Är många parametrar men vet inte heller vad jag kan säga eftersom jag inte själv jobbar på SJ utan har SJ som kund, lättare att vara mest tyst då.Vet era kontakter exakt vad som strular? Vad jag förstår, rätta mig om jag har fel, så är flera tågsätt ombyggda redan. Funkar de inte som det är tänkt eller varför går det inte att trafiksätta dem?
Kan säga att på grund av "behörighetskörning" för att förare skall behålla behörighet på fordonet så kräver SJ fortfarande ca 70% av sin flotta av X2000 tåg tillgängliga för drift (inräknat med reservtåg). Nu när vi närmar oss sportlovet i Sverige har de prognos att köra normal trafiksättning av X2000 flottan.Fick en genomgång för ett tag sedan, avstår dock från att återge den i detalj då jag inte vill riskera att de bägge personerna får problem.
Corona har delvis fördröjt - samtidigt är det ju mycket lättare att ta tågsätt ur trafik för renovering nu. 2019 var man ju nära kapacitetsgränsen, nu uppskattar jag att ca hälften av X2000-tågen öht rullar i trafik.
Hur hanterar man vanliga revisioner om man ligger så nära gränsen? Rullande tåg behöver ju underhåll enligt plan...Kan säga att på grund av "behörighetskörning" för att förare skall behålla behörighet på fordonet så kräver SJ fortfarande ca 70% av sin flotta av X2000 tåg tillgängliga för drift (inräknat med reservtåg). Nu när vi närmar oss sportlovet i Sverige har de prognos att köra normal trafiksättning av X2000 flottan.
Problemet de ligger med mest är att de redan tagit in fler tåg i Upgradeprojektet än vad de tidigare hade satt som gräns. Nu var ju Coronan en bra orsak till att få till fler tåg och beta av tåg i större utsträckning. Tyvärr ligger de nu lite för nära "på gränsen" i vissa lägen vilket gör att de självklart fårtt skjuta på fordon som skall in för ombyggnad tills första färdiga tåget kommer ut.
Mycket av denna info går att läsa om på SJK Postvagnen
De större revisionerna går vagnsvis så man sonika växlar ur individuella vagnar något vi gör 1-2 gånger varannan helg och ersätter med en vagn som är färdig från revisionen. Sen har vi nätterna att jobba på då tågen går betydligt mindre!Hur hanterar man vanliga revisioner om man ligger så nära gränsen? Rullande tåg behöver ju underhåll enligt plan...