Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

HCas

Medlem
Jag hoppas i och för sig att munskyddskravet försvinner så fort som möjligt men just på planet tycker jag inte det är någon stor grej - då sitter man ju ändå bara i sin stol. Det är betydligt mer besvärligt att ta på det så fort man ska in i någon butik, ha det när man rör sig runt i kollektivtrafiken o s v, särskilt nu i vintertid när glasögonen lätt immar igen. Så ni kan vara glada att ni har sluppit det i Sverige hittills.

Men just på flyget har ju munskydd slagit igenom hårt även i Sverige, och vill man inte flyga med munskydd är jag rädd att det inte kommer bli så mycket fluget de närmaste åren...
 

marbe166

Medlem
Jag trodde jag var uppenbart tydlig med att det gäller nu.

Du pratade om Asien, där munskydd varit mycket vanligare än i väst p.g.a. tidigare sjukdomsutbrott och luftföroreningar. I västvärlden har munskydd inte förekommit alls före Corona. Skillnaden mot Sverige är att Sverige inte har ens rekommenderat munskydd förrän på senare tid, medan det här i Tyskland har varit krav i vissa sammanhang sen pandemins början, krav som successivt utökats. Därav den stora skillnaden i munskyddsanvändning i vardagen, just nu.

Poängen är att diskussionen handlade om vad som kommer ske när vaccinationerna tagit ordentlig fart och pandemin kan bemästras. Då kommer nog munskyddskraven försvinna tämligen snabbt, och det trycket kommer att komma från hela västvärlden, inte bara Sverige.
 

Fredrik

Medlem
Du pratade om Asien, där munskydd varit mycket vanligare än i väst p.g.a. tidigare sjukdomsutbrott och luftföroreningar. I västvärlden har munskydd inte förekommit alls före Corona. Skillnaden mot Sverige är att Sverige inte har ens rekommenderat munskydd förrän på senare tid, medan det här i Tyskland har varit krav i vissa sammanhang sen pandemins början, krav som successivt utökats. Därav den stora skillnaden i munskyddsanvändning i vardagen, just nu.

Poängen är att diskussionen handlade om vad som kommer ske när vaccinationerna tagit ordentlig fart och pandemin kan bemästras. Då kommer nog munskyddskraven försvinna tämligen snabbt, och det trycket kommer att komma från hela västvärlden, inte bara Sverige.

Jag nämnde primärt Norge och Tyskland. Jag citerade någon som menade att kravet på munskydd hindrade folk från att resa. De flesta europeer har lärt sig att använda dem nu i och med pandemin. Jag har svårt att se någon som är van med dem att se det som showstoppern jämfört med snabba stängningar av gränser och liknande. Då har de ärligt talat svårt med prioriteringar.

Det lär visa sig hur fort sånt här försvinner. Det är osannolikt det sker före sommaren åtminstone. Vaccinationsplanerna sträcker sig ända fram dit och det bygger på att det inte blir fler förseningar.
 

MTheC

Medlem
Är det någon som satt sig in i hur det är tänkt att fungera med coronatest vid inresa i Sverige? Som svensk medborgare uppfattar jag att det inte är ett krav på att uppvisa det men att man då ska testa sig vid (eller snart efter) ankomst istället.

Var nu nästan en månad sedan jag reste in till Arlanda senast men finns det något gratis testverksamhet uppsatt där nu (liknande hur de t ex löst det på Helsingfors flygplats) eller är man då hänvisad att testa sig via vanliga testningen (eller betala för det via de som satt upp det på något av hotellen på Arlanda)?
 

dino_81

Medlem
Är det någon som satt sig in i hur det är tänkt att fungera med coronatest vid inresa i Sverige? Som svensk medborgare uppfattar jag att det inte är ett krav på att uppvisa det men att man då ska testa sig vid (eller snart efter) ankomst istället.

Var nu nästan en månad sedan jag reste in till Arlanda senast men finns det något gratis testverksamhet uppsatt där nu (liknande hur de t ex löst det på Helsingfors flygplats) eller är man då hänvisad att testa sig via vanliga testningen (eller betala för det via de som satt upp det på något av hotellen på Arlanda)?
Ingen möjlighet till att testa dig direkt vid ankomst och vänta in svaret innan du passerar in i Sverige. Utan envar förväntas testa sig via de möjligheter som erbjuds via 1177 och därefter isolera sig fram till man får svar.
 

Franco

Medlem
Är det någon som satt sig in i hur det är tänkt att fungera med coronatest vid inresa i Sverige? Som svensk medborgare uppfattar jag att det inte är ett krav på att uppvisa det men att man då ska testa sig vid (eller snart efter) ankomst istället.

Jag förstår det som att det är en rekommendation från FHM att testa sig (via ordinarie testplatser, ej på flygplatsen) så snart som möjligt efter ankomst och att isolera sig i en vecka, men inte ett krav. Det lär därmed inte finnas någon myndighet eller annan aktör som kontrollerar hur rekommendationen efterlevs och heller inga sanktioner. För egen del funderar jag mest på hur min arbetsgivare kommer se på om jag kan arbeta efter att ha rest (om jag inte kan jobba hemifrån).
 
Jag förstår det som att det är en rekommendation från FHM att testa sig (via ordinarie testplatser, ej på flygplatsen) så snart som möjligt efter ankomst och att isolera sig i en vecka, men inte ett krav. Det lär därmed inte finnas någon myndighet eller annan aktör som kontrollerar hur rekommendationen efterlevs och heller inga sanktioner. För egen del funderar jag mest på hur min arbetsgivare kommer se på om jag kan arbeta efter att ha rest (om jag inte kan jobba hemifrån).
Då får du ju ha semester, eftersom du skall isolera dig i en vecka (även om det inte finns några sanktioner om du inte gör det, förutom att tidpunkten då vi alla kan andas ut och börja leva normalt skjuts fram). Om du reser i jobbet så får ju din arbetsgivare ta med det i beräkningen att du får jobba hemma alternativt hemma med lön i en vecka.
 
Toppen