Senaste nytt

SAS Tallinnkontor för Amex-241 stängs, SAS vanliga support tar över

Xpressen

Medlem
Ringde precis in för tredje gången för att lägga på anslutningar GOT-CPH-GOT på min resa CPH-EWR i november. Båda tidigare gångerna har slutat med att det inte gått och den ena gången slutade samtalet med att agenten klickar mig. Lyckan var inte bättre denna gången. Även X, som tjejen hette valde att klicka mig när jag fråga om det fanns någon anledning till att något som inte varit ett problem tidigare nu absolut inte går trots att det finns tillgängliga bonusplatser. Jag är uppriktigt förvånad över hur detta sköts. SAS måste ju uppenbarligen instruera sina kundtjänstmedarbetare att lägga på i örat på kunder. Jag hade kunnat ha lite förståelse om det var så att jag var otrevlig, men så har inte fallet varit.
 
Last edited:
Även jag har två HUACA idag med försök att lägga till en hemresa som är bokningsbar i Turkish system.
Första agenten menar på att han inte kan se det datumet än.
Agent nr 2 menar att dom inte kan se några resor i Januari 2022.

Märkligt då resan är synlig och man kan läsa här ovan om att vissa lyckats boka hemresor i Jan 2022.
Verkar onekligen som dom inte vill ha en som kund.
 

JPE

Medlem
Nu har det gått ett tag sedan AMEX blev medvetna om problemet. Är det inte dags för dem att gå ut med en offentlig ursäkt för allt strul och redovisa en plan för när vi, trogna kunder, kan vänta oss en återgång till det normala. Som det är nu så har värdet på deras SAS-kort sänkts drastiskt utan någon som helst officiell information. Jag driver själv företag och såhär skulle vi aldrig behandla våra kunder. Problem/fel kan självklart uppstå men i sådana lägen är information till de drabbade A och O.
 

palmen

Moderator
Nu har det gått ett tag sedan AMEX blev medvetna om problemet. Är det inte dags för dem att gå ut med en offentlig ursäkt för allt strul och redovisa en plan för när vi, trogna kunder, kan vänta oss en återgång till det normala. Som det är nu så har värdet på deras SAS-kort sänkts drastiskt utan någon som helst officiell information. Jag driver själv företag och såhär skulle vi aldrig behandla våra kunder. Problem/fel kan självklart uppstå men i sådana lägen är information till de drabbade A och O.
Det är väl snarare SAS som ska gå ut med en offentlig ursäkt och inte Amex? Problemet är ju att Amex kan inte ändra sas kundtjänst, det måste sas göra (även om amex kan trycka på).
 

Firetee

Medlem
Lyckades boka om en bokning i first till HND på första försöket. Returflyget mellan FRA och HND hade blivit inställt. Flyttade fram 9 månader. Allt gick smidigt. Hade läst något här om att man eventuellt inte kunde söka leg-by-leg, men han protesterade i alla fall inte.
 

JPE

Medlem
Det är väl snarare SAS som ska gå ut med en offentlig ursäkt och inte Amex? Problemet är ju att Amex kan inte ändra sas kundtjänst, det måste sas göra (även om amex kan trycka på).
Klart att det är SAS fel men det är AMEX jag har en affärsrelation med och det är AMEX som utlovar förmåner mot att jag betalar kortavgift.
 

Moco

Medlem
Jag har bumpat mitt meddelande till SAS PR-avdelning med hänvisning till en återkommande försämrad kundupplevelse. Jag tipsade att ansvarig skulle läsa denna tråd för att få en bild av hur det är att vara SAS-kund för tillfälle.

Det intressanta är ju att man tycker att det är bra att vara helt tyst. Jag är inte längre den akademiska världen, men det verkar vara mode att köra radiotystnad helt och hållet när någon gjort fel och hoppas på att det blåser över. Detta är ju dock annorlunda på det sättet att SAS inte har gjort fel i utgångsläget, de har inte skapat problemet/krisen.

Ur kommersiell synvinkel torde det således vara ett stort värde i att kommunicera så tydligt som möjligt, framförallt mot lojala kunder, men också mot kunder i allmänhet.
Det torde också vara intressant för dem att arbeta med försäkringsbolag och test-partners för att underlätta visst nödvändigt resande - men framförallt visa att man faktiskt aktivt försöker göra något.

Semesterresenärer som blivit brända av SAS med reseproblem och uteblivna återbetalningar kommer inte att välja dem över EasyJet eller Ryanair framgent då det inte längre finns någon tydlig skillnad. Affärsresenärer som inte är beroende av inrikesnätverket (vilket förmodligen kommer se betydande förändringar) kommer förmodligen välja de bolag som åtminstone försökt uppehålla trafiken; Lufthansagruppen, KLM etc.
 
Last edited:
Problemet är att SAS bara hänvisar till att dom nu följer regelverket. SAS förstår inte att kunderna förväntar sig att få det vi har fått tidigare. Det är bra att vi klagar ändå, men antagligen tänker dom bara att vi nog vänjer oss snart. Problemet är snarare att AMEX reklam för kreditkorten blir missvisande och att värdet försämras kraftig om det inte går att boka samma resor längre. Därför har jag valt att rikta in mig på Amex med synpunkter.

Sen har vi ju alla vetat att "kalaset" nån gång skulle ta slut. Att jag kunde flyga ARN-FRA-ICN-SYD //AKL-SYD-HND-FRA-ARN delvis i First för 120 000 EB för några år sedan kändes overkligt redan då. När man sen kunde börja boka SQ i First från CPH kändes det som att efterfesten närmade sig. Tror vi hade hamnat där vi är nu utan Corona-krisen. Resor som är värde över 70 000 kr/pers om man köper dom med pengar är nog inte billiga för ett krisande SAS. Sen vet vi inte vad *A-bolagen betalar sinsemellan för dessa bokningar men helt klart att det är mer lönsamt för SAS om jag bränner 60 000 EB till EWR i deras egen business class än med nått annat bolag.
 

palmen

Moderator
Ur kommersiell synvinkel torde det således vara ett stort värde i att kommunicera så tydligt som möjligt, framförallt mot lojala kunder, men också mot kunder i allmänhet.
Man kan ju även ställa sig frågan om hur många är det som upplever dessa problem att boka 241? Att vi är några hundra här på forumet som märker av problemet är ju tydligt, men resten av alla 100k+ EBG+.
Det är inte helt optimalt att gå ut till över 100k lojala kunder och säga att man har problem med bokning av 2-4-1. Det är bara en bråkdel av dom som ens vet vad det är och ens innehar ett amex.

Problemet är självklart oerhört stort för oss, men för sas som helhet är detta väldigt litet i jämförelse med alla andra problem de brottas med.
Vi på forumet är bra på att måla upp en bild av att vi är normen när vi snarare står för 0,1% av resenärerna på SAS.
 
Toppen