ungefär detsamma.
Maten ombord är för mig undermålig inom Europa och inte en faktor för egen del. Sas har roligare utbud på drycker än swiss om du frågar mig (nej jag bryr mig inte om champagne). Förutsätter ju dock att sas återgår till ordinarie sortiment vilket vi inte vet när det händer.
Åker man ekonomi så vinner sas stort dessutom, även om det kanske inte är aktuellt i detta fall.

Poängintäning och få legs med sas kan också vara viktigt för den som fokuserar på status och då är kombon med sas bättre ur det hänseendet.
 
Toppen