Senaste nytt

SAS Mastercard Flypremium - Reducerat intjäningskrav

Homer

Medlem
FlyPremium-nivån tror jag alltid uppdateras bara en gång per månad. Dvs, även om det skulle trilla in 20k poäng på ditt konto idag så tror jag att du skulle ligga kvar på samma nivå fram till månadsskiftet.

Nej, I samma ögonblick som poängen kommer in på Eurobonuskontot uppdateras FlyPremium nivån


Nej, fel ;)


Min nivå gällde till 2021-05-31, efter överföring av poäng från Mastercard låg jag alldeles under 100.000 poäng
för att komma över gränsen växlade jag 10k Cooppoäng till 1k Eurobonuspoäng.
Efter det uppdaterades FlyPremium direkt och det står att nivån gäller till 2022-03-31


FlyPremium.jpg



Efter växling av Cooppoäng:
FlyPremium 2.jpg
 

Tomas E

Medlem
Nej, I samma ögonblick som poängen kommer in på Eurobonuskontot uppdateras FlyPremium nivån.
Kan bekräfta detta utifrån egna erfarenheter. Min nivå ändrades 1 mars (i förrgår) eftersom jag låg mellan 100' och 200' då gränsen sänktes. När jag senast kom upp över 100' skedde dock förändringen den dag då poängen fördes över, vilket inte var den 1:a i den månaden.
Däremot sker ju överföring av poäng från kreditkorten till ditt SAS EB-saldo bara en gång per månad, så det kanske inte är så lätt att skilja mellan tidsfördröjning i poängöverföring och tidsfördröjning i justering av FlyPremium-nivå.
 

Tamas

Medlem
Förvirring kommer från hur webbsidan beskriver poängräkningen. Där står svart och vit såhär:
  • Fly Premium nivån beräknas månatligen per den sista dagen i månaden
Tur nog att det är inte så, eller finns en bugg. Kanske ska inte fundera mer på det :)
 
Det är inte så komplicerat egentligen. När det gäller det löpande saldot, så tillförs nyintjänade poäng dagligen, men de "gamla" som försvinner från summeringen försvinner bara månatligen. Om man tittar på sitt FlyPremium-saldo, så hackar det alltid ner den 1:a i månaden, för att sedan stiga dag för dag.

T.ex den 1:a mars i år börjar man månaden med alla intjänade poäng från 2020-04-01 - 2021-02-28 (11 månader). Mitt i månaden räknar man alla poäng 2020-04-01 - 2021-03-15 (11,5 månader). I slutet på månaden har man alla poäng intjänade 2020-04-01 - 2021-03-31 (12 månader), och har alltså den högsta siffran man kommer uppnå under mars. Dagen efter försvinner alla poäng intjänade 2020-04-01 - 2020-04-30.

Om man passerar en gräns, t.ex. 100 000 poäng, så tillgodoräknas den högre nivån omgående men beräknat per efterföljande månadsskifte, dvs man behåller den från närmaste månadsskifte + 12 månader. Eftersom poängen alltid ökar* under månaden, så har man alltså sin nivå MINST 12 månader men potentiellt nästan 13 om man har en stor intjäning i början av månaden.

*) Jag vet inte hur eventuella återtag av poäng hanteras.
 
Vad händer egentligen om man (under året) klättrar över 200k - finns det ens någon mening med det (utöver intjänade extrapoäng)? Funderar bl.a. på att växla in ett stort antal coop-poäng till EB eftersom det är kampanj, men det känns samtidigt onödigt eftersom de kan komma bättre till hands i framtiden om jag då ligger på gränsen. Eller tänker jag galet nu?
 

Jönsson

Medlem
Vad händer egentligen om man (under året) klättrar över 200k - finns det ens någon mening med det (utöver intjänade extrapoäng)? Funderar bl.a. på att växla in ett stort antal coop-poäng till EB eftersom det är kampanj, men det känns samtidigt onödigt eftersom de kan komma bättre till hands i framtiden om jag då ligger på gränsen. Eller tänker jag galet nu?
Idealiskt just nu lär väl vara att ligga på 100k.
 

Canadien

Medlem
Vad händer egentligen om man (under året) klättrar över 200k - finns det ens någon mening med det (utöver intjänade extrapoäng)? Funderar bl.a. på att växla in ett stort antal coop-poäng till EB eftersom det är kampanj, men det känns samtidigt onödigt eftersom de kan komma bättre till hands i framtiden om jag då ligger på gränsen. Eller tänker jag galet nu?
Ja, Coop-växlingskampanjer kommer ju då och då, så det _borde_ vara stor chans att du kan tima en ny kampanj lite senare när du ligger på under 100k intjänade poäng senaste 12 mån och behöver komma över. Räcker ju med en kort spik över 100k för att förnya 12 mån FlyPremium.
 
Toppen