Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

Snackade med en av mina SJ-kompisar idag, hen sa att projektet står helt stilla f n och att det inte finns någon klar tidpunkt för färdigställande... hen är den mer raljerande och kritiska typen men har haft rätt hittills, min andra kontakt börjar prata om till sommaren/hösten, men låter osäker
Utan att säga för mycket men kan nämna att senaste veckan har 2 av tågen lämnats över från ABB till SJ. Kan dock inte meddela när och vart tåget kommer köras riktigt än då det fortfarande är mycket hemlighetsmakeri kring projektet, och ja de finns ju konkurrenter som kanske vill veta ;)

Känns dock som att man börjar se ljuset i tunneln!

#Cliffhanger
 

GOTBound

Medlem
Nu blev genast semesterresan till Stockholm i slutet på juli mycket intressantare då vi bokat X2000 istället för att ta bilen i år.
 

Jonas F

Medlem
Dags för er att börja spana nu om 3 veckor ;)
Jag vet inte om det är "stora trumman"-läge riktigt ännu eftersom det första tåget som kommer i trafik enbart kommer att vara tekniskt uppgraderat och inte ombyggt invändigt. Men någon liten skillnad kan man väl som kund märka också kanske! :)
 
Nästan så man får boka några resor Cst-G kring 1 juli i hopp om att någon av dem är premiärturen..
En förvarning är att första tåget som går ut inte är "retrofited" utan det första tåget är testtåg som ska gå 6 månader med den gamla kabinen.

Nu blev genast semesterresan till Stockholm i slutet på juli mycket intressantare då vi bokat X2000 istället för att ta bilen i år.
Slutet av Juli är nog mer realistiskt att ett tåg med nya kabinen finns.

Jag vet inte om det är "stora trumman"-läge riktigt ännu eftersom det första tåget som kommer i trafik enbart kommer att vara tekniskt uppgraderat och inte ombyggt invändigt. Men någon liten skillnad kan man väl som kund märka också kanske! :)
Hann inte svara men det stämmer! Dock kommer de rasa på rätt snabbt sen är tanken.
 

perhall

Medlem
Spännande! Sj har ju liksom Nordic Choice och i viss mån SAS ägnat sig åt poängregn så har bokat massor tåg. Hoppas det blir att åka nya innan vintern då...
 

011430121

Medlem
Noterade att det på Stockholm-Göteborg med avgångar i mitten av augusti har SJX2000 en vagn färre de har tagit bort vagn 2 som är en förstaklassvagn , läste att de skulle bli så i " ombyggda tågen" betyder detta att detta är ett av dem @simon_says91 ?,
Samtidigt säger SJ att de ombyggda tågen kommer att ta 15% fler resenärer.

upload_2021-6-28_7-39-52.png
 
Toppen