Senaste nytt

Finnair Plus vs British Airways Executive Club

TW

Ny medlem
Är medlem hos BA sedan länge men bytte jobb för ett tag sedan och flyger nu mycket Finnair (antingen arbetsveckor i Helsingfors eller Asien varannan månad + lite europa). Har guld status hos BA och anglofilen i mig vill gärna köra vidare och samla poäng hos dem, men har börjat fundera på ett byte till Finnairs program. Undantaget "uppbyggnads skedet" av miles/status hos Finnair, när jag når guld/platinua status hos dem - vilken är skillnaden jfrt med BA ? Jag har inte frågat bolagen ännu, men misstänker att jag skulle få lite olika svar... Tacksam för input från någon som har koll/Tomas
 

Gnopps

Medlem
Välkommen hit Tomas!

Just skillnaden dessa program emellan kan jag inte så väl, det finns säkert andra här som kan svara bättre på din fråga. Finnair Plus brukar allmänt anses som ett inte toppen-program, det beror dock mycket på i vilken klass du flyger. Låga ekonomiklasser är bara att ge upp, då är American Airlines program bättre. Generellt sätt är det bättre att ha status med det flygbolag du flyger mest än med deras partner, det hjälper för uppgraderingar, service osv.

Kanske vänta lite och se hur British Airywas program utvecklas? De håller ju på att ändra för fullt just nu.
 

Concorde

Founding Member
Jag skulle behålla BA Gold och sedan jobba på AY statusen. Har som BA Gold blivit uppgraderad på AY så Emerald status inom OW fungerar.
Finnair Plus är tufft att nå Sapphire och Emerald på.
 

Gnopps

Medlem
Finnair Plus är tufft att nå Sapphire och Emerald på.
Egentligen är nivåerna inte så annorlunda jämfört med andra program tycker jag. Det gäller bara att komma ihåg att Finnair Plus poäng baseras på kilometer istället för mil. Statusgränserna:

Silver/Ruby 40000 poäng (km) = ca 25000 miles
Guld/Sapphire 90000 poäng (km) = ca 55000 miles
Platina/Emerald 15000 poäng (km) = ca 95000 miles

Jag kan BAEC för dåligt för att våga uttala mig men jämfört med Star Alliance och Skyteam ligger de på ungefär samma nivå.
 

Dr. Miles

Expert
Om jag har förstått rätt Flinnair Plus ger 200% km-poäng för Business Class på Finnair flygningar.
Så om du flyger i Finnairs Business class ofta, kan det vara bra idé att bli medlem.
 

Jacob

Medlem
Rent allmänt så brukar det vara bäst att samla poäng i programmet hos det flygbolag man flyger mest med.
Även om nivåer kan skilja så tar alla bolag tar bäst hand om sina egna och de flesta erbjudanden brukar röra det egna flygbolaget.

En skillnad mellan BA och Finnair är att Finnair ger loungetillgång på Finnair flygningar redan på ruby-nivå (Finnair silver). BA har ingen ruby-nivå utan har satt sin silvernivå som sapphire (som de flesta andra bolag i OneWorld har som guld).
Jag utgår från att det är lättare att nå upp till ruby i Finnair än sapphire i BA, så där finns en fördel med Finnair Plus (om man nu flyger mycket Finnair).
 

Dr. Miles

Expert
Vilken kabinklass flyger du ofta på Finnair, Tomas?

Om det är billiga ekonomiklass biljetter, rekommenderar jag American Airlines AAdvantage.
Då får du åtminstone 100% miles på Finnairs ekonomiklass biljetter. British Airways Executive Club ger bara 25%.

För din information, med 30.000 AAdvantage miles, kan man flyga Europa-Indien/Mellanöstern i Business class enkel.
Eller flyga Europa-Nordamerika i ekonomiklass enkel under lågsäsong för 20.000 AAdbantage miles.

AAdvantage tar inte bränsletillägg på bonusresor. (undantag på British Airways flygningar)

Mer info kan du hitta på denna tråd.
 

Concorde

Founding Member
Man kan inte utgå ifrån att det är på ett visst sätt. Fakta ger resultat. ;)
Detta diskuterades tidigare. Gjorde en beräkning och enligt dagens struktur är det ungefär hälften så billigt att nå BA Silver (OW Sapphire) jämfört med Finnair Silver (OW Ruby). It's a no brainer.
 

Jacob

Medlem
Man kan inte utgå ifrån att det är på ett visst sätt. Fakta ger resultat. ;)
Detta diskuterades tidigare. Gjorde en beräkning och enligt dagens struktur är det ungefär hälften så billigt att nå BA Silver (OW Sapphire) jämfört med Finnair Silver (OW Ruby). It's a no brainer.
Beror lite på hur och var man reser. En resa Norra Europa-bortre Asien tur och retur med Finnair i business class skulle ge Finnair silver. Motsvarande resa krediterat till BA skulle ge 320 tier points.
Inte för att jag skulle förespråka Finnair silver (ruby) framför BA silver (sapphire), det är absolut en no-brainer, men om man ändå jobbar på att nå upp till hög status i Finnair Plus är det en fördel att få tillgång till lounge redan på ruby-nivå.
 

TW

Ny medlem
Tack för svaren och synpunkterna. Mina kortresor är oftast ekonomi medan långsträckorna österut med Finnair är business. När jag åker västerut till syd- eller nordamerika blir det oftast BA via London - så jag kör nog på det första förslaget, dvs avvakta och se vad BA har tänkt sig med sina ändringar av programmet/Tomas
 
Toppen