Senaste nytt

Ta sig mellan Lund och Sturup utan taxi

Sedan Flygbussarna lade ner sin linje till mellan MMX och Lund i våras har jag tagit taxi när det har behövts. Jag söker nu det bästa sättet att ta sig mellan dessa punkter med kollektivtrafik. Det var aktuellt att lägga ner den linjen även innan pandemin så det finns överhängande risk att den inte heller kommer komma tillbaka.

Skåne har ett ok nätverk av bussar och jag gillar promenader. Om jag kombinerar den dagens promenad på en timme med en bussresa till en hållplats i närheten känns det som detta borde vara möjligt.

Ett alternativ är givetvis att ta tåget till Malmö Central och hoppa på Flygbussarna som går därifrån. Tåget tar 13 minuter + byte + 40 min flygbuss. Det borde gå att hitta snabbare alternativ eller utan byte (promenadtid inte inräknat då detta ändå kommer ske under dagen).
 
Det bästa hittills tycks vara en direktbuss till Bökebergs Gård och sedan en promenad över det naturområdet som ligger där. Jag har aldrig gått omkring där, men om fågelvägen är drygt 5km känns det som en risk att gångväg blir bra mycket längre utifrån bilden.
upload_2021-2-25_18-41-5.png


Hittade Skånetrafiken - Skånekarta för att se alla linjer. Det är möjligt att det var en naiv ursprungstanke.
 
Enligt Swedawia finns det något som heter Buss Bogdan från Lund Central.
Verkar vara någon egenföretagare när man Googlar.
Påstår enligt Facebooksidan syssla med just transfer till Malmö flygplats från Lund.

Buss | Malmö Airport (swedavia.se)
Oj, det hade jag missat helt! Tackar!

Hittade ingen tidtablå men skrev och frågade. Utifrån utseende på deras bil tycks fokus vara på Wizzair, men det händer ju att deras avgångar matchar SAS.
 

intuition

Medlem
Det bästa hittills tycks vara en direktbuss till Bökebergs Gård och sedan en promenad över det naturområdet som ligger där. ...
Vill man minimera promenaden samtidigt som man vill maximera sitt nyttjande av Skånetrafiken tar man 3km promenad till Nötesjö, varifrån anropsstyrd "buss 153" (taxi) tar en till Svedala där 165:an går till Lund.
Skärmavbild 2021-02-25 kl. 21.11.18.png


Det är lite pinsamt att man ännu inte anslutit Sturup till kollektivtrafiken, speciellt som Ystadbanan går några kilometer bort. Det fanns väl idéer om en tvärbana som skulle ansluta till Lund. Men Lund föredrar ju spårvagnar nu för tiden så det blir kanske aldrig av.
 
Enligt Swedawia finns det något som heter Buss Bogdan från Lund Central.
Verkar vara någon egenföretagare när man Googlar.
Påstår enligt Facebooksidan syssla med just transfer till Malmö flygplats från Lund.

Buss | Malmö Airport (swedavia.se)
Fick precis svar
> TIDTABELL FINNS PÅ FLYGPLATSEN .FAST TIDTABELL ÄR ÄNNU SÅ LÄNGE BARA FRÅN STURUP.FRÅN LUND MÅSTE MAN FÖRBOKA , HELST EN DAG INNAN. PRIS ÄR 120 KR.NÄR COVID-19 ÄR SLUT DÅ KOMMER FAST TIDTABELL FÅN LUND OCKSÅ

154686100_463037764742540_3853052194881791758_n.jpg



På måndagar och torsdagar matchar detta SAS någorlunda på nedan avgångar. (SAS landar | Buss avgår)

Måndag
09:25 | 10:00
19:00 | 19:15

Torsdag
09:55 | 10:15
19:00 | 19:15
 
För några år sedan var jag rädd att jag skulle missa sista flygbussen från Sturup på hemresan på en tur-och-returresa. Då planerade jag att ta med cykeln på Pågatåget till Svedala och cykla därifrån och ta mig hem på samma sätt. Swedavia försäkrade mig att de inte skulle bortforsla min cykel om den stod parkerad utanför flygplatsen några dagar. Skånetrafiken har avskaffat avgiften för cykel ombord buss/tåg så det är ett plånboksvänligt alternativ.
 

Hachans

Medlem
Vill man minimera promenaden samtidigt som man vill maximera sitt nyttjande av Skånetrafiken tar man 3km promenad till Nötesjö, varifrån anropsstyrd "buss 153" (taxi) tar en till Svedala där 165:an går till Lund.
Visa bifogad bild 116796

Det är lite pinsamt att man ännu inte anslutit Sturup till kollektivtrafiken, speciellt som Ystadbanan går några kilometer bort. Det fanns väl idéer om en tvärbana som skulle ansluta till Lund. Men Lund föredrar ju spårvagnar nu för tiden så det blir kanske aldrig av.

Varför sluta med linje 153? Flygplatsen verkar ingå i Närområde 1, vilket innebär att du ska kunna beställa till vilken adress som helst som har mer än 2 km till en av Skånetrafikens hållplatser. Vilket Sturup helt klart faller in under.

Nu är det väldigt oklart om de går med på detta. Men jag hade provat om jag haft möjlighet! Och om de tjafsar så hade jag frågat vilket regelverk de lutar sig på då.

https://www.skanetrafiken.se/sa-reser-du-med-oss/bra-att-veta-infor-resan/nartrafik/

https://www.skanetrafiken.se/tidtabeller/Nartrafik/201213_211211/Nartrafik_Svedala_201213_211211.pdf
 
Toppen