Senaste nytt

Inställt flyg

palmen

Moderator
Min flight idag blev inställd och jag fick SMS om detta ca 3 timmar innan avgång.
Finns det någon möjlighet att få reda på varför planet blev inställt, gällde en SAS-flygning eller är det bara att gilla läget och vara glad att man fick notering om det 10 minuter innan man skulle åka iväg?

Vad har man för rättigheter i dessa situationer? Jag blev ombokad på en flight 2½ timme senare men det stället ändå till en hel del när man kommer fram med saker som måste fixas i och med att man kommer ner betydligt senare än planerat.

Jag har inget SAS Eurobonus guldkort, utan ligger i deras "första" nivå.
 

palmen

Moderator
Står att man har rätt till 250€ om planet är inställt, men att det inte gäller om "you were offered an alternative for the same route with a similar schedule to the original one." Vad räknas som "similar schedule"? I mitt fall så tog jag en dag ledig från jobbet för att slippa stressa och gå tidigare, hade jag vetat att jag skulle åka med detta senare plan hade jag kunnat jobbat hel dag istället. Att bli ombokad 2½h senare är itne similar schedule enligt mig. Större delen av fredagskvällen går bort nu under en weekend-resa tack vare detta.
 

palmen

Moderator
Gällde SAS SK1555 till Amsterdam, blir SAS SK557 senare ikväll istället, men nu är "hela" fredagskvällen "förstörd" i och med att det blir ett senare flyg och man är inte framme förrän sent ikväll istället för runt 19-tiden.
 

Gnopps

Medlem
För flyg på 1500km eller mindre har du rätt till €250 såvida du inte kommer fram inom 2h jämfört med orginalflyget. SAS behöver inte betala om flyget inställt på grund av "extraordinary circumstances", för det mesta skyller flygbolagen ALLT på detta men det stämmer sällan - du måste hävda din rätt och de har bevisbördan. Ta som sagt en titt på länken ovan, önödigt att jag skriver samma info här.

Låt oss veta hur det går!
 

palmen

Moderator
Sådär då var man hemma igen.
Gissa vilket plan som var inställt på vägen hem, jo näst sista flighten, som tur var bokade jag sista flighten hem (som var proppfull och blev över 1 timme sen).

Flyget ner var självklart också sent, tror dock inte man kunde skylla på SAS för det. Om jag uppfattade det rätt var det traffic controll eller vad dom heter som var "underbemannade" och de kunde inte skicka iväg full kapacitet med plan tack vare det.

Summering av helgen blir: 1 inställt flyg (2h20min till nästa flight) + ytterligare 30 minuter försening, hemvägen 1 timme försening. Fredagskvällen förvandlades till att komma fram, äta lite mat och sen gå och sova.

Off topic: Fick äran att flyga med en kvinnlig kapten på vägen ner, det kan inte höra till vanligheterna, kvinnlig styrman har man haft flera gånger.
Dags för lite sömn innan arbetsveckan och sedan se vad man kan få ut från SAS.
 

palmen

Moderator
Har fått svar från SAS nu. Har blivit erbjuden att få den summan jag gjorde anspråk på i kontanter eller få dubbla summan i resecheckar.
Jag är nöjd med svaret jag fått från SAS och vad de erbjudit mig.
Känns skönt att trots att det inte blev riktigt som jag planerat under denna helgen så har SAS varit tillmötesgående och gjort vad det kunnat dels innan flygningen men även efteråt.

Deras CR-avdelning får samma höga betyg som QF fick när man blev fast i Asien när det var vulkanutbrott i Europa (skulle rest med första QF A380 från SIN som blev inställt och var redan incheckad)
 
Toppen