Senaste nytt

Alperna v9 - vad tror ni?

i013145

Medlem
Hej alla kloka.

Sitter på grymma bonusbiljetter till Geneve v9 och försöker hitta positiva tecken på att man skulle kunna få till en skidresa då. Mycket är nedstängt men än verkar det inte helt kört. Italien lämnar besked 15 Feb. Vad tror ni?
 

Tonton

Medlem
Hej alla kloka.

Sitter på grymma bonusbiljetter till Geneve v9 och försöker hitta positiva tecken på att man skulle kunna få till en skidresa då. Mycket är nedstängt men än verkar det inte helt kört. Italien lämnar besked 15 Feb. Vad tror ni?

Helt ärligt - jag tror inte någon här på BC kan göra något annat än att killgissa. ingen har någon aning om vad som Italienarna lämnar för besked.

Mitt råd: Om ni nu verkligen vill åka, se till att boka hyrbil/hotell etc helt avbokningsbart, samt vänta med att köpa liftkort. På så sätt kan ni ta ett välavvägt beslut längre fram. Finns liksom inte mycket anledningar till att sitta och spekulera i det nu redan.
 

Senator

Moderator
Nummer ett så är det karantän i Schweiz för resenärer som kommer från Sverige. Hur länge det gäller vet vi inte:
Covid-19: What is opening and when? | Switzerland Tourism Vad det betyder i praktiken om man vill till Italien med hyrbil vet jag inte.

Fransosen vill ha negativt test, så du kanske kan kliva direkt över i den franska zonen för att undvika detta. Som @Tonton säger är det mycket vi inte vet. Jag personligen har lagt ner alla planer eftersom allt ändras så snabbt. Det som gäller i morgon gäller inte nästa vecka etc.

Dock tror jag i detta fall att man kan fynda en del sista minuten. Jag hade väntat till veckan innan.
 

ekf

Medlem
Hej alla kloka.

Sitter på grymma bonusbiljetter till Geneve v9 och försöker hitta positiva tecken på att man skulle kunna få till en skidresa då. Mycket är nedstängt men än verkar det inte helt kört. Italien lämnar besked 15 Feb. Vad tror ni?
Håll dig inom Sverige, Alperna finns kvar nästa år. Så har jag bestämt för egen del i alla fall, det är alldeles för stor risk för nyckfulla myndighetsbeslut i Europa nu.
Sedan vet jag inte hur det är i Schweiz, men i Österrike är det maskkrav på skidorterna läste jag på Facebook häromdagen.. och hur kul är det? Är själv i Åre just nu, här är det inget maskkrav annat än på skidbussen ("rekommendation").. och i liften får man en hel 6-stol för sig själv.
 
Risk att den nya varianten sprider sig i Europa ännu mer och att regeringen över en natt, som igår, "stänger gränsen" mot fler länder.

Skidsäsongen 2021 får nog tillbringas i Sverige
 
  • Gilla
Reactions: ekf

anjak

Medlem
Jag säger dom jag har sagt till alla kolleger som frågat, håll dig i Sverige detta år. Så här är läget i Schweiz just nu, skidåkningen är öppen men varje skidort behöver ha ett godkännande från kantonen kan alltså med kort varsel ändras i princip från en dag till en annan. Förra veckan sattes tex två hotell i St Moritz i 10 dagars karantän. Alla butiker och restauranger är stängda förutom take away. Hotellen är öppna och får servera halvpension till gäster. Detta gäller just nu fram till sista februari. Det är masktvång både utomhus och inomhus i centrum av byarna. Masktvång i alla liftar även sitt och släpliftar. I Grindelwald där vi har lägenhet är det också masktvång i hela barnområdet alltså även i backen. Personligen är jag väldigt glad att skidåkningen är öppen, det är i princip det enda som är öppet i Schweiz just nu. Men jag skulle verkligen inte tycka det är värt att åka hit en vecka och betala för resa, liftkort och boende.

Men det är klart man kan alltid vänta och se hur det ser ut en vecka innan och bestämma sig då.
 
Toppen