Senaste nytt

Ethiopian airlines - era erfarenheter

Senator

Moderator
Ethiopian är en riktig vattendelare. Jag har åkt FRA-ADD-SEZ-ADD med en blandning av B777-200LR och B737-800. Sen har jag åkt ARN-ADD-JNB-ADD-ARN med en mix av B777-300ER och B787-9. Allt i business.

Jag råkar gilla den öppna hårdvaran även den som är 2-3-2 eftersom jag är lång och gillar röra på benen när jag sover. Inte alltid kompis med alla moderna säten där man glider in i en låda. Jag skulle summera min erfarenhet som:

+ Schyssta plan, ofta nya fräscha
+ Lite äventyrskänsla
- Mat, överlag en katastrof i mitt tycke. Särskilt från ADD, och bandaget som kallas bröd
- Oinspirerade drycksutbud
- ADD kaotisk om jag är snäll. Inte mycket premiumkänsla där nej
-/+ Servicen ombord: jag har haft några guldkorn med det har varit väldig många riktiga bottennapp!

Jag har lovat Sambo Senator "aldrig igen".
 

djmanosv

Medlem
d07f23d26df45f167dabc67b639f3471.jpg

94487344ecd40ba80f56edf30a03f8fa.jpg


Storst grejen är att de erbjuder ingen frukost, t.ex flug 23:40 på kvällen 31/Dec och fick äta middag 00:40, istället för att kanske sova direkt och få någon frukost på morgonen. Jag lyckades få bryggkaffe och varmmjölk för barn innan landning på Arlanda
 
Last edited by a moderator:

Johanna

Medlem
Tycker de erbjuder en väldigt bra ombordservice medans markservicen kan vara något bättre, tyvärr mest på grund av att det är lite djungelns lag på flygplatsen i Addis och verkligen INGEN bryr sig :oops:

Samtidigt med den nya utbyggnaden av flygplatsen i Addis har nya lounger öppnat och allt är superfräscht om man jämför med tidigare utrymmen för några år sedan.

Inflight experience för ca 2 veckor sedan
När jag ser din film här så tror jag att jag åkte det där planet från ADD till DXB. Men en gammal kärra på första benet.

Generellt gillar jag maten på ET. Tycker den är god. Den är inte lyxig men välsmakande.
 

mkubisztal

Medlem
Flyger idag med Ethiopian från Arlanda till Addis Ababa. För några dagar sedan när jag var inne för att kolla platser så var det 2-2-2 konfigurationen, standard. Idag när jag loggade in så är det 1-2-1, alltså den nya hårdvaran. Positivt för min del, hade förväntat mig den lite äldre varianten. Någon som är väl insatt och vet ifall det är ett undantag eller om fler avgångar kommer ske med den typen?
 

Mr Basic

Medlem
Flyger idag med Ethiopian från Arlanda till Addis Ababa. För några dagar sedan när jag var inne för att kolla platser så var det 2-2-2 konfigurationen, standard. Idag när jag loggade in så är det 1-2-1, alltså den nya hårdvaran. Positivt för min del, hade förväntat mig den lite äldre varianten. Någon som är väl insatt och vet ifall det är ett undantag eller om fler avgångar kommer ske med den typen?
Har de 1-2-1 på B789 (det var en sådan som flög till Oslo imorse och sedan står där över dagen)? :rolleyes:

Edit. Enligt FR24
 

Mr Planning

Medlem
Maten var väl sisådär, alltid en smaksak vad man gillar
Servicen var bra

Provat både 787 & 777, och gillade gamla kabinen i 777 mer, det var betydligt mer plats.

Fick ändring av flygplansmodell på vägen från ADD till CPT, så räkna som vanligt med att du kanske inte får det som du bokar.

Bytet i Addis finns det diplomatiskt sagt, förbättringspotential...
 
Toppen