Senaste nytt

Champagnetråden

Sticktown

Medlem
Jodå det var bra! Nougat, mocca, kaffe. Påminner lite om Churchill 2002, var ju dock ett bra tag sen jag drack den. Men skulle jag välja mellan denna eller t.ex Pol Roger brut årgång så skulle jag alla dagar i veckan välja Pol. Kostar mindre dessutom. Hade fått stark rekommendation om den hade kostat runt 600.

Oj, har den gått upp så mycket i pris! Köpte ett par flaskor för några år sedan, och tror att jag betalade just runt 600 för dem. En ligger kvar i källaren, kanske dags att ta fram den.
 

MTheC

Medlem
Har varit lite lat med att lägga upp lite bilder här. Har testats en del bra (och en del mindre bra) de senaste veckorna.

Väldigt nöjd med Robert Barbichons instegs Blanc de Noir, härliga småbubblor och trevlig munkänsla. Bra fyllighet och brödig doft. Oklart vad priset är men intogs på restaurang till acceptabelt pris per glas.
IMG_20210104_183206.jpg


Har tidigare varit nöjd med Légillette Romelots BdB och även imponerad över deras standard Brut. Väldigt många olika druvor i så lite annorlunda karaktär än en del andra men helt klart intressant och prisvärd.
IMG_20210116_184444.jpg


En favorit som intogs på restaurang Palace i Helsingfors är Benoit Lahaye. En riktig favorit i prisklassen (har ofta köpt den för ca €30-35) och funderar på att köpa några lådor och köra den som huschampagne ett tag. Den har en härlig kombination av dofter av citrus, grönt äpple och brioche. Sen älskar jag munkänslan och de små fina bubblorna. Väldigt fräsch champagne som kombinerar den fina syran och minaralitet med fylligheten och viss nötighet och rostade toner.
IMG_20210107_175203.jpg


Sen drack jag även Billiot, även den var väldigt trevlig för den prisklassen (290 SEK/flaska men då måste man köpa en låda). Väldigt välbanserad, klassisk i stilen där man har både fräschör och brödighet.
IMG_20210109_182043.jpg


Sen blir det självklart något som är mindre bra, inte dålig kanske men i alla fall tråkig var Haton. Det gick att identifiera den som en champagne men när det är på den här kvalitetsnivån så dricker jag hellre något annat bra mousserande från annan region.
IMG_20210116_185156.jpg
 
Jodå det var bra! Nougat, mocca, kaffe. Påminner lite om Churchill 2002, var ju dock ett bra tag sen jag drack den. Men skulle jag välja mellan denna eller t.ex Pol Roger brut årgång så skulle jag alla dagar i veckan välja Pol. Kostar mindre dessutom. Hade fått stark rekommendation om den hade kostat runt 600.
Var tvungen att kolla i min lista, har en kvar som införskaffades 2015 för 599:-. Om jag inte minns fel så skall det vara en (hel) del -96a i den.

Kanske dags att dricka den.
 

MTheC

Medlem
Glömde förresten bort att jag också testade Taittinger Les Folies de la Marquetterie igen för någon vecka sedan. Var några år sedan jag drack den och hade minnen av att jag verkligen gillade den - var nog mer i jämförelse med hur jag känner för Taittingers standard brut då jag nu visserligen tyckte den var ganska bra men mindes den som bättre. Inte alls värd priset på systembolaget men om man hittar den till vettigare pris så är den inte dålig. Den har jästs på ekfat (enda från Taittinger förutom Comtes de Champagne) och kommer från en vingård. Har väsentligt mer komplexitet än Taittingers standard men saknade lite längd ändå.

IMG_8058.JPG
 

rsimon

Medlem
Glömde förresten bort att jag också testade Taittinger Les Folies de la Marquetterie igen för någon vecka sedan. Var några år sedan jag drack den och hade minnen av att jag verkligen gillade den - var nog mer i jämförelse med hur jag känner för Taittingers standard brut då jag nu visserligen tyckte den var ganska bra men mindes den som bättre. Inte alls värd priset på systembolaget men om man hittar den till vettigare pris så är den inte dålig. Den har jästs på ekfat (enda från Taittinger förutom Comtes de Champagne) och kommer från en vingård. Har väsentligt mer komplexitet än Taittingers standard men saknade lite längd ändå.

Köpte på Tallink Silja för 36 EUR i höstas :)
 
Toppen