Senaste nytt

SAS höjer poängpriser på Star Alliance. Utan förvarning [igen]

Ingen som har testat gett dom motstånd eftersom dom faktiskt inte har följt sina egna villkor och meddelat ändring i god tid?
Tror ni det är lönt att försöka hävda något sådan när jag lägger till en hemresa i veckan?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

igelkotten

Medlem
Fast vilka villkor har de ändrat?

De har justerat sina priser, inte villkor.

Jag tror det är en enkel argumentation inför domstol att pris är ett villkor, i de flesta avtal kanske det viktigaste villkoret.

Men ingen kommer ju dra SAS inför domstol här, så SAS har ju tolkningföreträde i praktiken.

De kan ju dessutom ändra även villkoret som säger att de ska meddela ändringar i god tid, helst genom att meddela ändringen i god tid men kan lika gärna skippa det (igen)...
 
"6.5 Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa EuroBonus-villkor. I så fall kommer vi att klart och tydligt informera om de kommande ändringarna i god tid i förväg, så att du kan välja att säga upp ditt EuroBonus-medlemskap om du inte samtycker till ändringarna."

"Ändringarna kan exempelvis avse reglerna för att tjäna och använda poäng och konsekvenser för nya poäng"

Ganska tydligt att dom åtar sig att i god tid innan ändring träder i kraft informera om det. Med tanke på att tabellen på hemsidan uppdaterades först i veckan och inte någon fördröjning gällde så tycker jag inte att dom levt upp till sina villkor.
 
Självklart kommer jag ju inte nyttja min rätt att "säga upp medlemskapet" :)
Men tycker dock att det borde ha varit ett datum i framtiden då ändringarna böjade gälla så man hade en chans att boka till dåvarnande regler.

Kommer ändå test dom i veckan så får vi se. Står dom på sig så betalar jag enligt nya tabellen. Är mest glad om man kan resa (någorlunda normalt) till hösten igen.
 

Berglund

Medlem
Med tanke på att tabellen på hemsidan uppdaterades först i veckan och inte någon fördröjning gällde så tycker jag inte att dom levt upp till sina villkor.
Nej, SAS har inte levt upp till löftet/avtalsvillkoret om att informera i god tid. Varsågod att dra saken till domstol, för det kommer ju verkligen att leda till många goda saker för Eurobonus och poängsamlande i största allmänhet...

Mitt tips, prova att dra din argumentation en-två gånger med kundtjänst. Har du tur får du snabbt och lätt igenom det där annars sätter du upp det här på förlustkontot och går vidare.
 

TP12

Medlem
Nej, SAS har inte levt upp till löftet/avtalsvillkoret om att informera i god tid. Varsågod att dra saken till domstol, för det kommer ju verkligen att leda till många goda saker för Eurobonus och poängsamlande i största allmänhet...

Mitt tips, prova att dra din argumentation en-två gånger med kundtjänst. Har du tur får du snabbt och lätt igenom det där annars sätter du upp det här på förlustkontot och går vidare.

De har ju inte ändrat villkoren (dvs. dessa: Villkor den 31 oktober 2020 | SAS ), och därmed har de inte haft skyldighet att upplysa. Poängtabellen är inte del av villkoren.
 

igelkotten

Medlem
De har ju inte ändrat villkoren (dvs. dessa: Villkor den 31 oktober 2020 | SAS ), och därmed har de inte haft skyldighet att upplysa. Poängtabellen är inte del av villkoren.

Om man läser hela 6.5 så refererar den dock till tabellerna också, även om hela texten i sig är rätt motsägelsefull. Men det är ingen nyhet att SAS villkor är rätt uselt skrivna. Som tidigare nämnt, ingen kommer dra de inför domstol, så har väl inte funnits något behov att få till något vattentätt.
 

TP12

Medlem
Om man läser hela 6.5 så refererar den dock till tabellerna också, även om hela texten i sig är rätt motsägelsefull. Men det är ingen nyhet att SAS villkor är rätt uselt skrivna. Som tidigare nämnt, ingen kommer dra de inför domstol, så har väl inte funnits något behov att få till något vattentätt.

Rätt - de är jäkligt oklara ;)
 
Toppen