Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Linmet

Medlem
The effect of travel restrictions on the spread of the 2019 novel coronavirus (COVID-19) outbreak | Science

"Models have found that strict border closures could have helped limit viral transmission in the pandemic’s early days. But once the virus started spreading in other countries, border closures provided little benefit."

Förstår argumentet om att världen är opålitlig just nu och vård i andra länder kan skapa problem. Men det känns som överdrivet stort fokus läggs på att begränsa resandet kontra andra troligen mer effektiva åtgärder.

mvh en av sveriges numera 5 miljoner smittskyddsexperter.
 

henrik l

Medlem
Detta har väl diskuterats förut apropå vaccinationspass. Mina fem cent går väl till att det kommer att bli en inpasseringsbiljett till en hel del länder som vill öppnna upp för turism. Läser man sista stycket är det väl bara att konstatera ett parallellt scenario: Sorry, du får vända tillbaka eftersom du inte är vaccinerad mot gula febern, om man råkar anlända till ett land som håller hårt på den regeln.
 

011430121

Medlem
@sembl, hoppas att allt är bra med er.
Hur är läget där över?
Såg att restaurangerna skulle börja att öppna igen, hur går det med vaccineringen, precis 12 månader sedan jag var i USA senast, hoppas att åka i början av september då jag har en bokning till Chicago.
 

Hachans

Medlem
The effect of travel restrictions on the spread of the 2019 novel coronavirus (COVID-19) outbreak | Science

"Models have found that strict border closures could have helped limit viral transmission in the pandemic’s early days. But once the virus started spreading in other countries, border closures provided little benefit."

Förstår argumentet om att världen är opålitlig just nu och vård i andra länder kan skapa problem. Men det känns som överdrivet stort fokus läggs på att begränsa resandet kontra andra troligen mer effektiva åtgärder.

mvh en av sveriges numera 5 miljoner smittskyddsexperter.

Ja, och nej.

Problemet är ju att ju mer ett virus härjar, desto mer hinner det mutera, och du får potentiellt virus som inte svarar på vaccinen som tagits fram och därmed startar allt om på ruta 1 igen. Därför kan risken bli att exempelvis du vaccinerar hela Sveriges befolkning, öppnar upp allt och sen pang kommer det in någon muterad farligare variant och så får man börja om. Risken för detta är stor, framförallt när de rikare länderna lyckas roffa åt sig vaccin, men samtidigt vill åka på semester och göra affärer med fattigare länder. Då är risken överhängande att man får resenärer med någon mycket smittsam variant med sig hem. Så jag anser nog att det ligger i allas vårt intresse att hålla så gott det går på reserestriktionerna och inte försöka runda dem, så att vi alla kan komma iväg och resa igen.
 

Fredrik

Medlem
Givet att du är komfortabel med att åka dit så varför inte?

Det är antagligen en mer intressant fråga om de är komfortabla med att du kommer dit?
 
  • Gilla
Reactions: pep

NyfikenGrau

Medlem
Jag skulle inte vara särskilt "komfortabel med" att åka dit på sommaren, men det har inte att göra med epidemi eller politik utan klimat ;)

Hur som helst är det väl inte osannolikt att de öppnar upp långt före många andra, de behöver ju inte vara särskilt rädda för dig ens om du är smittad, förutsatt att vaccinationsprogrammet är slutfört.
 
Toppen