Senaste nytt

Osäker framtid för Skavsta flygplats

Palazzi

Medlem
Vill inte kommunen åt marken i Västerås? Skavsta lär ha betydligt mindre alternativ användning än de övriga två. Rekonstruktion låter för mig troligare än konkurs i ett sådant fall.

Jo, men verkar vara rejäla muddringskostnader så i praktiken tror man sig nu bara spara in på underskott.

Det är ju mycket debatt om att hålla liv i Västerås flygplats för ambulansflyg och ev. brandkårsflyg oavsett (skogsbranden gör sig väl påmind) så tänkte att merkostnaden för att landa omdirigerade flyg kanske kunde vara lägst om man ända funderar på att ha viss verksamhet. Vi får väl se hur mycket det svänger fram och tillbaka.


Jag hoppas oavsett på konsolidering, men minst en flygplats bör behållas för beredskap. Bromma är såklart minst rimlig.
 

fcx

Medlem
Kanske kan man, i pandemins spår, etablera marknaden på en aningen högre prisnivå och därmed täcka de extra kostnader som det skulle innebära att flyga på Arlanda.

Fast i pandemins spår så kan Arlanda ha överskottskapacitet ett tag (speciellt om Bromma kommer igång igen), så extrakostnaderna kanske inte är så stora.
 

mha321

Medlem
Det är ju mycket debatt om att hålla liv i Västerås flygplats för ambulansflyg och ev. brandkårsflyg oavsett (skogsbranden gör sig väl påmind) så tänkte att merkostnaden för att landa omdirigerade flyg kanske kunde vara lägst om man ända funderar på att ha viss verksamhet. Vi får väl se hur mycket det svänger fram och tillbaka.

Jag tycker mig ha läst att kustbevakningen flyger från skavsta. Men det är säkert bra mycket billigare att driva en flygplats där man slipper terminaler och liknande, och kanske även med remote tower. Men å andra sidan närmar man sig noll intäkter om man tar bort trafik flyget. Eller går det en massa frakt på skavsta?
 

Alf

Medlem
Vi skall inte underskatta vad som kan hända i Eskilstuna. Efter Amazons etablering av sitt storlager där har kommunen fått lite storhetsvansinne och vill satsa på fraktflyg. Lite vågat med tanke på att fraktflyget är ganska etablerat i Örebro som ligger relativt nära. När det gäller kommuner och flyg kan de mest vansinniga investeringar göras.
 

EBD_83

Medlem
Tycker nog att en konsolidering till Arlanda är det enda rätta just nu. ”Stockholm” (om vi räknar i NYO o VST) kan inte ha 4 flygplatser. T2 på Arlanda skulle ju passa utmärkt som LCC terminal.
Sen kan de ju dra de där planerade snabbtågen till Arlanda och Uppsala för att öka tillgängligheten något.
 

NyfikenGrau

Medlem
Tycker nog att en konsolidering till Arlanda är det enda rätta just nu. ”Stockholm” (om vi räknar i NYO o VST) kan inte ha 4 flygplatser. T2 på Arlanda skulle ju passa utmärkt som LCC terminal.
Sen kan de ju dra de där planerade snabbtågen till Arlanda och Uppsala för att öka tillgängligheten något.


Detta är ju hoppet och motivet för mig som resenär att de andra läggs ner - nämligen att det tvingar fram satsningar på att ännu bättre integrera Arlanda i det nationella järnvägsnätet så att flygplatsen blir ett realistiskt alternativ till Kastrup även för sydsvenskar. Vi har sett nu ett helt år varför det vore en bra idé.

Tillägg: Och att förbättra Arlanda som transferflygplats i sig, fast det verkar ju redan vara igång.
 
Last edited:

ekf

Medlem
Sen kan de ju dra de där planerade snabbtågen till Arlanda och Uppsala för att öka tillgängligheten något.
Jag skulle inte hoppas på för mycket när inte ens Landvetter (som banan ändå ska passera) ska få en vettig integrering i något av de nuvarande förslagen och en station överhuvudtaget i bara ett av dem. Huvudlöst om man skulle fråga mig...

Trafikverkets nya utredning om snabbtågen: För dyrt att dra räls genom städerna | SVT Nyheter
 

SK989

Medlem
VST har inte haft mycket linjetrafik senaste åren, det har väl varit på sin höjd 1-2 reguljärflyg om dagen, så om VST läggs ned eller inte spelar ingen roll för kapaciteten i Mälardalen. Om däremot såväl Skavsta som Bromma skulle läggas ned kommer kapacitetsbristen bli påtaglig väldigt snabbt (när coronapandemin är över) och då tror jag inte att Swedavia kommer att erbjuda några rabatter till LCC med undantag för Swedavias vanliga rabatt för nya linjer som hittills inte trafikerats av någon. Sådana rabatter, som ges för ett antal år, kan t.ex. komma ifråga för några av Wizzairs och Ryanairs destinationer men inte så många (idag är det en av Ryanairs destinationer och tre av Wizzairs destinationer från Skavsta som kvalificerar sig för Swedavias rabatt för nya linjer). Det finns då i huvudsak tre alternativ:

1. Betala det pris som Swedavia vill ha samt övriga kostnader för att driva trafik på Arlanda
2. Välja en annan flygplats som erbjuder lägre pris (närmaste blir väl Norrköping)
3. Lägga ned linjen till Stockholm

Om Skavsta läggs ned tror jag några linjer hamnar på Arlanda (särskilt de som Swedavia ger rabatt för) och andra läggs ned. En flytt av trafiken till en annan flygplats såsom Norrköping tror jag inte på, möjligen med undantag för någon enstaka linje i högsäsong.
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
VST måste väl vara aktuellt för det som nämns ovan om Eskilstuna? Hur mycket krångligare är det att transportera varor till /från Skavsta eller Örebro?

Å andra sidan så verkar inte affärsmässighet driva besluten så vem vet.
 
Toppen