Senaste nytt

Blir det strul med flyg via England framöver?

Tomas E

Medlem
Vet inte om det är någon form av tecken i skyn, men har en bonuresa med British Airways bokad lördagen innan påsk, Göteborg-London-Rom, slutdestination är Sicilien. Först ställdes LHR-FCO in i slutet av förra veckan och några dagar senare ställdes GOT-LHR in. Nu väntar jag bara på att returen tisdagen efter påsk skall ställas in. Ser dock att Lufthansa har vettiga priser och anslutningar Göteborg-Palermo.
Min bild baserat på trafiken LHR-ARN är att British Airways har haft mycket mer "dynamisk" och proaktiv schemaläggning än SAS, och snabbt ställt in flyg, och för all del satt in nya flyg med kort förvarning, i takt med att karatänsregler, lockdowns o.s.v. kommit och gått. Så om det sker lättnader i slutet av februari eller början av mars, skulle jag inte bli förvånad om flyg i slutet av mars plötsligt kommer tillbaka.
 

Moco

Medlem
Jag lånar den här tråden då det finns många UK-boende här och frågan kanske är intressant för fler - hoppas det är ok.

Jag bor f.n. i London men flyttar åter till Sverige i vår. Innan dess har jag dock en eller i värsta fall två hemresor jag verkligen skulle behöva göra. Jag försöker nu få ordning på planeringen men det sprids så otroligt mycket information och desinformation att jag inte riktigt vet hur jag ska tänka.

Jag har bara de senaste dagarna hört att 1) regeringen är nöjda med nuvarande reserestriktioner 2) regeringen kommer tvinga alla inresande att sitta i hotell-karantän på egen bekostnad framöver 3) regeringen planerar att under en månad förbjuda allt resande in och ut ur England - men vad som faktiskt övervägs och vad som bara är rykten som emanerar ur interna maktkamper i regeringen har jag ingen aning om.

Förstår förstås att ingen kan säga säkert vad som kommer hända men flera av er har nog mer insyn och/eller erfarenhet än jag. Tror ni man kan räkna med att fortfarande kunna resa mellan Sverige och England i februari och mars utan tvångskarantän på hotell? Och finns det en reell risk att ut- och inresor helt förbjuds?

Du kan utan problem resa till Sverige, förutsatt att du har covid-test (som mer eller mindre alla flygbolag kräver nu). Jag vet inte hur det ser ut för dig sett till immigrationsstatus, men du kommer in i landet/kan resa till landet om du har ansökt om/beviljats settled status, då ligger det i Border Force’s system kopplat till ditt pass. Blir det problem så är det med flygbolaget som inte kan tolka/se det, inte med immigration. Har du bostad så får du återvända till den, och behöver inte bo på något hotell.

Säga vad man vill om läget, men på gov.uk finns alla detaljer och det finns inget stopp för resande annat än ren inkommande turism. Stoppet är alltså inget fullt stopp, även om retoriken får det att låta som det.
 

igelkotten

Medlem
Du kan utan problem resa till Sverige, förutsatt att du har covid-test (som mer eller mindre alla flygbolag kräver nu). Jag vet inte hur det ser ut för dig sett till immigrationsstatus, men du kommer in i landet/kan resa till landet om du har ansökt om/beviljats settled status, då ligger det i Border Force’s system kopplat till ditt pass. Blir det problem så är det med flygbolaget som inte kan tolka/se det, inte med immigration. Har du bostad så får du återvända till den, och behöver inte bo på något hotell.

Säga vad man vill om läget, men på gov.uk finns alla detaljer och det finns inget stopp för resande annat än ren inkommande turism. Stoppet är alltså inget fullt stopp, även om retoriken får det att låta som det.

Bara for att klargora, enligt Sveriges regler behover inte en svensk medborgare gora covid-test for intrade i landet (jag tanker nu enbart pa direktflyg England till Sverige).

Vad galler England, sa kan val vem som helst fran Sverige resa in i dagslaget (for en "frammande" svensk galler val 90 dagars vistelse utan visum), forutsatt att personen gor covid-test samt 10 dagars self-isolation?
 

Moco

Medlem
Bara for att klargora, enligt Sveriges regler behover inte en svensk medborgare gora covid-test for intrade i landet (jag tanker nu enbart pa direktflyg England till Sverige).

Vad galler England, sa kan val vem som helst fran Sverige resa in i dagslaget (for en "frammande" svensk galler val 90 dagars vistelse utan visum), forutsatt att personen gor covid-test samt 10 dagars self-isolation?

Nej, bla Ryanair kräver covid-test för ”besättningens säkerhet” på bla Man-Got. För i princip alla resor via annat land krävs test.

För turism är det stopp, kan du således inte påvisa att du är bosatt/har någon definitiv koppling till Storbritannien riskerar du att avvisas baserat på de regler som trädde i kraft i måndags.
 

igelkotten

Medlem
Nej, bla Ryanair kräver covid-test för ”besättningens säkerhet” på bla Man-Got. För i princip alla resor via annat land krävs test.

För turism är det stopp, kan du således inte påvisa att du är bosatt/har någon definitiv koppling till Storbritannien riskerar du att avvisas baserat på de regler som trädde i kraft i måndags.

Kan du visa kalla pa att man behover visa en koppling till Storbritannien for inresa sedan mandags, garna pa gov.uk? Jag har inte sett nagon info om sadant stopp, forutom forbudet for inresa fran Sydamerika och Portugal.
 

HCas

Medlem
Du kan utan problem resa till Sverige, förutsatt att du har covid-test (som mer eller mindre alla flygbolag kräver nu). Jag vet inte hur det ser ut för dig sett till immigrationsstatus, men du kommer in i landet/kan resa till landet om du har ansökt om/beviljats settled status, då ligger det i Border Force’s system kopplat till ditt pass. Blir det problem så är det med flygbolaget som inte kan tolka/se det, inte med immigration. Har du bostad så får du återvända till den, och behöver inte bo på något hotell.

Säga vad man vill om läget, men på gov.uk finns alla detaljer och det finns inget stopp för resande annat än ren inkommande turism. Stoppet är alltså inget fullt stopp, även om retoriken får det att låta som det.

Tack för svar! Och till er andra som har svarat också.

Bara för att klargöra min fundering - jag vet alltså hur reglerna ser ut i dagsläget. Det jag egentligen undrar är om regeringen olika anonyma läckor till medierna om planer på hotellkarantän och/eller totalt resestopp framöver behöver tas på allvar eller om de mest s.a.s. tramsar runt? Jag förstår att ingen har svaret på detta, men tror ni det är en reell risk?
 

igelkotten

Medlem
Tack för svar! Och till er andra som har svarat också.

Bara för att klargöra min fundering - jag vet alltså hur reglerna ser ut i dagsläget. Det jag egentligen undrar är om regeringen olika anonyma läckor till medierna om planer på hotellkarantän och/eller totalt resestopp framöver behöver tas på allvar eller om de mest s.a.s. tramsar runt? Jag förstår att ingen har svaret på detta, men tror ni det är en reell risk?

Givet att hela pandemin tog alla på sängen, med att lockdown kändes som något bara Kina kunde göra, till att hitta nya varianter som sätter reseförbud, testkrav osv, så anser jag att nästan allt är en reell risk. Tyvärr tror jag ingen kan ge dig mer tydliga gissningar, det går liksom inte att förutspå precis som @trekker nämnde.

Jag själv har en del planer för våren, och har helt enkelt räknat med att mina kostnader eventuellt kan trefaldigas pga nya restriktioner som gör att jag behöver lösa biljetter, lösa förvaring mellan två hyreskontrakt osv. Just flygbiljetter till Sverige har jag i princip enbart använt mina Eurobonuspoäng till, eftersom de är så flexibla och jag inte behöver ligga ute med så mycket pengar. Kan va ett tips till dig.
 

Moco

Medlem
Kan du visa kalla pa att man behover visa en koppling till Storbritannien for inresa sedan mandags, garna pa gov.uk? Jag har inte sett nagon info om sadant stopp, forutom forbudet for inresa fran Sydamerika och Portugal.

Sorry, jag hade haft fel när det kommer till Sverige. Du har rätt. Jag reser mellan länder som är på "banned countries" listan och där gäller:

"This does not include British and Irish Nationals, or third country nationals with residence rights in the UK, who will be able to enter the UK but are required to self-isolate for 10 days on arrival along with their household."

Transport measures to protect England from coronavirus - GOV.UK

Sverige är alltså fortfarande OK. Sorry för min felaktiga info.
 

Palazzi

Medlem
Såg precis en illustration från Statista research som illustrerar UKs inkludering/exkludering i de redan etablerade samarbeten som finns för att förenklar rörlighet mellan länder. Det som syns tydligt är att de kommer få jobba med många enskilda avtal (krångligt) men innebär inte att det kommer bli en sämre situation än innan.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.ne...=ac99a363b95e7a80491ad119087d4384&oe=6059CF47

Man kan konstatera att UK iom Brexit inte ryms inom: EU, Eurozonen, EU Custom Union, EFTA, EEA & Schengen. OM man räknar bort Kazakstan, Georgien, Armenien och Azerbadjan (som ibland medräknas och ibland ej) så är det 10/47 länder, inom geografiska Europa, som hädanefter står utom ovan nämnda samarbeten.
 

AABack2ARN

Medlem
Man kan konstatera att UK iom Brexit inte ryms inom: EU, Eurozonen, EU Custom Union, EFTA, EEA & Schengen. OM man räknar bort Kazakstan, Georgien, Armenien och Azerbadjan (som ibland medräknas och ibland ej) så är det 10/47 länder, inom geografiska Europa, som hädanefter står utom ovan nämnda samarbeten.

Med ett litet undantag för Nordirland som fortfarande ingår i EUs tullunion om handeln sker med ett EU-land men inte om handeln sker med resterande del av UK. Om de hade skrivit Great Britain i stället för UK hade nog bilden varit mer korrekt har jag för mig. Fast det finns väl lite olika definitioner av GB resp UK?

P.S: Bra bild för övrigt

PPS. Var skulle för övrigt Kanarieöarna, Åland och Svalbard hamna i den där kartan?
 
Toppen