Senaste nytt

Thai Airways ansöker om konkurs

011430121

Medlem
Krisen är långt ifrån över för Thai Airways, bolaget förväntar sig att ytterligare 6000-7000 personer behöver lämna företaget.
Under 2020 lämnade 8000 medarbetare företaget och just nu har företaget ca 21 tusen anställda men personalstyrkan skall anpassas till ca 14-15 tusen anställda.
Under tisdagen denna vecka presenterade Thai Airways räddningsplan för "konkursdomstolen" (förmodligen inte rätt översatt)

Thai Airways skall dra ner på sin flotta, från 12 till 5 flygplanstyper, detta innebär att antalet maskiner går från 82 till strax under 50 maskiner.

I slutet av februari meddelade Thai Airways att förlusten för 2020 blev ca 42 miljarder SEK

I maj skall kreditgivarna till Thai Airways besluta om de kommer att acceptera det bud som bolaget kommer att erbjuda
Säger de nej, så kommer bolaget att gå i konkurs enligt en Thailändsk analytiker som även säger att personalstyrkan borde vara 10 tusen personer.

Källa
Bangkok Post
CHECK-IN.dk
 
  • Gilla
Reactions: Alf

Alf

Medlem
Det vore tråkigt om man inte får se Thai mer på Arlanda. Thai funnits så länge på Arlanda så jag ser dom som en inventarie. Halva dagen från tidig morron till 14-tiden har ett av deras fina flygplan stått vid piren längst ut så man har inte undgått att sett denna när man passerat Arlanda. Häftigast var det så klart när det var en B747 som stod där. Man blev då alltid sugen på att ta en tur till Thailand. Det blev också ganska många resor med Thai från ARN under årens lopp. Tyvärr så minskade deras höga servicenivå de sista åren.
 

apknug

Medlem
Det vore tråkigt om man inte får se Thai mer på Arlanda. Thai funnits så länge på Arlanda så jag ser dom som en inventarie. Halva dagen från tidig morron till 14-tiden har ett av deras fina flygplan stått vid piren längst ut så man har inte undgått att sett denna när man passerat Arlanda. Häftigast var det så klart när det var en B747 som stod där. Man blev då alltid sugen på att ta en tur till Thailand. Det blev också ganska många resor med Thai från ARN under årens lopp. Tyvärr så minskade deras höga servicenivå de sista åren.
Visst vore det tråkigt, ibland kunde man se deras MD11 också vid en sen oplanderad rotation. Men sannolikt så är den krassa sanningen att man kan inte parkera tre multimiljondollar Wide Body long-distance flygplan i 8 timmar i Stockholm, Köpenhamn och Oslo och göra business.
 

palmen

Moderator
En fråga från en novis: Ngn som vet varför Thai behövde stå på ARN så många timmar?
För att de valde att flyga hit så de landade tidigt på morgonen. Flighter tillbaka landar sedan i Bangkok på morgonen också för att kunna flyga folk vidare. Det finns inga flighter från Europa till Asien som går tidig förmiddag då man landar helt fel tid i Asien då. I stort sätt alla flighter går på eftermiddag eller tidig kväll från Europa.

SAS och andra europeiska bolag löser detta med att planen slingas med varandra så de även går till USA dit man oftast flyger på förmiddagar.
 

Carl

Medlem
Det hade kunnat undvikas genom att flyga ut från Bangkok vid lunchtid för att landa i Scandinavian runt middagstid. Då skulle man kunna flyga tillbaka tidig kväll och landa runt lunchtid dagen efter.
Visserligen skulle några anslutande i Bangkok inte att fungera optimalt men det är ju oerhört oekonomiskt att ha ett plan stående på marken i 7-8 timmar.
På 90-talet flög Thai Bangkok-Arlanda-Paris-Arlanda-Bangkok men det var då det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

E.K

Medlem
SAS hade liknande upplägg när dom flög till Bangkok. Planet landade vid 3 på eftermiddagen och avgick vid midnatt.
Lufthansa och Austrian landar fortfarande på eftermiddagen och avgår vid midnatt.
 

palmen

Moderator
Det hade kunnat undvikas genom att flyga ut från Bangkok vid lunchtid för att landa i Scandinavian runt middagstid. Då skulle man kunna flyga tillbaka tidig kväll och landa runt lunchtid dagen efter.
Visserligen skulle några anslutande i Bangkok inte att fungera optimalt men det är ju oerhört oekonomiskt att ha ett plan stående på marken i 7-8 timmar.
På 90-talet flög Thai Bangkok-Arlanda-Paris-Arlanda-Bangkok men det var då det.
Absolut går det, men det kan få nackdelar för när de behöver planen från Asien till andra ställen. Frågan är ju vad de tjänar mest på, tider är trots allt viktigt för många och du vill inte få 6h byte i Bangkok. Och ett annat problem är att connections ut från de skandinaviska huvudstäderna kan bli svårare om man ankommer hit vid middagstid. Tiderna de har nu är optimala ur många synpunkter, förutom just att de står still länge.
 
D

Deleted member 30163

Guest
En fråga från en novis: Ngn som vet varför Thai behövde stå på ARN så många timmar?
Har inte koll på teknikaliteterna eller vad som hände efter den sista Feb, men bara thailändska medborgare fick resa in i Thailand så det kanske försvårar lite med personal nu när det inte går så många flighter och gör det kanske svårare att lägga scheman?
 
Toppen