Senaste nytt

När kommer de renoverade X2000-tågen?

HCas

Medlem
Vet era kontakter exakt vad som strular? Vad jag förstår, rätta mig om jag har fel, så är flera tågsätt ombyggda redan. Funkar de inte som det är tänkt eller varför går det inte att trafiksätta dem?
 
Vet era kontakter exakt vad som strular? Vad jag förstår, rätta mig om jag har fel, så är flera tågsätt ombyggda redan. Funkar de inte som det är tänkt eller varför går det inte att trafiksätta dem?
Är många parametrar men vet inte heller vad jag kan säga eftersom jag inte själv jobbar på SJ utan har SJ som kund, lättare att vara mest tyst då.

Dock är jag rätt insatt fortfarande i tågens ombyggnad då vi får status varje vecka hur läget ser ut. De finns flera tåg som är färdigombyggda, varav ett är verkligen helt helt färdigt som står på "hemlig ort" :D

Från början var det massa tekniska bitar men nu vet jag inte längre vad som strular. Har varit så mycket på senaste tiden och inte haft med projektet att göra utan bara läser att datumet skjuts framåt.
 

perhall

Medlem
Fick en genomgång för ett tag sedan, avstår dock från att återge den i detalj då jag inte vill riskera att de bägge personerna får problem.

Corona har delvis fördröjt - samtidigt är det ju mycket lättare att ta tågsätt ur trafik för renovering nu. 2019 var man ju nära kapacitetsgränsen, nu uppskattar jag att ca hälften av X2000-tågen öht rullar i trafik.
 
Fick en genomgång för ett tag sedan, avstår dock från att återge den i detalj då jag inte vill riskera att de bägge personerna får problem.

Corona har delvis fördröjt - samtidigt är det ju mycket lättare att ta tågsätt ur trafik för renovering nu. 2019 var man ju nära kapacitetsgränsen, nu uppskattar jag att ca hälften av X2000-tågen öht rullar i trafik.
Kan säga att på grund av "behörighetskörning" för att förare skall behålla behörighet på fordonet så kräver SJ fortfarande ca 70% av sin flotta av X2000 tåg tillgängliga för drift (inräknat med reservtåg). Nu när vi närmar oss sportlovet i Sverige har de prognos att köra normal trafiksättning av X2000 flottan.

Problemet de ligger med mest är att de redan tagit in fler tåg i Upgradeprojektet än vad de tidigare hade satt som gräns. Nu var ju Coronan en bra orsak till att få till fler tåg och beta av tåg i större utsträckning. Tyvärr ligger de nu lite för nära "på gränsen" i vissa lägen vilket gör att de självklart fårtt skjuta på fordon som skall in för ombyggnad tills första färdiga tåget kommer ut.

Mycket av denna info går att läsa om på SJK Postvagnen
 

Palazzi

Medlem
Man undrar ju hur den ursprungligen attraktiva kalkylen (att återanvända istället för att köpa nytt) fallit ut..

Däremot så vet jag inte om det praktiska i att man är försenad igen, i år ha så stor betydelse. Vaccineringstakten verkar ju förskjuten, så knappast lär man behöva högre sätesdensitet under försommaren 2021.

Summerat kan väl konstateras att förstudien, där man estimerade utmaningen att renovera en X2000, var väldigt dåligt underbyggd. Det verkar ju till synes som om man inte har kunnat inleda ett enda delprojekt utan att överraskas av komplexiteten. Är det en dålig estimering, klåpare till utförare eller var X2000-projektet ett väldigt orginellt projekt i steg 1 (?)
 
Jag tror jag sagt det förut men jag har hört att de som åtagit sig ombyggnaden har inte full dokumentation (som Bombardier äger) utan det är trial and error som gäller. Hoppas SJ inte tabbat sig i den offentliga upphandlingen som alla andra statliga bolag gör som kostar oss en massa pengar.
 

jsn

Medlem
Kan säga att på grund av "behörighetskörning" för att förare skall behålla behörighet på fordonet så kräver SJ fortfarande ca 70% av sin flotta av X2000 tåg tillgängliga för drift (inräknat med reservtåg). Nu när vi närmar oss sportlovet i Sverige har de prognos att köra normal trafiksättning av X2000 flottan.

Problemet de ligger med mest är att de redan tagit in fler tåg i Upgradeprojektet än vad de tidigare hade satt som gräns. Nu var ju Coronan en bra orsak till att få till fler tåg och beta av tåg i större utsträckning. Tyvärr ligger de nu lite för nära "på gränsen" i vissa lägen vilket gör att de självklart fårtt skjuta på fordon som skall in för ombyggnad tills första färdiga tåget kommer ut.

Mycket av denna info går att läsa om på SJK Postvagnen
Hur hanterar man vanliga revisioner om man ligger så nära gränsen? Rullande tåg behöver ju underhåll enligt plan...
 
Hur hanterar man vanliga revisioner om man ligger så nära gränsen? Rullande tåg behöver ju underhåll enligt plan...
De större revisionerna går vagnsvis så man sonika växlar ur individuella vagnar något vi gör 1-2 gånger varannan helg och ersätter med en vagn som är färdig från revisionen. Sen har vi nätterna att jobba på då tågen går betydligt mindre!

När de gäller löpande underhåll som så kallade tillsyner så görs dessa var 14 700km på X2000. Vi har dagliga möten med trafikplanering och styr tåg i rätt omlopp så det står där vi vill ha det när vi kan ha det. Det är ett rejält pussel för du kan ju tänka dig vad som händer efter en hel dags jobb när det plötsligt blir stopp i trafiken och alla tåg som skulle till Stockholm hamnar i Göteborg eller Malmö. Då är det bara att börja om med verkstadsplaneringen från scratch, detta kallar vi i branschen "Fordonskastning".

Just nu har vi 30st hela trafikdugliga X2000 tågsett som kan rulla om vi maxar trafiken. Utöver det finns det x antal lösa vagnar av olika slag samt 2 olika lok (OM de är hela). Oftast växlar man ur loken eller vagnar för att en reparation är säkerhetskritisk och tar längre tid att laga och då kan man byta ut vagnarna för att få en snabbare trafiksättning av hela tåget.
 
Som ett klassiskt exempel @jsn har du här ikväll när tåg 445 som kördes av fordon X2001 fick ett haveri på linjen. Detta tåg hade en planerad ståtid från midnatt ikväll och ett dygn framåt för större underhåll i Göteborg. På grund av att fordonet nu inte kunde köra vidare fick vi ta en reserv och köra ner för att "evakuera" passagerarna till och köra vidare. De 24 timmarna av utbokat underhåll måste så leds planeras om från Göteborg till Stockholm istället.

Väldigt spännande vardag indeed, men man skall ju vara beredd att när du skrivit ut alla arbetsordrar och känner: Nu är jag äntligen klar! Så "kastas" det och man får börja om från noll :D

upload_2021-1-28_23-20-39.png
 
Toppen