Senaste nytt

Nackdelar med att köpa poäng för att direkt boka resa?

En flyga ToR till Åre från MMX för en skidweekend kostar 10 000 poäng + 540 kr i skatt/avgift. Att betala för samma avgång i Go kostar 4430 kr. (exempelpriser 15 april-19 april från sas.se)

Att köpa 10 000 poäng på https://www.saseurobonusshop.com/se/account/buy-and-transfer-points/buy-extra-points kostar 2000 kr.

Fördelar med att köpa dessa poäng för att direkt efter boka resan med poäng:
* Ombokningsbart
* Sparar 1890 kr

Nackdelar:
* Blir resan inställd får man poäng istället för pengar tillbaka
* Ev. reseförsäkring genom kreditkort gäller inte
* Ingen poängintjäning

Missar jag någon uppenbart eller ska jag känna mig dum som aldrig köpt poäng förut?

Edit, en ungdomsbiljett på samma sträcka kostar istället 1956 kr, så kvalificerar man sig för detta blir poäng-vägen istället 584kr dyrare.
 

Tongen2

Medlem
Kostar "gratis" att skaffa exampelvis Fortum som elbolag och få lika många poäng.
Bland annat som g
I övrigt är det ju en "bra deal" om man jämför direkt med vad priset på resan kostar i cash!
 
Kostar "gratis" att skaffa exampelvis Fortum som elbolag och få lika många poäng.
Bland annat som g
I övrigt är det ju en "bra deal" om man jämför direkt med vad priset på resan kostar i cash!
Absolut, det här var inte på något sätt ett alternativ till vanlig poängjakt! Exemplet var inte menat som en engångsgrej. Det finns bara så många poäng man kan samla ihop på annat vis och någon gång tar dessa slut.
 
Under dessa omständigheter låter det definitivt rimligt att boka bonusresan, och till och med köpa poäng om man saknar dem. Speciellt om man har FlyPremium och kan få Plusbiljetter till samma poängpris.

Värt att notera är att om man har SAS-Amex-korten (Elite och Premium, och jag har för mig även SAS Mastercard Premium) så gäller reseförsäkringen även för bonusresor.

I övrigt är nackdelarna precis de du räknar upp. För egen del hade jag definitivt tagit detta som en bonusresa, om det inte vore så att jag behövde baspoängen för att nå en statusnivå.
 

Canadien

Medlem
En flyga ToR till Åre från MMX för en skidweekend kostar 10 000 poäng + 540 kr i skatt/avgift. Att betala för samma avgång i Go kostar 4430 kr. (exempelpriser 15 april-19 april från sas.se)

En nackdel med poäng är att det inte verkar finnas poängplatser hem den 19e, bara i plus. (Sökte för 2 pers)
 
Varför skulle reseförsäkring inte gillas?

Specifikt reseförsäkring via kreditkort som inte är affilierade med SAS. De flesta har som kriterium att hela eller en stor del (ofta 75%) av flygbiljetten och/eller resans totala kostnader ska betalas med det specifika kortet, och om en stor del betalas med poäng uppfylls (kanske) inte det kriteriet.
 

FilipJ

Medlem
Specifikt reseförsäkring via kreditkort som inte är affilierade med SAS. De flesta har som kriterium att hela eller en stor del (ofta 75%) av flygbiljetten och/eller resans totala kostnader ska betalas med det specifika kortet, och om en stor del betalas med poäng uppfylls (kanske) inte det kriteriet.
Skatter och avgifter räcker väl för att det ska täckas? Det har det gjort för mig tidigare. Dessutom köper man väl väldigt gärna poängen med kreditkort också!
 
Skatter och avgifter räcker väl för att det ska täckas? Det har det gjort för mig tidigare. Dessutom köper man väl väldigt gärna poängen med kreditkort också!

Frågan har diskuterats många gånger i kreditkortstrådar. Det finns utrymme för tolkningar av villkoren.

Alla gör naturligtvis sina egna riskbedömningar, för egen del skulle jag inte chansa om jag var i behov av försäkringen.
 
Toppen