Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Det är ju just det att jag rekommenderas = bör, inte ska. Därmed undrar jag om min arbetsgivare kan kräva att jag tar semester.
En rekommendation i detta fallet är ju skall, inte bara bör.

Är det en arbetsresa du pratar om, så får du ju ställa krav på din arbetsgivare såklart, att isoleringstiden blir betald.
 

TP12

Medlem
Den biten märkte jag av när jag var i Thailand men det beror på luftföroreningar och inget annat.

Fortsatt så vill jag hävda att det är en drivkraft till att efterfrågan kommer att öka när krav på munskydd på flyg och flygplatser försvinner. Jag kommer för exempel boka resa direkt, samma gäller kollegor och min övriga familj. Krav på munskydd på flyg och flygplatser tror jag är en stor bidragen orsak till att många flygbolag inte kan rulla fullt ut.

Jag vill kunna ta min flygplatsöl utan att behöver lyfta på munskyddet varje gång man ska sippra på ölen. Vill kunna äta på flygplatsen utan munskydd, äta på flygplanet utan munskydd och dricka på flygplanet utan munskydd. Så länge krav på munskydd finns så kommer flygbolagen att dansa limbo tyvärr. Alldeles för många känner sig obekväm med just munskydd, det är ingenting som vi använder i vår vardag som storstäderna i Asien gör pga luftföroreningar.

Har haft några resor under sista halvåret. Visst hade det varit skönare om man inte behövt ha munskydd men det är ju inte så att man tar det av och på mellan varje tugga eller klunk. Sitter du på en restaurang, äter/dricker i en lounge eller äter/dricker på flygplanet så tar du av munskyddet tills du är färdig.

Tror just munskyddskravet har minimal påverkan avseende hur många som flyger. Finns nog snarare en hel del som inte hade rest om det inte vore för att kravet finns.
 

igelkotten

Medlem
Har haft några resor under sista halvåret. Visst hade det varit skönare om man inte behövt ha munskydd men det är ju inte så att man tar det av och på mellan varje tugga eller klunk. Sitter du på en restaurang, äter/dricker i en lounge eller äter/dricker på flygplanet så tar du av munskyddet tills du är färdig.

Tror just munskyddskravet har minimal påverkan avseende hur många som flyger. Finns nog snarare en hel del som inte hade rest om det inte vore för att kravet finns.

Ja, jag tror inte att folk utanför Sverige (och de amerikanska sydstaterna) sätter så stor tyngd på att behöva bära munskydd när det gäller beslut att boka resa. Det största problemet som jag uppleveler, och som tycks delas av de flesta klienter jag talat med runtom världen är just att destinationerna inte är så roliga med restriktioner på nattliv osv, samt så klart att flyg ställs in med kort varsel och länder ändrar regler väldigt snabbt. Själva flygplats- och flygplansupplevelsen tycker jag är helt OK. Jag har rest utan lounge och fast track, i mittplats ekonomi med dålig mat även innan corona - det stoppade mig inte då!
 

daniel_se

Medlem
Vad tror folket om sommaren? Har ett par bonusresor bokade. Den första är Washington i Juni. Vill gärna att den blir av, men vad är oddsen?
 

Kimmen00

Medlem
USA i sommar tror jag inte på alls. Möjligt att resor inom Europa kanske är möjligt, men utanför Europa har jag helt avskrivit fram till tidigast i höst.

Ja.. Tror knappt att höstlovet Miami kommer funka. Eller ens nyår i Klippiga Bergen.. USA kan ju vara stängt länge till. Ny administration i Staterna dessutom har knappast ökat chansen för öppning inom snar framtid.
 

MTheC

Medlem
Ingen möjlighet till att testa dig direkt vid ankomst och vänta in svaret innan du passerar in i Sverige. Utan envar förväntas testa sig via de möjligheter som erbjuds via 1177 och därefter isolera sig fram till man får svar.
Tack! Som jag trodde men hade hoppats att Sverige lärt sig något men man håller fast vid att vara sämre än grannländerna. Finland imponerar, har nu flera gånger testat mig på flygplatsen och svaret på pcr-testet har kommit inom 10-12h varje gång.
 

MTheC

Medlem
Jag förstår det som att det är en rekommendation från FHM att testa sig (via ordinarie testplatser, ej på flygplatsen) så snart som möjligt efter ankomst och att isolera sig i en vecka, men inte ett krav. Det lär därmed inte finnas någon myndighet eller annan aktör som kontrollerar hur rekommendationen efterlevs och heller inga sanktioner. För egen del funderar jag mest på hur min arbetsgivare kommer se på om jag kan arbeta efter att ha rest (om jag inte kan jobba hemifrån).
Vi har tydliga krav från jobbet om 2 veckor hemma (men jobbar ändå mestadels hemifrån) men hade ju varit smidigt med test på flygplatsen.
 

Tomas E

Medlem
Är det någon som satt sig in i hur det är tänkt att fungera med coronatest vid inresa i Sverige? Som svensk medborgare uppfattar jag att det inte är ett krav på att uppvisa det men att man då ska testa sig vid (eller snart efter) ankomst istället.

Var nu nästan en månad sedan jag reste in till Arlanda senast men finns det något gratis testverksamhet uppsatt där nu (liknande hur de t ex löst det på Helsingfors flygplats) eller är man då hänvisad att testa sig via vanliga testningen (eller betala för det via de som satt upp det på något av hotellen på Arlanda)?

Ingen möjlighet till att testa dig direkt vid ankomst och vänta in svaret innan du passerar in i Sverige. Utan envar förväntas testa sig via de möjligheter som erbjuds via 1177 och därefter isolera sig fram till man får svar.
För att förtydliga: det är regionerna som tillhandahåller coronatest, och de organiserar detta lite olika, men finns alla på 1177.se. T.ex. kör region Stockholm ut prov med taxi, men bokningstrycket avgör om du får det hemskickat redan dagen efter eller inte. Alla regioner ska dock erbjuda de tester som FHM rekommenderar för inresande, och du betalar inte för det (annat än via skatten).
 
Toppen