Senaste nytt

Uppdaterar Lufthansa sitt program för hösten -21 just nu?

squeezen

Medlem
Vi är också drabbade av tidtabellsändringar med Swiss där vi i två fall har förändring på mer än 2 timmar. Är det någon som vet hur lång "betänketid" man har innan man eventuellt begär återbetalning? Båda resorna är i sommar och med tanke på osäkerheten så vill man gärna vänta en tid innan man agerar.
Award eller revenue?

om award brukar det stå i ”important info mailet” att man har 5 dygn på sig, annars anses man accepterat
 

GOTBound

Medlem
I mitt mail för en revenue som skickades i fredags står det följande, vilket jag läser som att senast den 15/3 måste jag bestämt mig;

Please choose one of the above options or contact our Service Center by 15 March 2021 for all other changes or questions to avoid possible cancellation of your current booking.
 

Senator

Moderator
Det finns också massor av ändringar för sommaren också. Jag gissar hela S21 programmet är ändrat. Vi hade tittat på ARN-NAP med OS ut och LX hem men nu är båda borta från rutten på våra datum.

Vi väntar till slutet av maj innan vi bokar Neapel för juni. Alldeles för osäkert läge att boka känner jag.
 

Per N

Medlem
I mitt mail för en revenue som skickades i fredags står det följande, vilket jag läser som att senast den 15/3 måste jag bestämt mig;

Please choose one of the above options or contact our Service Center by 15 March 2021 for all other changes or questions to avoid possible cancellation of your current booking.
Det stämmer, efter att ha läst mailet flera gånger så lyckades jag hitta samma info, man måste göra sitt val senast 15/3.
 

NyfikenGrau

Medlem
Intressant även om jag själv inte är berörd. Nån som kunnat se några mönster i vad det är som ändrats, av det som inte bara är mindre tidsändringar? T.ex. Swiss minskar på Shanghai är det jag kan utläsa hittills.
 

Bridgeman

Medlem
Vi är också drabbade av tidtabellsändringar med Swiss där vi i två fall har förändring på mer än 2 timmar. Är det någon som vet hur lång "betänketid" man har innan man eventuellt begär återbetalning? Båda resorna är i sommar och med tanke på osäkerheten så vill man gärna vänta en tid innan man agerar.

Jag med fick ändringar på två flights med Swiss samt ändring av plantyp från Boeing 777 till A340. Detta är bonusresor. I mailet stod det att om jag ville ändra så hade jag fem dagar på mig att göra ändring, gör man inget så står ändringen som är gjord av Swiss fast.
 

Maja

Medlem
Intressant även om jag själv inte är berörd. Nån som kunnat se några mönster i vad det är som ändrats, av det som inte bara är mindre tidsändringar? T.ex. Swiss minskar på Shanghai är det jag kan utläsa hittills.
Även en hel del intra-europa som är helt borta. Själv blev jag av med ZRH-GOT på morgonen en lördag i juli till att bokas om till direktflighten 10,5h senare. Nej, jag behöll inte den, utan bokade om till ytterligare ett hop i Europa innan vi landar hemma i GOT.

Sedan att jag är ytterst tveksam om resan till Bali/Singapore blir av blir ett senare bekymmer. Kunde ändå inte boka om längre fram i tiden då det inte fanns några tillgängliga datum när vi kan åka.
 

GOTBound

Medlem
Intressant även om jag själv inte är berörd. Nån som kunnat se några mönster i vad det är som ändrats, av det som inte bara är mindre tidsändringar? T.ex. Swiss minskar på Shanghai är det jag kan utläsa hittills.

På utresan är det förmiddagsflyget GOT-FRA som ställts in och istället är vi ombokade till red-eye flyget.
På hemresan är eftermiddagsflyget MLA-FRA inställt och vi är ombokade till lunchflyget istället.

Utresan blir nu ca 4,5h på FRA.
Hemresan blir nu ca 5,5h på FRA.

Visserligen flyger vi business men totalt 10h på LH Business Lounger på FRA lockar inte, det skulle i så fall vara med så gott om tid att ta en tur till non Schengen vingen [eller vad vi skall kalla den delen på FRA] och besöka AC loungen om den hunnit öppna.
Vi har AMEX Plat och extra kort så om co-op med LH fortfarande gäller har två av oss access till Senator loungerna.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kollat vidare lite nu på tyska flygforum, tydligen en (förmodligen bara första) reducering av hela Lufthansa-gruppens sommarschema 2021 med 30 % som genomförs från 25 februari då det tidigare schemat varit i princip oförändrat jämfört med 2019, kanske man hoppades på snabbare återgång när det fastlades.
Tror det är ett smart val av resmål @GOTBound , kan nog med lite tur vara helt fritt från restriktioner i sommar då de har EU:s överlägset högsta vaccinationstempo.
Tyckte inte AC-loungen på FRA var något särskilt när jag besökte den, betydligt mindre och mörkare än LH-loungerna, men det är väl smaksak. Ni kanske inte kommer ställas inför problemet...
 
Last edited:
Toppen