Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

chazzie

Medlem
Tror mer eller mindre hela världen kommer kräva vaccinationsintyg mot Corona flera år framöver...

Jag är inne på det också, om nu inte något "vaccinpass" blir verklighet så kommer säkerligen någon annan form av intyg krävas, det krävs ju redan idag för vissa sjukdomar i vissa länder/regioner.

Utan att försöka påverka något kring att vaccinera eller inte vaccinera så tror jag att de som väljer att avstå kommer få mer problem att resa till vissa (många?) länder, åtminstone 5-6 år framåt.
 
Jag är inne på det också, om nu inte något "vaccinpass" blir verklighet så kommer säkerligen någon annan form av intyg krävas, det krävs ju redan idag för vissa sjukdomar i vissa länder/regioner.

Utan att försöka påverka något kring att vaccinera eller inte vaccinera så tror jag att de som väljer att avstå kommer få mer problem att resa till vissa (många?) länder, åtminstone 5-6 år framåt.

Jag tror också att någon form av bevis att man är vaccinerad kommer att krävas. Så som det är nu är det ju redan så att du inte kan gå ombord på planet till vissa destinationer om man inte kan visa upp ett godkänt PCR test som är max 72 timmar gammalt. Det kommer säkert att kunna utfärdas liknande bevis för vaccination att kunna visa upp.

Men långsiktigt så tror jag att ett vaccinpass kommer att behöva utfärdas precis som ett vanligt pass utfärdat av myndighet. Jag tror att fler sjukdomar kommer att inkluderas och krävas för resor till andra länder framöver. Med tanke på att sjukvården är högt belastad överallt och kommer nog att vara så under överskådlig tid tror jag att dom gärna vill slippa "turister" som glömt att vaccinera sig för sjukdomar som är vanligt förkommande på andra ställen. Sen kan man ju se COVID-19 som en föraning om vad som kan hända i framtiden, detta är nog inte den sista pandemin som kommer att bryta ut......
 

M.K

Medlem
@Doctor-X Det där var, ursäkta spontaniteten, helt sjukt! Lika bra stänga gränsen officiellt istället.

Eller är det pga Schengen de istället gör det nästan omöjligt? En sak är säker, de lär knappast få in många (någon?) euro med den nya flygskatten som tyvärr infördes 1 januari i år av alla år. Ja, det är sant!
 

Davvelavve

Medlem
Jag vet att man blir erbjuden ett vaccinationskort från Pfizer när man vaccinerar sig. Dock fyller man i det själv med namn och batchnummer men det kanske kan fungera som vaccinationsbevis när man ska resa.
 

CardKing

Medlem
Netherlands Institutes Stricter Entry & Transit Requirements - LoyaltyLobby

Max 72h gammalt neg PCR-test + max 4h gammalt neg Rapid Antigen Test för att få resa in i Holland (inkl transit) + 10-dagas karantän vid ankomst om man åker in i landet. Enligt artikeln ställer KLM in större delen av alla sina flygningar. AMS måste verkligen bli en spökstad.


Sinnes!

The House of Representatives still needs to consider the government’s proposal to introduce a curfew. Once the House has approved the measure, more information will be posted on www.government.nl.




Lockdown measures tightened in response to concerns about new variants of virus | News item | Government.nl


For travellers from countries outside the EU, a travel ban has been in force since March 2020. The government has decided to reduce the number of exemptions from this ban. As a result, business travellers, students, highly-skilled migrants, professionals from the cultural and creative sectors and people in long-distance romantic relationships wishing to travel to the Netherlands for a short period will no longer be granted entry.

These measures will take effect on Saturday 23 January 2021 at 00.01.


/Man får ju lite lust att tåga ner/bila till NL med 4h färsk anti-gen test.
:D går ju bra på utresan iallafall.... Frankrike har stängt med liknande regler den 19:e
 
Last edited:
Jag vet att man blir erbjuden ett vaccinationskort från Pfizer när man vaccinerar sig. Dock fyller man i det själv med namn och batchnummer men det kanske kan fungera som vaccinationsbevis när man ska resa.
Jag är högst tveksam till det kortet då det bla inte står ens personnummer på det. Men när man har fått spruta nr 2 så kan dom skriva ut ett intyg via ”Vaccinera”, ett system där alla givna vaccinationer ska registreras.
Har förhoppningar själv på just det intyget. ;) Men i februari så vet jag med bestämdhet. :)
 
Toppen