Senaste nytt

Integrering av Terminal 4 och 5 på Arlanda

fcx

Medlem
Om det är något denna pandemi och tidigare flyktingvåg och terrorhot lärt oss så är det att öppna gränser kan ändras från en dag till annan även inom Schengen, och att det då gärna ska kollas pass och papper. Så lika bra att bygga så det finns redo den dagen den önskas.
Man kan resonera tvärtom också. Om infrastrukturen inte finns så blir det svårare att stänga gränserna.
 

Hachans

Medlem
Man kan resonera tvärtom också. Om infrastrukturen inte finns så blir det svårare att stänga gränserna.

Absolut. Men vem blir glad av köer och kaos? Bättre att vara beredd att strukturera upp det från början kan jag tycka (oavsett vad man tycker om sakfrågan med stängda gränser etc). Jag menar Arlandas passkontroll kan ju knappt hantera två inkommande longhaul på F-piren som det är idag utan att det blir kaos och folk som trillar i rulltrappan. Köfållor har man inte ens hört talas om. Jag har svårt att se att Swedavia kan anpassa sig snabbt för pandemi där direktiv kan komma plötsligt och snabbt när det redan idag finns en tröghet mot förändringar.
 

maswan

Medlem
Man får vara glad så länge det blir något. Swedavia och förutvarande flygplatshållaren Luftfartsverket måste ha något slags inofficiellt svenskt rekord i nerlagda byggnadsprojekt.

Pir F och Pir G är ju tydliga tecken på att om Arlanda bestämmer sig för en stor utbyggnad av terminalkapacitet så är det dags att sälja av alla aktier i resebranschen.
 

Sukhoi

Medlem
Hej! Det kommer bli en bredare incheckningshall. Säkert passkontroll och säkerhetskontroll också? Gamla vägen upp till Arlanda Avgång finns ej nu.
 

rsimon

Medlem
Nu slopas pir-begreppet och blir gateområden:

Allt ska vara klart till 3 oktober.
IMG_3462.jpeg
 

Mr Basic

Medlem
Nu slopas pir-begreppet och blir gateområden:

Allt ska vara klart till 3 oktober.
Visa bifogad bild 145513
Trist utveckling och hoppades att Swedavia sansat sig. :(
Hade föredragit (när man kommer i via nya säkerhetskontrollen) att det blivit
Åt vänster:
•A1-10 (A-piren)
•B11-24 (B-piren)
•C30-44 (C-piren, gamla T4)

•D-gater på T2

Åt höger:
F26-69 (F-piren)
Framtida G-gater

Kanske har jag en övertro på ”sällan-resenärer” men tror de klarar att läsa på tydliga skyltar och kan acceptera att A-B-C ligger åt ett håll, F åt motsatt håll? Vad tror ni som erfarna resenärer?

Jag förstår det logisk/konforma i beslutet men i övrigt nej. Nu kommer det bortsett från gateområde C och F (och ev i senare skede G) inte att stämma överens landside/airside. Polis, räddningstjänst, flygtrafikledning och handlingbolag gillar inte alls detta. Alternativt har det gått prestige i beslutet och då blir inget bra. Om det kallas pir eller gateområde spelar ingen roll.

Exempel. Polis tillkallas E5 och skall då airside köra till platta AB, detsamma gäller ju initialt all typ av handling även om det (förhoppningsvis) kommer lösa sig med tiden.
 

maswan

Medlem
Trist utveckling och hoppades att Swedavia sansat sig. :(
Hade föredragit (när man kommer i via nya säkerhetskontrollen) att det blivit
Åt vänster:
•A1-10 (A-piren)
•B11-24 (B-piren)
•C30-44 (C-piren, gamla T4)

•D-gater på T2

Åt höger:
F26-69 (F-piren)
Framtida G-gater

Kanske har jag en övertro på ”sällan-resenärer” men tror de klarar att läsa på tydliga skyltar och kan acceptera att A-B-C ligger åt ett håll, F åt motsatt håll? Vad tror ni som erfarna resenärer?

Jag förstår det logisk/konforma i beslutet men i övrigt nej. Nu kommer det bortsett från gateområde C och F (och ev i senare skede G) inte att stämma överens landside/airside. Polis, räddningstjänst, flygtrafikledning och handlingbolag gillar inte alls detta. Alternativt har det gått prestige i beslutet och då blir inget bra. Om det kallas pir eller gateområde spelar ingen roll.

Exempel. Polis tillkallas E5 och skall då airside köra till platta AB, detsamma gäller ju initialt all typ av handling även om det (förhoppningsvis) kommer lösa sig med tiden.
Det låter som en riktigt dålig ide, flygplatsen är till för resenärerna och allt annat än en logisk uppräkning är betydligt sämre. Se bara hur mycket bättre Oslo blev att hitta på efter de numerade om alla gater.

Om det är ett allvarligt problem får man väl döpa om airside också.
 
Toppen