Senaste nytt

Present till gudson - framtida pilot

Tjena,

Började klura på vad brorsonen önskar sig då vi oftast bara blir bjudna på brorsdotterns kalas. Sonen är lite mer som mig att kalas inte är så viktigt. Inget ska påtvingas enligt mig. Särskilt presenter som inte är något som egentligen önskas..

Det är här ni kommer in i bilden. Grabben är snart färdig flygmekaniker och hans dröm är pilot. Vilket ställe är inte att fråga på ett sånt här forum? Jag är grön på det här jämfört med er men läst trådar dör det lyser igenom med ert engagemang och skills i ämnet. Genuina intresset som pojkspolingens.. jag är inte i närheten. Han jobbar för övrigt med att bygga en simulator hemma i ladan på gården. I en inköpt gammal men riktig cockpit.

Alla tips på present mottages med glädje! Nu kanske han läser här men det är smällar man får ta. Shooot!
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Om presenten kan vara en "upplevelse" istället för en fysisk sak så kanske lite tid i en "riktig" flygsimulator (finns väl på några olika ställen i Sverige) skulle kunna vara en idé. Där kanske han kan få lite idéer till sitt hemmabygge också.
 

011430121

Medlem
Jag är inte rätt person att rekommendera dig att stötta gudsonens drömmar om att bli pilot, förmodar att drömmarna är att bli inom trafikflyget.
Men det är väl en gudfars uppgift att leda gudbarnen in på rätta valen in i livet.
Det är minst 1500 piloter som är utan jobb i Skandinavien, tufft att komma in på den marknaden.
 

jsn

Medlem
Prata med lokala flygklubben, låt dem ta med honom upp och att han tillåts spaka en del själv. Om han vill prova på många starter - landningar se om han kan få vara med när någon fallskärmshopparklubb har en klubbdag, då är det upp ner upp ner upp ner hela dagen...
 
Om man vill testa budgetvariant så kolla om det finns segelflygklubb med TMG (motorglidare) i närheten. Åtminstone här i Umeå är det oerhört mycket billigare att ta cert (S-LAPL med TMG-behörighet) på, och sedan kan man rätt billigt konvertera till LAPL.
 
Du menar dricka champagne? :rolleyes:
Jag måste ju lova föräldrarna att barnet får i sig fibrer på resan!

Öl:
1. Tillför kroppen viktiga näringsämnen och vitaminer
De flesta typer innehåller flera olika B-vitaminer, samt gott om fosfor, magnesium, kalium och kalcium. Mörk öl är dessutom rikt på fibrer och järn, som kan motverka trötthet och irritation. Så dags att placera pilsnern på samma hylla som kokosvattnet och de andra hälsodryckerna framöver?

2. Stärker dina ben
Öl är rikt på kisel, ett ämne som är viktigt för uppbyggnaden av vårt skelett. Enligt amerikansk forskning innehåller sorten pale ale större mängder, medan ljust öl och veteöl inte är lika välförsett.

3. Motverkar demens
Enligt en färsk studie kan öl förebygga sjukdomar som alzheimer och parkinson. Humlet i drycken innehåller nämligen ämnet xanthohumol, som skyddar hjärncellerna mot nedbrytning och optimerar minneskapaciteten.

4. Skyddar hjärtat
Oftast är det rödvin som nämns i sammanhanget, men faktum är att all alkoholhaltig dryck sänker kolesterolhalten och tunnar ut blodet, vilket minskar risken att drabbas av hjärtattack eller stroke.


...men i sak håller jag med. Bubbel är en förbaskat trevlig dryck!
 
Toppen