Senaste nytt

Champagnetråden

Senator

Moderator
Lite firande idag så kommer ”Pål Råger” fram:

A0E0A9E5-049C-4F7A-9322-4621B25F049D.jpeg


Bra, lite sötare kan vi tycka.
 

MTheC

Medlem
Ytterligare ny bekantskap, testade denna från Domaine Nowack. Mindre producent i Vallée de la Marne. Detta är deras instegschampagne S.A. Den är en blend av 60% Meunier och 40% chardonnay. Supertorr och drar mer åt citrus, lime och meunier märks inte så mycket i blenden.
8542EC8C-1F29-4901-B7BE-8831ECA7DA0E.jpeg
 

Rickard_O

Medlem
Har en liten fråga angående Pinot Meunier, känner ni till några flaskor på systembolaget som är 100% Pinot Meunier?
Lyckats hitta tre st som är 100%, men alla flaskor listas ju inte druvorna på så kan tänka mig att det finns några andra utöver dessa.
Dom jag hittat är:

  • Les vignes d'Autrefois extra brut 2016 599:-
  • Billecart-Salmon rendez Vouz No1 649:-
  • George Laval Garennes extra brut 535:-
Är det någon som har druckit en av dom här?
Har själv aldrig druckit någon 100% Meunier så skulle vara kul att testa!
Helst skulle jag vilja jämföra samma producent/hus med en BdB, BdN och 100% Meunier, känner ni till någon sådan?
Det jag kunde hitta var att Billecart-Salmon verkade ha alla 3, men BdB'n var lite i dyraste laget för mig...
 

MTheC

Medlem
Har en liten fråga angående Pinot Meunier, känner ni till några flaskor på systembolaget som är 100% Pinot Meunier?
Lyckats hitta tre st som är 100%, men alla flaskor listas ju inte druvorna på så kan tänka mig att det finns några andra utöver dessa.
Dom jag hittat är:

  • Les vignes d'Autrefois extra brut 2016 599:-
  • Billecart-Salmon rendez Vouz No1 649:-
  • George Laval Garennes extra brut 535:-
Är det någon som har druckit en av dom här?
Har själv aldrig druckit någon 100% Meunier så skulle vara kul att testa!
Helst skulle jag vilja jämföra samma producent/hus med en BdB, BdN och 100% Meunier, känner ni till någon sådan?
Det jag kunde hitta var att Billecart-Salmon verkade ha alla 3, men BdB'n var lite i dyraste laget för mig...
Christophe Mignon gör riktigt bra Pinot Meunier, kan beställas via Vin Natur. Sen finns även bra prissatt från Vincent Delouvin. Vet också att Leclerc Briant har haft en 100% Meunier som tidvis gått att beställa. Sen har Jose Michel också några 100% Meunier som brukar gå att beställa.
 
Toppen