Senaste nytt

[Business/First] Januaris Companion Deal med Lufthansa och Swiss från Norden till många desinationer

freppa87

Medlem
Verkar vara igång igen iallafall companion fares på både Swiss och Lufthansa! Boka senast 14e Februari:

How to book this offer:
1. Choose a destination from the list below
2. Insert your origin and destination in the search tool below
3. Select 2 to 6 adults in Premium Economy, Business Class or First Class
4. Choose your travel dates within the following period: 04 February 2021 - 10 December 2021
5. This offer is valid for sale until 14 February 2021

https://www.lufthansa.com/se/en/companion-special-jan2021
 

ZZZebra

Medlem
Senaste Companion Deal med Lufthansa och Swiss var så sent som i mitten på december med försäljning till 5:e januari.

Nu är det dags igen, sista köpdatum är 14:e februari (kanske läge för att överraska partnern på Alla Hjärtans dag!

Från Stockholm: Ungefär samma priser som vanliga kampanjer.
https://www.lufthansa.com/se/en/companion-special-jan2021

Från Helsingfors:
https://www.lufthansa.com/fi/en/companion-special-jan2021

Sticker ut med Bangkok för 2699 EUR resp Shanghai för 2759 EUR (totalt för 2 passagerare).

Från Köpenhamn:
https://www.lufthansa.com/dk/en/companion-special-jan2021

Som vanligt, använd kalendersökningen i ITA Matrix/Google flights för att hitta tillgänglighet. Verkar mest finnas till sen höst. Å andra sidan är det knappast värt att boka något tidigare i tid för de flesta ändå.

I dessa tider så är självklart viktigt att kolla upp alla villkor noga (och helst ta en skärmdump). För dessa biljetter gäller:

upload_2021-1-27_1-13-48.png
 

ZZZebra

Medlem
Skall lägga till att det på denna deal (liksom tidigare deals) går att åka Singapore First Suites via ZRH om man väljer att övernatta i ZRH.

Sedan om de flyger med A380 i december, eller ens First är ju tyvärr väldigt svårt att sia om i dagsläget.

upload_2021-1-27_1-38-59.png
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Alla dessa companion fares är ju lite jobbiga att läsa om som singel. Dags att börja skissa på en profil till datingsida...

"Måste vara villig att resa i First till XYZ datum N-M. Innehav av hög status och många poäng i lämpligt hotellprogram ses som extra attraktivt."
 

chazzie

Medlem
Alla dessa companion fares är ju lite jobbiga att läsa om som singel. Dags att börja skissa på en profil till datingsida...

"Måste vara villig att resa i First till XYZ datum N-M. Innehav av hög status och många poäng i lämpligt hotellprogram ses som extra attraktivt."

Varför gå över ån för vatten? Ett datingforum på BC skulle vara bäst, inga tvivel om gemensamma intressen :cool:
 

Senator

Moderator
Ibland undrar man om det finns någon baktanke med en sådan här kampanj? Eller har man grovt missat att göra sin hemläxa?

Enligt artikeln som snart är 7 år gammal så bestod 47% av singelhushåll i Sverige.
Lite förenklat kan man säga att kampanjen riktar sig till ungefär hälften av marknaden.

The World's 10 Most Single Countries | TheRichest

80% av fallen jag har köpt dessa har det varit med andra än min sambo ;)
 

palmen

Moderator
Räknade lite på dealen från Helsingfors till Shanghai. Det går att bli EBD på en sådan resa om man maximerar lite med kreditkort.

Följande resa går att boka för 27909 kronor för 2 personer enligt google flights.
Den kommer då att ge följande antal poäng
2000+5600*3+5600*3+2000= 37600 poäng (2,69 baspoäng per krona)

Det är ett väldigt bra pris för poängen, till och med bättre än SAS Plus till Californien på kampanj som brukar kosta omkring 6000 kronor för 15000 poäng (om man redan är EBG) som ger 2,5 baspoäng per krona.
upload_2021-1-27_14-28-8.png


Skaffa dubbla Amex Elite (ska vara möjligt för alla nu med det nya betalkortet) = 40k statuspoäng.
Skaffa SAS Mastercard Premium och använd varje månad = 12k statuspoäng.

Totalt antal poäng mot status
37600+40000+12000 = 89.600 poäng
Nu fattas det såklart 400 poäng för att bli EBD, men man ska ju även positionera sig till Helsingfors och det kommer att ge 250 poäng minst per väg (utan EBG bonus) om man bokar Go Smart (som inte är O-klass).

Totalt kostnad
SAS Go Smart till Helsingfors från Stockholm: ca 1.500 SEK
Lufthansa First från Helsingfors till Shanghai: ca 14.000 SEK
SAS Amex Elite Kreditkort: 4.800 SEK
SAS Amex Elite Betalkort: 6.000 SEK (om jag kommer ihåg rätt)
SAS MasterCard Premium: 1495 SEK
SUMMA: ca 27.800 SEK

Det blir nog inte mycket billigare än så här att bli EBD på egna meriter, om det nu är det som är målet.
 

ZZZebra

Medlem
Kommer man in till de där destinationerna i december?

Din gissning är lika god som någon annans, men givetvis skall man tänka till rejält innan man bokar på detta.

Själv tänker jag:
  1. Fördel välja ett resmål som är så bra att man kan stanna där
  2. alternativt med goda möjligheter att använda som transit (givet att de tillåter detta)
  3. och om man då inte kommer in på resmålet se till att man har en separat biljett vidare
Med det i åtanke så funderar jag på Singapore i First med SQ enligt mitt inlägg ovan. SQ har meddelat att de skall återuppta First i november, om de inte släpper in folk i Singapore så lär de knappast återuppta flygningarna med A380 och/eller First och således cancellera. Detta förbättrar utsikterna för mig som resenär gällande ombokning eller återbetalning.

Alternativt om Singapore är stängt men öppet för transit så får man ta sig till något omkringliggande land som öppnat upp. Gissningsvis är flera länder i regionen väldigt måna om att öppna upp för turister i vinter. Personligen har jag många resmål i regionen jag gärna återvänder till i vinter.

Men visst skall man fundera igenom läget ordentligt innan man bokar på detta.

Vill man agera bank åt Lufthansa?

Här måste alla titta i sin egen plånbok. För mig är osäkerheten något som skaver mer än att ligga ute med pengarna. I dagens lågränteläge så är ju utlåningskostnaden något jag kan leva med om jag vet att jag får antingen en resa eller pengarna tillbaka. Jag befarar mer att hamna i sponsorfacket, dvs att jag betalat för biljetten men varken får resa eller pengarna tillbaka.
 
Toppen