Senaste nytt

Hur kommer vårt resande påverkas vid vaccinering?

chazzie

Medlem
Människan glömmer snabbt... Några år efter Coronan släppt greppet på oss är Svensson åter inbokad på sin årliga Thai-flight till BKK/HKT som om ingenting hänt... Det är vad min spåkula säger, sen med den data som visar på att ett nästan totalt flygstopp worldwide knappt var mätbar i minskade utsläpp så kanske det blir svårare att sälja flygskam mm?

Trevlig helg!
 

Glenn E

Medlem
I Shanghai kan utlänningar anmäla sig för vaccinering med något kinesiskt vaccin från och med imorgon 29 mars. Efter man anmält sig ska man få vaccin inom ett par veckor. Jag tänker anmäla mig någon gång i april tror jag.
Sedan gissar jag att karantänskravet i Kina vid inresa försvinner runt 1:a oktober. På jobbet tas handspriten bort från första april och antalet masker som delas ut halveras.
 

Tomas E

Medlem
I Shanghai kan utlänningar anmäla sig för vaccinering med något kinesiskt vaccin från och med imorgon 29 mars. Efter man anmält sig ska man få vaccin inom ett par veckor. Jag tänker anmäla mig någon gång i april tror jag.
Om man tänker skaffa sig en "kommersiell" vaccination i en annan del av världen i syfte att kunna resa friare (snarare än för att hålla sig frisk eller för att sova bättre p.g.a. mindre oro för sjukdom) gör man nog klokt i att hålla koll på vilka regler som kommer att gälla för vaccinpass i de delar av världen man vill resa. Jag har hittills fått intrycket att man nog inte har så stor nytta av att vara vaccinerad med vacciner som inte är godkända för användning i inreselandet. Inga av de kinesiska vaccintillverkarna har väl hittills ens lämnat in någon ansökan till EMA för att få godkännande inom (hela) EU?
 

Glenn E

Medlem
Om man tänker skaffa sig en "kommersiell" vaccination i en annan del av världen i syfte att kunna resa friare (snarare än för att hålla sig frisk eller för att sova bättre p.g.a. mindre oro för sjukdom) gör man nog klokt i att hålla koll på vilka regler som kommer att gälla för vaccinpass i de delar av världen man vill resa. Jag har hittills fått intrycket att man nog inte har så stor nytta av att vara vaccinerad med vacciner som inte är godkända för användning i inreselandet. Inga av de kinesiska vaccintillverkarna har väl hittills ens lämnat in någon ansökan till EMA för att få godkännande inom (hela) EU?
Problemet är att Kina lättar på inresereglerna men bara för folk som hat tagit ett vaccin som är tillverkat i Kina.
Varför kan man fråga sig. En konspirationsteori kan vara att har man skapat viruset vet man också vad som fungerar som vaccin. Jag tror snarare att det handlar om att eftersom EU bara vill ge vaccinationspass för vaccin som är godkända i EU så gör Kina likadant. Det måste till ett avtal mellan länderna här. Nu ska kliniska data ha lämnats in sa min doktor så ett godkännande är kanske på gång.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Jag har hittills fått intrycket att man nog inte har så stor nytta av att vara vaccinerad med vacciner som inte är godkända för användning i inreselandet
Kan du berätta lite vad du baserar det på? Gärna länkar till källor?
USA skulle alltså inte acceptera UK och tvärtom då de inte har godkänt samma vaccin?
 

Tomas E

Medlem
Kan du berätta lite vad du baserar det på? Gärna länkar till källor?
EU:s planer beskrivna i en artikel: Covid: EU plans rollout of travel certificate before summer - BBC News
The European Commission proposal sets out that any EU member state permitting vaccinated travellers to bypass restrictions such as quarantine must accept certificates from other states within the bloc under the same conditions.

The vaccines should be approved by the European Medicines Agency (EMA). These currently include drugs developed by Pfizer-BioNTech, Moderna, Oxford-AstraZeneca and Johnson & Johnson, but not Russia's Sputnik V or China's Sinovac and Sinopharm vaccines.

However, the proposal adds that the guidelines "should not prevent member states from deciding to accept vaccination certificates issued for other Covid-19 vaccines".
Så inte säkert att alla vacciner accepteras överallt, och listan kan se olika ut i olika länder.
USA skulle alltså inte acceptera UK och tvärtom då de inte har godkänt samma vaccin?
Det återstår alltså att se, som jag förstår det. Bidra gärna med en länk om du vet annorlunda, t.ex. att USA utan knussel kommer att acceptera vacciner som inte godkänts av FDA, eller att resten av EU kommer att acceptera de som Ungern själva godkänt (men hittills ej EMA)!

Men framför allt, igen: kolla upp vad som gäller/kommer att gälla om du har sådana planer.
 
Last edited:
D

Deleted member 30163

Guest
Men framför allt, igen: kolla upp vad som gäller/kommer att gälla om du har sådana planer.
Visst är det helt klart så. Det räcker ju inte att kolla upp det. Även om jag hade varit vaccinerat med ett kinesiskt vaccin så kommer jag inte komma in, vad jag vet, att få Visum i Kina idag är inte lätt, inte ens Hong Kong kommer man in i. Så det är är ju mycket rök men ingen eld.

Detsamma kan man säga om EU. Mig veterligen, har iofs. inte kollat sista veckorna har EU inte någon öppen gräns. Så att man bara accepterar vaccin från EU har ju en underordnat betydelse om du exempelvis skulle vara amerikan.

Det är ju fortfarande bara "essential travel" som gäller, med vissa undantag. Att då sätta dig i karantän eller ha ett negativt PCR test med dig är ju inte hela världen. Att vara vaccinerat är ju bara ett verktyg i verktygslådan.

Det trista är ju att WHO eller FN inte är mer tydliga över vad länder ska göra. Vi kan ju inte ha 300 olika regler. Om WHO godkänt ett vaccin exempelvis ska det ju gälla för alla WHO ansluta länder, punkt slut. Då kan inte EU, UK, USA, Kina etc komma med invändningar.

Sedan är det en HELT annan sak att EU godkända vaccin kan läggas in i EUs "corona pass" databas. Du ska inte kunna åka till, säg UAE och få en spruta och det läggs in i 1177 appen. Detsamma gäller ju Norge, UK m.fl.
 

Senator

Moderator
Visst är det helt klart så. Det räcker ju inte att kolla upp det. Även om jag hade varit vaccinerat med ett kinesiskt vaccin så kommer jag inte komma in, vad jag vet, att få Visum i Kina idag är inte lätt, inte ens Hong Kong kommer man in i. Så det är är ju mycket rök men ingen eld.

Detsamma kan man säga om EU. Mig veterligen, har iofs. inte kollat sista veckorna har EU inte någon öppen gräns. Så att man bara accepterar vaccin från EU har ju en underordnat betydelse om du exempelvis skulle vara amerikan.

Det är ju fortfarande bara "essential travel" som gäller, med vissa undantag. Att då sätta dig i karantän eller ha ett negativt PCR test med dig är ju inte hela världen. Att vara vaccinerat är ju bara ett verktyg i verktygslådan.

Det trista är ju att WHO eller FN inte är mer tydliga över vad länder ska göra. Vi kan ju inte ha 300 olika regler. Om WHO godkänt ett vaccin exempelvis ska det ju gälla för alla WHO ansluta länder, punkt slut. Då kan inte EU, UK, USA, Kina etc komma med invändningar.

Sedan är det en HELT annan sak att EU godkända vaccin kan läggas in i EUs "corona pass" databas. Du ska inte kunna åka till, säg UAE och få en spruta och det läggs in i 1177 appen. Detsamma gäller ju Norge, UK m.fl.

Det är fortfarande väldigt mycket vi inte vet. Det vi dock har fått erfara under pandemin är att nationella intressen trumfar (pun intended) regionala och internationella intressen. Vi behöver inte se längre än till de nordiska länder innan vi ser detta. Relationerna post-Corona kommer kräva en del arbete mellan goda grannar. Det har varit osedvanliga tongångar mellan broderfolken.

Varje läkemedelsmyndighet har som uppgift att skydda medborgarna i respektive länder. Vad jag ser, så har Comirnaty (Pfizer/BioNTech), Covid-19 Vaccine Moderna, Vaxzevria (tidigare Covid-19 Vaccine Astra Zeneca) samt Covid-19 Vaccine Janssen publicerat Fas III studier för peer review. The Lancet har också gjort en peer review för Sputnik V. Men det är väl ganska naturligt att man vill kräva ett intyg där man kan validera effekten så man vet att den egna populationen är skyddad. Det är inte omöjligt att Sputnik V kommer godkännas inom kort av EMA.

Min världsbild är lite mer positiv. Jag väljer att applådera alla de hjältar som på så kort tid har möjliggjort vaccin, på samma sätt som de hjältar som tar hand om sjuka inom vården. I en livstid spelar det större roll. Visst, tråkigt att jag fick ställa in alla resor men på riktigt så är det ett ilandsproblem.

Jag är också sjukt imponerat över vad amerikanerna får till när det krävs. "Hot of the press" Vaccines: Biden to announce 90% of adults will be vaccine eligible in three weeks - CNNPolitics

Min slutsats av hela pandemin går tillbaka till det som f.d. försvarsminister Donald Rumsfeldt blev löjliggjort för: "Known knowns, and unknown unknowns". Det är det allt detta handlar om tror jag: det vi vet, och det vi vet vi inte vet, och det vi inte vet att vi inte vet ;)
Rumsfeld's Wisdom - Scientific American
 
Toppen