Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

bayindirb

Medlem
Värt att notera är dock att UD:s avrådan inte har någon särskild betydelse för själva möjligheten att resa till USA. D.v.s. om du får resa in i USA enligt det regelverk som amerikanerna tillämpar så har det ingen betydelse om svenska UD avråder från resor dit eller inte. Det kan ha betydelse för vissa svenska reseförsäkringars giltighet, men det är inget svårt att hitta en reseförsäkring som gäller även om UD avråder från resor till ett visst land.
Vad gäller med Amex ELITE reseförsäkring? Gäller det?
 

Big Birger

Medlem
Värt att notera är dock att UD:s avrådan inte har någon särskild betydelse för själva möjligheten att resa till USA. D.v.s. om du får resa in i USA enligt det regelverk som amerikanerna tillämpar så har det ingen betydelse om svenska UD avråder från resor dit eller inte. Det kan ha betydelse för vissa svenska reseförsäkringars giltighet, men det är inget svårt att hitta en reseförsäkring som gäller även om UD avråder från resor till ett visst land.
Sant. För min del är det mina medresenärer som är lite kinkiga, så på så sätt "dog" resan. För egen del är jag mer äventyrlig, och kan mycket väl tänka mig att ta en sväng på egen hand. :)
 

bvs

Medlem
Är ”avråder från icke nödvändiga resor” det samma som ”avråder från resor”?

Nej
Nivåer av avrådan
UD kan avråda från icke nödvändiga resor, vilket innebär turist- och besöksresor; från alla resor, vilket även inkluderar arbetsresor och alla andra resor. Det finns också situationer där UD inte bara avråder från resor utan även uppmanar svenskar att lämna landet. Det görs enbart i lägen där det finns överhängande fara på grund av stridigheter eller andra allvarliga hot.

Vad innebär en avrådan - Regeringen.se

Om du menar I relation till försäkringen från Amex så skulle jag inte tro att de gör skillnad på "icke nödvändiga" eller "alla"
 
Last edited:

intuition

Medlem
Jag ser nu rapporter om att Tyskland överväger att stoppa i stort sett all inkommande flygtrafik. Det här från the Guardian:

The German government is discussing reducing to almost zero the number of flights into Germany in an effort to prevent more virulent mutant Covid variants gaining a foothold in Germany, the interior minister, Horst Seehofer, told Bild newspaper.

Other measures being considered included closures of borders to regions where mutant strains were more prevalent, he added.

“The risk posed by these virus mutations demands of us that we consider even drastic measures,” Seehofer told Bild. “They include stricter border controls, especially at frontiers with high-risk regions, but also a reduction of air traffic to Germany to almost zero, as Israel is currently doing.”
 

RickardG

Medlem
Japp, de senaste 14 dagarna som FHM har publicerat data på (slutdag torsdags 21 jan, publicerades 22 jan) ligger Sverige på ca 558 fall per 100 000 invånare, snarare än de 669 som ECDC anger för de senaste två hela veckorna (vecka 1 och 2). Gränsen för rött är 500 med detta mått. Trenden är tydligt neråt just nu för svensk del, så fortsätt att tvätta händerna och hoppas på det bästa! ;)
Sen har vi det där eviga med att man inte tagit hänsyn till hur många som testas... Cypern och Danmark testar mer än 10% av befolkningen varje vecka. Bulgarien 0,7%. Gissa vilket land som löper större risk att bli mörkrött och hur man då enkelt kan komma under tröskeln. Det är synd att inte ECDC inför en nivå till på den karta som länderna redan kommit överens om ska gälla som underlag för inresor, och som tar hänsyn till andelen smittade i förhållande till andelen testade. Den kartan är ju i princip jämnröd nu så det är svårt att se några ljus i tunneln...
 

CardKing

Medlem
Det är nu man önskar man ordnat medborgarskap i annat land. :D




Om att göra transfer med eller utan stopover på FRA, när slutdestinationen kräver ett nytaget negativt PCR-test:

  1. Om jag förstår det rätt är varken sverige eller danmark med på hög-risk-listan, dvs det krävs varken föranmälan eller Covid-test före flygningen till FRA?
  2. Sverige och Danmark är med på "risk-listan", dvs det kommer att göras ett obligatoriskt covid-test är man landar på FRA?
  3. Om testet vid ankomst är negativt släpps man in, men måste man iaktta 10 dagar karantän som kan göras på hotell, tex flygplatshotell?
  4. Efter att ha kommit landside på FRA kan man gå till Centogen och göra ett PCR-test med certifikat och ID-uppgifter som kan användas för sin transfer flyget till slutdestinationen?
!

1. Jag har intrycket av att alla ska regga sig på sajten där.
Kan vara bra att ha gjort oavsett?


"according to the Federal Ministry of the Interior, all travelers from risk and high-risk areas must complete the digital entry registration at www.einreiseanmeldung.de.
"



2. Man ska ha 48-timmar färskt negativt test vad jag kan utläsa om du kommer från Sverige.

3.
4.

Sedan den 23e krävs också strängare regler för masken:
Please note that since January 23, 2021 only medical masks (so-called surgical masks or masks with the identifier KN 95/N95 and FFP 2) are allowed
 

Fredrik

Medlem
Det här att man tror att stoppade inresor till ett land påverkar nånting när man redan har en stor inhemsk pågående smittspridning är obegripligt för mig. Blir bara symbolpolitik, och strul för dom som faktiskt måste resa nu.

Symbolpolitik är vad politiker alltid gör. Det är inget att göra åt.

Antalet som verkligen behöver resa är ju extremt lågt men väldigt trist för dem med akuta familjeangelägenheter(som i princip är enda legitima anledningen att resa).
 
Toppen