Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tänk lite utanför boxen. Din fru kanske fyller år snart, kommande julklapp och med det sagt... Du kanske kan boka en långweekend till ex NY utan barn i början på nästa år. Känslan av att få vara ni och inte bara vara mamma och pappa. :)
 

Maja

Medlem
Vill bara säga att det här 2-4-1 bokning känns som ett stort pyramidspel - lite Kafka-aktigt, för den som inte har doktorshatt i ämnet. Man reser mycket innan Corona (Diamondmedlem) och borde ses som en värdefull kund + spenderar 300K+ och betalar 6K för "nöjet" att ha Amex Elite. Sedan när man vill boka sina 2-4-1 upplever jag det som sjukt bökigt, nästan omöjligt, att få till en vettig resa som familj, 4 personer, under lov, i SAS. Vill helst bara bränna 200K poäng för 4 personer long-haul i Business, och då är det SAS man letar efter. Anledningen är att jag har ytterligare 2 2-4-1 och då ca 100k poäng kvar. Tid är också pengar och man blir mentalt misshandlad i processen. Bytte från BA Executive Club till SAS Eurobonus för några år sedan just för att det skall vara lättare att göra av med poäng, men det känns för stökigt. Man måste tycka att själva processen är rolig - som en rebus man ska lösa, annars är värdet tveksamt.
Vet inte riktigt om det är 2st eller 3st 2-4-1 du har, men ska ni iväg alla 4 så kommer ju 2st vouchers gå åt.

Surt att inte kunna boka SAS som har en lägre poängkostnad och dessutom barnrabatt tom barnen är 11 år - javisst är det så och det är vi givetvis många som tycker. Men att det bara släpps 2 platser i business hos SAS vid släpp 330 dagar innan är ju ingen nyhet och inte Coronarelaterat heller. Så satsa på att boka 2 platser i business och 2 platser i plus så kan ni komma iväg i alla fall. Men sedan gäller det att hänga på låset när biljetterna släpps. Vi är många som vill åt platserna kring skollovet (jagar själv söker också platser då).

Ett tips är som sagt var att släppa tanken på SAS och fråga er vart ni vill åka? Det finns en hel del bolag som släpper fler platser i Business, t.ex. Swiss, United, Air Canada. Annars får man satsa på avgångar olika dagar om man vill åka med SAS och så får ni åka på olika dagar, men som @palmen så bra redovisade så är vi många som krigar om samma biljetter så det gäller att vara taktiskt, planera, och ha lite turen på sin sida.

Lycka till!
 

O_M

Medlem
Tittar på en resa med Etiopian airlines från Arlanda till Addis Abeba. Det finns bonusbiljetter på ET715 från OSL men inte ARN. Hur kan detta vara möjligt när det är samma plan som flyger OSL-ARN-ADD?
 

palmen

Moderator
Tittar på en resa med Etiopian airlines från Arlanda till Addis Abeba. Det finns bonusbiljetter på ET715 från OSL men inte ARN. Hur kan detta vara möjligt när det är samma plan som flyger OSL-ARN-ADD?
För att flygbolaget bara vill erbjuda bonusbiljett från Oslo och inte Stockholm. Är vanligt förekommande med många bolag att man bara erbjuder vissa sträckor där själva delsträckorna var för sig inte har awards. Läs lite om Turkish Airlines och married segments så ser du att de tillämpar detta nästan jämnt
 
Vet inte riktigt om det är 2st eller 3st 2-4-1 du har, men ska ni iväg alla 4 så kommer ju 2st vouchers gå åt.

Surt att inte kunna boka SAS som har en lägre poängkostnad och dessutom barnrabatt tom barnen är 11 år - javisst är det så och det är vi givetvis många som tycker. Men att det bara släpps 2 platser i business hos SAS vid släpp 330 dagar innan är ju ingen nyhet och inte Coronarelaterat heller. Så satsa på att boka 2 platser i business och 2 platser i plus så kan ni komma iväg i alla fall. Men sedan gäller det att hänga på låset när biljetterna släpps. Vi är många som vill åt platserna kring skollovet (jagar själv söker också platser då).

Ett tips är som sagt var att släppa tanken på SAS och fråga er vart ni vill åka? Det finns en hel del bolag som släpper fler platser i Business, t.ex. Swiss, United, Air Canada. Annars får man satsa på avgångar olika dagar om man vill åka med SAS och så får ni åka på olika dagar, men som @palmen så bra redovisade så är vi många som krigar om samma biljetter så det gäller att vara taktiskt, planera, och ha lite turen på sin sida.

Lycka till!

Det där var ett intressant råd. Jag ringde nu, och de sade att ett barn som inte fyllt 12 måste akkompagneras av en annan som fyllt minst 16. Mina barn är 11 och 14. Är det där bara en formalitet, eller kommer de kolla det. Alltså kan man byta sedan så de vuxna sitter i business? Alltså om två sitter i plus, och två i business.
 

Alf

Medlem
Det där var ett intressant råd. Jag ringde nu, och de sade att ett barn som inte fyllt 12 måste akkompagneras av en annan som fyllt minst 16. Mina barn är 11 och 14. Är det där bara en formalitet, eller kommer de kolla det. Alltså kan man byta sedan så de vuxna sitter i business? Alltså om två sitter i plus, och två i business.
Det är ingen formalitet. Dom kommer inte att tillåta att ni sätter barnen i Plus och ni själva i business, vilket jag tycker är rätt. Jag skulle inte sätta mina barn själva även om dom är så pass gamla.
 

Maja

Medlem
Det där var ett intressant råd. Jag ringde nu, och de sade att ett barn som inte fyllt 12 måste akkompagneras av en annan som fyllt minst 16. Mina barn är 11 och 14. Är det där bara en formalitet, eller kommer de kolla det. Alltså kan man byta sedan så de vuxna sitter i business? Alltså om två sitter i plus, och två i business.
Du delar upp er, en vuxen och ett barn i Plus och det andra paret i Business och sedan byter ni par på hemresan. Alla får åka en sträcka i business.

Och nej, ni sätter inte barnen/ungdomarna själva i Plus och er vuxna i Business. Då får ni ringa in och se om ni kan boka assistans till 11-åringen (som kostar extra). För 14-åringen är det frivilligt om man vill ha den tjänsten. Vet dock ej om det går att kombinera med Awardbiljetter.
 
Kanon. Tack alla! Det blev en resa till Peking 26 Dec - 9 Jan. Två Business, två plus. Där alla får åka business en sträcka. 180K poäng. Detta kommer lämna mig ganska exakt 100K poäng för att ta frugan ngnstans off-peak med min sista 2-4-1 voucher som går ut i Mars. Överlag nöjd, även om det inte blev drömresan som man hade som målbild när man skaffade Amex Elite. Det är ju svårt att samla poäng nu då man inte flyger...

Måste också säga att de som jobbar i Sveg har extremt varierande kvalitet, kunskap och attityd. Det tog mig tre fyra samtal att få till det, och där en person rakt ut nekade till att det går att köra poäng på både business och plus. Han menad alltså att om man använder upp poängen på business, så försvinner möjligheten i pluss.
 

Maja

Medlem
Kanon. Tack alla! Det blev en resa till Peking 26 Dec - 9 Jan. Två Business, två plus. Där alla får åka business en sträcka. 180K poäng. Detta kommer lämna mig ganska exakt 100K poäng för att ta frugan ngnstans off-peak med min sista 2-4-1 voucher som går ut i Mars. Överlag nöjd, även om det inte blev drömresan som man hade som målbild när man skaffade Amex Elite. Det är ju svårt att samla poäng nu då man inte flyger...

Måste också säga att de som jobbar i Sveg har extremt varierande kvalitet, kunskap och attityd. Det tog mig tre fyra samtal att få till det, och där en person rakt ut nekade till att det går att köra poäng på både business och plus. Han menad alltså att om man använder upp poängen på business, så försvinner möjligheten i pluss.
Skönt att ni ändå har fått något bokat! Grattis till det! Att det inte blev riktigt som du hade tänkt, där är vi nog väldigt många just nu med dels inställda bokade resor som ej blivit av och sedan så är tillgängligheten strypt (t.ex. Singapore Airlines släpper inga platser alls). Ovan på detta så är det personal i Sveg som ej vet vad de sysslar med. Trist är bara förnamnet, men ändå väldigt skönt att ni fått ihop en resa.

Förhoppningsvis så kan du och frugan ta en resa till NYC eller något annat roligt ställe och njuta fullt ut i Business framöver. Den bokningen kan du få till direkt via hemsidan (förutsatt att de finns tillgängliga platser och inte är till Tokyo t.ex. där platserna ryker på två röda sekunder och man måste boka utresan först för att sedan ringa in och lägga till hemresan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen