Senaste nytt

aruba1

Medlem
Imponerande och överraskande. Imponerande att du lyckades hantera den indiska receptionisten och överraskande att du plötsligt fick en äppelkaka :) väntar med spänning på fortsättning! Och stort tack för din underbara rapport!
 

GOTBound

Medlem
OT/
@Berglund jag ”tröttnade” på omständigheten med att vara namngiven namn tilltalsnamn efternamn så när jag hade pass och körkortsbyte hyfsat nära varandra för ca 5 år sedan bytte jag officiellt namn hos Skatteverket till tilltalsnamn namn efternamn... dvs jag gav upp vs. resten av världen utanför Sverige ;)

GOTBound Jr. och Master GOTBound tänkte jag till att de redan från börjas döptes tilltalsnamn namn [arvsnamnet på svärdssidan] namn [arvsnamnet på spinnsidan] efternamn.
Framtidssäkert utifall de skulle bli poäng och tier-status jägare i myndig ålder och då spara 30-60 sekunder varje gång vid check in, boarding, immigration och incheckning på hotell.
Pappa tänker på allt.
/OT
 

Maja

Medlem
Tack @Berglund för fortsättningen på denna underbara följetång. Det gav en bra start till denna kalla och snöiga måndag i februari!

OT/
@Berglund jag ”tröttnade” på omständigheten med att vara namngiven namn tilltalsnamn efternamn så när jag hade pass och körkortsbyte hyfsat nära varandra för ca 5 år sedan bytte jag officiellt namn hos Skatteverket till tilltalsnamn namn efternamn... dvs jag gav upp vs. resten av världen utanför Sverige ;)

GOTBound Jr. och Master GOTBound tänkte jag till att de redan från börjas döptes tilltalsnamn namn [arvsnamnet på svärdssidan] namn [arvsnamnet på spinnsidan] efternamn.
Framtidssäkert utifall de skulle bli poäng och tier-status jägare i myndig ålder och då spara 30-60 sekunder varje gång vid check in, boarding, immigration och incheckning på hotell.
Pappa tänker på allt.
/OT
OT - Mamman tänker på allt och gav dottern endast ett namn så det aldrig ska bli strul vid pass, körkort och framtida hotellincheckningar. Dessutom ett kort namn som fungerar internationellt utan ÅÄÖ! ;):D
 

Berglund

Medlem
Lördag den 19 september 2020
En busenkel dagstripp - tur och retur till Oslo

Jag vaknade upp på hotellrummet i Hoofdorp och mådde fantastiskt, fylld av energi! Vilken härlig dag. En stor glasvägg i mitt rum släppte in mängder mer härlig morgonsol och jag skulle ut på liten dagstripp till Oslo Sandefjord under eftermiddagen. Duschade, gjorde mig i ordning och tog mig ner till hotellfrukosten. Det är svårt att tänka sig bättre flygväder, jag hade absolut ingenting på programmet fram till själva flygningen och kunde ladda upp och läsa ikapp de saker jag lagt åt sidan tidigare.

Frukosten serverades på ett coronasäkert sätt, genom att personalen fyllde en brun pappkasse
B4A2011F-3F4D-41F3-AFF3-BA20B5A1D0D7.jpeg
med individuellt förpackade pålägg, ost, smör, bröd och de tryckte även på kaffemaskinen åt en.
96704CC6-8919-4081-B569-6023F22FDD12.jpeg
Allt servering och beröring av de inslagna matvarorna sköttes av frukostpersonalen som var de enda som fick röra sig i det avspärrade området där man normalt tar för sig själv av frukosten. De som jobbade här var försedda med munskydd och dessutom hade de plasthandskar på händerna som de bytte mellan betjäningen av varje gäst. Alla försöker göra bra och fint men ingen är riktigt helt säker på hur allvarlig corona är eller riktigt hur det smittar, jag uppfattar från mina tre olika hotellvistelser här i Amsterdam nu i augusti och september 2020 att alla verkligen gör ett gott försök. Meningen är god och ansatsen ytterst lovvärd. Jag är inte tillräckligt medicinskt kunnig för att kunna avgöra vilka åtgärder som är nödvändiga, bra att göra, rent av verkningslösa eller i värsta fall kontraproduktiva. Men det samlade intrycket är att man som samhälle tar det på betydligt större allvar och med mycket större försiktighet än vad man gör i Sverige.

Jag satt länge vid frukosten, flera timmar. Åt, njöt och kontemplerade. Funderade på om jag skulle tagit mig bort till flygplatsen men tänkte att det är trots allt lugnare och skönare på hotellet, hur fin och trevlig Privium loungen än må vara - eget hotellrum vinner ändå!
1BE61321-0496-4B31-86C2-2EC47AF0F629.jpeg

Klockan 14:20 skulle planet mot Oslo avgå från Amsterdam Schiphol. Jag tänkte att, ska jag någon gång berätta den här historien, kan det vara bra att ha fixat lite bilder för att beskriva olika delar, såsom exempelvis loungerna. Nu hade jag redan tagit mängder med bilder under mina tre tidigare resor men kände att nu har jag chansen att i lugn och ro fixa fler. Det blev att ge sig av mot flygplatsen och klockan 11:10 har jag följande två bilder tagna precis utanför hotellet:
E06A661A-51D6-4E01-B5B1-ABB00EDF4E30.jpeg
DCB3E518-EE82-45F2-BC98-CB0E99DEDE45.jpeg
Att gå i dagsljus gjorde också att jag såg den andra utgången från tågstationen, i andra änden av perrongen. En betydligt mycket mer anonym in-/utgång från stationen och verkligen inget jag sett eller lagt märke till i mörkret föregående kväll. När jag korsat gatan mot stationen och vände mig om mot hotellet inser man att hotellet är verkligen bara på andra sidan gatan från stationen sett - om man tar rätt utgång vill säga! Klockan 11:12 tog jag bilden:
C83866C7-FD88-45EC-8681-4FFE5BD0E651.jpeg
För den som tänkt bo här, kommer man med tåget från Amsterdams flygplats ska man välja den utgång som är längst bak på perrongen i tågets färdriktning.

Uppe på perrongen syns det ännu tydligare:
5E5F139E-42F6-4BD4-87EF-8A2C63D50A60.jpeg
Tänk vad skönt om jag hade sluppit gå genom den där parken igår kväll!

Klockan 11:20 kom tåget:
BF4D54D4-8459-4031-BAED-671D95DDD65D.jpeg

Klockan 11:25 var jag på Amsterdam Schiphol och åkte rulltrappan upp till Schiphol Plaza.
A28AD466-16B9-4341-9BE6-B10B591AECDF.jpeg
I princip en kvart sedan det att jag lämnade hotellet. Det är under alla omständigheter ett mycket bra facit rent tidsmässigt!

Klockan 11:26 stod då jag och min trogna ombordväska på Schiphol Plaza:
19F9F5BA-B60E-4CA2-95AE-E8BE9703784D.jpeg Redo att, återigen, ge oss ut på resa. Jag hade noga övervägt att lämna väskan på hotellrummet, jag skulle ju bara till Oslo och vända tillbaka. En snurr jag nu hade gjort tre gånger och började känna mig ganska säker på. Men så tänker man sådär, tänk om något händer? Den här resväskan har jag trots allt haft med på ALLA mina flygresor sedan jag fick den i 25 år present av mina kära föräldrar. Det innebär att den har ett antal hundra flygresor bakom sig och just för att den har följt med på alla flygresor ville jag naturligtvis inte bryta traditionen. Med åren har jag utvecklat ett särskilt sätt att packa den, så att jag inte glömmer något. En sådan cirkel vill man inte rubba! Jag hade ändå besökt Tumibutiken i Stockholm sommaren 2020 för att kika på en eventuell ersättare men när tankarna kring projektet/möjligheten att kanske, kanske kunna flyga in ett Ulitmate-kort började ta form, då kände jag att det är ett äventyr som jag vill ha med min trogna följeslagare på. Det är sällan vi skiljs åt, någon gång har jag tvingats checka in den och någon gång har den behövt åka rutschkana ned till lastningen vid gatecheckning. Vid flygningar med mindre plan, såsom ATR 72 och liknande får den inte plats i lådorna ovanför sätena och då brukar man få ställa den på bagagevagnen utanför planet vid ombordstigning och kan sedan plocka upp den från en liknande bagagevagn vid ankomsten. Idag är väskan utsmyckad med en Diamondtagg från SAS och en Platinumtagg från Air France / KLM. Numera åker den aldrig i lastutrymmet utan min väska, den åker med mig. Finns det inte plats för min väska i lådorna ovanför sätena, då är det någon annans väska som kommer att tas ut och åka där nere.

8A59792D-B835-4D06-8B3E-6B2A17F9279B.jpeg
Klockan 11:30 kom jag till Privium Loungen och de serverade fortfarande frukost! Nu hade jag redan ätit frukost i flera timmar men är det ett mål mat jag kan upprepa flera gånger under dagen så är det frukosten. Här serverades pannkakor gjorda på riktig mjölk och till det serverades fin lönnsirap.
8A5CC7EA-2C3B-4B8F-9A94-E7EA50085628.jpeg
En klar favorit sedan det att jag bodde i USA. Ett glas apelsinjuice fick det bli också.

Bestämde mig för att gå på lite loungehopping och lämnade Privium Loungen för att för första gången besöka Aspire Lounge (No. 41). Välstädat och en ren sober miljö men ganska litet matutbud. Några inplastade mackor, lite chips och några skålar med ett fåtal oliver i varje. Läsk och lite vin att välja på. Jag tog en Coca Cola och satt ned en stund, ni vet, man får ta av munskyddet när man "äter och dricker". Tog två bilder på utsikten, det gick inte att ta några bilder inne i själva loungen utan att få med okända personer på ett sådant sätt att det inte vore respektfullt att publicera bilderna.
F887CB63-62AA-4DC2-AA40-28B9A23ADFD4.jpeg 5F1CE9B1-7E2C-4B36-8B71-0D0FAC355C0A.jpeg
Vill man se lite bilder finns det officiella bilder i exempelvis Priority Pass appens presentation av loungen. De stämmer väl överens med verkligheten. Noteras bör att utanför loungen fanns det ovanligt stora och fräscha toaletter. Det kan man komma ihåg och lära sig, behöver man gå på toaletten på Amsterdams flygplats finns det massor, hela tiden längs vägen. Man behöver aldrig gå långt förrän man hittar fler toaletter men trycket på dem nere på marknivå är högt. Har man behov av lugn och ro kan det vara värt det att leta upp de toaletterna som ligger i anslutning till Aspire loungen en våning upp. De var anmärkningsvärt fina och av en annan sort och installation än de gängse toaletterna som vanligtvis finns på Amsterdams flygplats. Bra att komma ihåg!

Tröttnade ganska fort på Aspire loungen och gick bort till KLM Crown Lounge 52. Här försöker jag av tradition alltid ta en öl, en Heineken, vad annars?
CA8D3CAE-221A-461D-878B-A0418C5CB68B.jpeg
Det fick dock bli en liten öl, jag skulle ju trots allt ut på två flygresor och mellan dem behöva prata lite med norska passpolisen. Nog för att jag kände mig säker på min sak och mina papper men jag vill inte råka ut för att de håller kvar mig, helt oavsett hur mycket rätt jag än må ha, bara för att släppa mig strax efter att planet på vägen tillbaka redan har lyft. Det gäller att kunna argumentera för sin sak, lugnt och sakligt och lägga fram ett rimligt case.

Jag fortsatte bort mot den gate där jag skulle boarda. På vägen till gaten passerade jag den helt nyöppnade Privium Express Lounge som ligger lite undangömt och bara håller öppet nu i coronatider fram till klockan 13:00. Jag var alltså en dryg halvtimme för sen för att få prova den. Det får bli en annan gång men nu vet jag i varje fall var den ligger!
DDAA6D6D-2CD5-4A23-8DBD-6EF4EA691F64.jpeg

Bort till boardingen som startade strax innan klockan två. Redan klockan 13:59 hade jag passerat spärren och kommit ned till bussen.
B1575765-91F2-408C-8ED3-4C2A9F5EA67F.jpeg
Det stod två bussar framkörda, så många passagerare trodde jag inte att vi skulle bli men ur ett coronaperspektiv var det schysst att de körde två bussar för att alla skulle få gott om plats. Platserna längst bak i bussen är dessutom trevligt uppmärkta med att dessa är reserverade för Sky Priority. Det känns hyggligt och genomtänkt.

Redan klockan 14:31 var vi i luften, trots att vi lyfte från landningsbanan längst bort från terminalen, den som det tar ett antal minuter att taxa runt till.
4ACEE095-AE8F-4B3A-835B-71A1F7AFA969.jpeg
8AD279A1-265F-49D6-B267-F1FFCDDF7909.jpeg

Med en gång var jag på väg på det som var tänkt att bli en busenkel dagstripp tur och retur till Oslo...
 
Last edited:

M@GNÜS

Medlem
När jag läser denna härliga reseskildring får det mig ju att fundera på att skriva ner min resestory som jag är lite småstolt över att den hjälpte till inspirera till dessa härliga galenheter :)
Tyvärr kraschade ju telefonen jag hade då så alla bilder rök.
 

aruba1

Medlem
Nu när jag precis skulle släcka lampan poppar Berglunds inlägg upp och självklart prioriteras denna omgående !
Ser fram emot kommande inlägg och tack för att du delar med dig reseskildringen.
 
Toppen