Senaste nytt

Posta din utsikt! (Hotell)

Big Birger

Medlem
Grand Hôtel Stockholm, lördagen 30 januari 2021

Den korta och romantiska versionen:

Kära frun fick en övernattning på Grand Hôtel Stockholm i julklapp. Bara vi två, med middag på Mathias Dahlgrens Matbaren. Självklart i en juniorsvit med lite utsikt mot vattnet.

Den lite längre och praktiska versionen:
Upptäckte att jag nästan hade en bonusnatt på hotels.com-konto, där snittet på hotellnätterna var högt sedan ett antal nätter på Seychellerna för ett drygt år sedan. För att inte riskera att bonusnatten skulle brinna inne, och för att få tillgång till bonusnatten, blev det en ghostad natt på "Birka Hostel" i ett 14-bäddsrum för 95 kr. Vips hade jag en bonusnatt tillgänglig för bokning. Det blev en juniorsvit för att få maximal nytta av bonusnatten, med utsikt mot gården. Inte värt 1000 spänn extra för utsikten. Om frun vill se slottet, får frun gå ut på gatan.

Så igår var det dags. Checkade in strax efter 15 för att spendera minimal helgtid med hund och barn, och maximal tid på hotellet med fru. Rummet vi fick var jättefint, med ett litet vardagsrum, sovrum och badrum i fil. Tänkte lägga in en flaska bubbel som vi hade med oss i minibaren på kylning, men den var trasig. När jag försökte ringa receptionen var telefonen död. Så det fick bli en kort promenad till entréplanet för åtgärd.

Väldigt proffsigt bemötande vid disken, och givetvis rumsbyte på direkten med erbjudande om att flytta bagage. Tyvärr fanns inget rum ledigt i en högre bokningsklass, men vi fick en annan juniorsvit. Det rummet var längst bort på plan 3 och var helt nyrenoverat. Hade varit i drift i en knapp månad. Ett enda jättestort rum med imponerande takhöjd och inrett med grön tapet och oändligt med andra nyanser av grönt. Den gigantiska TV'n gick att dra ut i rummet för att få ännu närmare sängen. Förutom en större bildupplevelse såg det ut som att TV'n svävade i rummet. Coolt!

Toaletten var läskig. Locket öppnades bara man gick in på toaletten och under toaletten lös det mystiskt blått. Fanns flera tillhörande knappar som jag inte vågade trycka på. Räckte med att en fläkt drog igång bara man satte sig ned, och med värmen i sitsen som brände på efter 10 sekunder. Kan bara gissa hur en japansk toalett är. De mystiska "upp" och "ner"-knapparna vid dörren i badrummet visade sig vara regleringen av TV-ljudet i badrummet.

Hade vi hängt ut genom fönstret hade det varit fantastisk utsikt. Vi nöjde oss med stängt fönster och "sjöglimt med byggställning".

Innan middagen tänkte vi bada i det ganska stora badkaret. Jag fyllde på med varmt vatten och efter en stund gick frun in före mig. När jag kommer in i badrummet satt hon på huk på badkaret med tårna i ett stadigt grepp om kanten. "Det är för varmt. Vi måste ha i kallvatten". Äsch, hur varmt kan det vara tänkte jag lite ödmjukt och klev i. Ångrade mig 3 sekunder senare när det kändes som att naglarna skulle lossna och jag trodde att huden skulle flyga av fötterna som på två stora skållade mandlar. Då var det jag som fick hoppa upp på kanten till min frus odämpade förtjusning. Kallvatten kran på.

Middagen på Matbaren var superbra. Vi tog 5-rätters varianten, och det friterade 63-graders-ägget var en av höjdpunkterna.

I vårt rum ingick ingen frukost. Det fanns ingen frukostbuffé. Alternativet att betala 365 kr per person för frukosten "Brödkorg med pålägg. Serveras med ett glas juice samt kaffe eller te." kändes allt annat än frestande. Vi svängde istället förbi ett bageri på hemvägen och ordnade egen sen "hotell"-frukost.

På det stora hela en fantastisk hotellupplevelse, trots utebliven frukost på plats för vår del.

Utsikten:
IMG_7689.jpg
 

Senator

Moderator
Hela veckan har snart tre årige Mini-Senator plågat pedagoger och klasskamrater på förskolan med att han skulle ”åka tunnelbana och bo på hotell”. Vår första tunnelbanaresa sedan juni gick från Mörby C till Slussen för en natt på Hilton.

Vi fick det perfekta rummet för vårt behov. Vi ser alla tunnelbanetåg som passerar. Vilken lycka!

C494A7B4-392C-4C37-9845-4E73E4E8BF44.jpeg


0E23A513-2E3A-4732-97B4-9DA93991C36F.jpeg

72015E16-F6E6-4C9A-BD54-CC6F9C1E3EF9.jpeg
 

Rickard_O

Medlem
Hela veckan har snart tre årige Mini-Senator plågat pedagoger och klasskamrater på förskolan med att han skulle ”åka tunnelbana och bo på hotell”. Vår första tunnelbanaresa sedan juni gick från Mörby C till Slussen för en natt på Hilton.

Vi fick det perfekta rummet för vårt behov. Vi ser alla tunnelbanetåg som passerar. Vilken lycka!

Visa bifogad bild 116358

Visa bifogad bild 116359
Visa bifogad bild 116360
När det är lite varmare väder får ni ta balkongrummen som ligger ovanför det stora spåret så grabben får variera sig lite och kolla på riktiga tåg! :)
 
Toppen