Senaste nytt

Blir det strul med flyg via England framöver?

Tomas E

Medlem
Mer specifikt vad gäller Storbritannien får man gå till den här sidan, som är uppdaterad (30 dec) med reglerna från 1 januari som f.n. gäller till 21 januari:
Frågor och svar om inreseförbud från Storbritannien och Danmark - Regeringen.se

Inreseförbudet för Storbritannien gäller för samtliga resande med några undantag. Undantagen gäller för:
  • Svenska medborgare
  • Personer som bor eller arbetar i Sverige
  • Personer inom transportsektorn och diplomater
  • Personer med trängande familjeskäl
Däremot skulle jag fortfarande vilja påstå att generell EU-information, som det hänvisats till en del i den här tråden, oftast inte är tillräcklig för att få korrekt info. Det rör sig i allmänhet om råd till varandra som länderna enats om (eller fått från Kommissionen), inte bindande regler. Man måste kolla officiell information för respektive land man ska resa in till. Svenska UD brukar också ha bra information om vad som gäller för svenskar.
 

igelkotten

Medlem
Ja, det behöver inte beslutas om ett specifikt förbud mot just britter, eftersom de förbjuds att resa in av de generella reglerna..

Följande finns att läsa på Sweden Abroad:
"The United Kingdom became a third country in relation to the EU from 1 January 2021 and, as a main rule, the entry ban will apply. However, people who are entitled to residence status in Sweden will remain exempt from the entry ban."
Visiting Sweden - Sweden Abroad

Tycks stämma. Även om Justitiedepartementets FAQ inkluderar UK som ett undantag i ingressen. Denna FAQ länkar de till på flera ställen på regeringens och polisens hemsida. Verkar vara att tryckfel att Storbritannien nämns där fortfarande, eller åtminstone en formulering som kan ge upphov till förvirring.

"On 17 March, the Government decided to temporarily ban non-essential travel to Sweden from all countries except EU Member States, the United Kingdom, Norway, Iceland, Liechtenstein and Switzerland."

Questions and answers – temporary entry ban to the European Union via Sweden - Government.se
 

igelkotten

Medlem
Mer specifikt vad gäller Storbritannien får man gå till den här sidan, som är uppdaterad (30 dec) med reglerna från 1 januari:
Frågor och svar om inreseförbud från Storbritannien och Danmark - Regeringen.se

Inreseförbudet för Storbritannien gäller för samtliga resande med några undantag. Undantagen gäller för:
  • Svenska medborgare
  • Personer som bor eller arbetar i Sverige
  • Personer inom transportsektorn och diplomater
  • Personer med trängande familjeskäl

Jo exakt, men diskussionen (från min sida) gällde det generella inreseförbudet (som ju fortsätter gälla ifall det specifika inreseförbudet upphör att gälla den 21/1).
 

Fredrik

Medlem
Jo exakt, men diskussionen (från min sida) gällde det generella inreseförbudet (som ju fortsätter gälla ifall det specifika inreseförbudet upphör att gälla den 21/1).

Det var väl jag som startade detta genom att fråga hur flygbolagen säkerställer att man har rätt att resa. Sen fick jag ett svar som inte är korrekt då uppenbarligen:

Sedan 1 januari (efter stoppet 21-31 dec) får alla britter åter flyga till Sverige förutsatt att de har ett aktuellt negativt Covid-test.

Spelar iofs ingen roll nu för jag har svar på min fundering.
 

HCas

Medlem
Jag lånar den här tråden då det finns många UK-boende här och frågan kanske är intressant för fler - hoppas det är ok.

Jag bor f.n. i London men flyttar åter till Sverige i vår. Innan dess har jag dock en eller i värsta fall två hemresor jag verkligen skulle behöva göra. Jag försöker nu få ordning på planeringen men det sprids så otroligt mycket information och desinformation att jag inte riktigt vet hur jag ska tänka.

Jag har bara de senaste dagarna hört att 1) regeringen är nöjda med nuvarande reserestriktioner 2) regeringen kommer tvinga alla inresande att sitta i hotell-karantän på egen bekostnad framöver 3) regeringen planerar att under en månad förbjuda allt resande in och ut ur England - men vad som faktiskt övervägs och vad som bara är rykten som emanerar ur interna maktkamper i regeringen har jag ingen aning om.

Förstår förstås att ingen kan säga säkert vad som kommer hända men flera av er har nog mer insyn och/eller erfarenhet än jag. Tror ni man kan räkna med att fortfarande kunna resa mellan Sverige och England i februari och mars utan tvångskarantän på hotell? Och finns det en reell risk att ut- och inresor helt förbjuds?
 

igelkotten

Medlem
Jag lånar den här tråden då det finns många UK-boende här och frågan kanske är intressant för fler - hoppas det är ok.

Jag bor f.n. i London men flyttar åter till Sverige i vår. Innan dess har jag dock en eller i värsta fall två hemresor jag verkligen skulle behöva göra. Jag försöker nu få ordning på planeringen men det sprids så otroligt mycket information och desinformation att jag inte riktigt vet hur jag ska tänka.

Jag har bara de senaste dagarna hört att 1) regeringen är nöjda med nuvarande reserestriktioner 2) regeringen kommer tvinga alla inresande att sitta i hotell-karantän på egen bekostnad framöver 3) regeringen planerar att under en månad förbjuda allt resande in och ut ur England - men vad som faktiskt övervägs och vad som bara är rykten som emanerar ur interna maktkamper i regeringen har jag ingen aning om.

Förstår förstås att ingen kan säga säkert vad som kommer hända men flera av er har nog mer insyn och/eller erfarenhet än jag. Tror ni man kan räkna med att fortfarande kunna resa mellan Sverige och England i februari och mars utan tvångskarantän på hotell? Och finns det en reell risk att ut- och inresor helt förbjuds?

Svårt att gissa - men jag tror inte hotellkarantän kommer påtvingas. Det är uppenbart att UK inte har resurserna att hålla koll på något sådant (jmf med Singapore som "enkelt" kan se till att regler efterlevs). Jag hoppas och tror att det återgår till tier-systemet i början av mars.

Redan nu får du inte resa ut ur London utan att ha giltigt skäl. Med det sagt så kan det nog vara möjligt att resa ut ändå - jag vet inte om flygplatsen frågar om giltigt skäl för utresa (jag betvivlar det). När du återvänder till England gäller 10 dagars self-isolation, samt att du behöver ha gjort ett covidtest innan avgång. Under den perioden bör du dock få resa till flygplatsen om du ska lämna landet (det fick man under tidigare regler men har inte kollat upp de nuvarande i detalj), återigen enbart om du har giltigt skäl.
 

trekker

Medlem
Har du svenskt pass kommer de aldrig (tror jag) kunna stoppa dig från att lämna landet. Troligen kommer det gå flyg mellan London och Stockholm, iallafall via andra hubbar. Men Boris och hans kumpaner är otroligt oförutsägbara så i princip kan vad som helst hända. Sen har ju inte Brexit gjort saker enklare så det får nog också läggas in i mixen med oförutsägbara saker. Lycka till är nog allt jag kan säga.
 

HCas

Medlem
Svårt att gissa - men jag tror inte hotellkarantän kommer påtvingas. Det är uppenbart att UK inte har resurserna att hålla koll på något sådant (jmf med Singapore som "enkelt" kan se till att regler efterlevs). Jag hoppas och tror att det återgår till tier-systemet i början av mars.

Redan nu får du inte resa ut ur London utan att ha giltigt skäl. Med det sagt så kan det nog vara möjligt att resa ut ändå - jag vet inte om flygplatsen frågar om giltigt skäl för utresa (jag betvivlar det). När du återvänder till England gäller 10 dagars self-isolation, samt att du behöver ha gjort ett covidtest innan avgång. Under den perioden bör du dock få resa till flygplatsen om du ska lämna landet (det fick man under tidigare regler men har inte kollat upp de nuvarande i detalj), återigen enbart om du har giltigt skäl.

Har du svenskt pass kommer de aldrig (tror jag) kunna stoppa dig från att lämna landet. Troligen kommer det gå flyg mellan London och Stockholm, iallafall via andra hubbar. Men Boris och hans kumpaner är otroligt oförutsägbara så i princip kan vad som helst hända. Sen har ju inte Brexit gjort saker enklare så det får nog också läggas in i mixen med oförutsägbara saker. Lycka till är nog allt jag kan säga.

Tack båda för svar! Jag menar väl att jag har ett s.k. giltigt skäl att göra min resa/mina resor (men tror inte heller att de kommer fråga om den saken) och har annars koll på hur reglerna ser ut idag, med test-krav och karantän. Jag är heller inte så orolig för att inte få resa ut, mer över att jag ska tvingas till tio oplanerade dagar på hotell och/eller inte alls kunna komma tillbaka, om reglerna ändras när jag är i Sverige.

Det andra alternativet är att tidigarelägga hemflytten, men vill helst inte göra det av olika skäl.

Väldigt dålig timing blev det i alla fall, och regeringens hattande och minst sagt märkliga sätt att kommunicera med allmänheten gör inte saken enklare...
 

Tomas E

Medlem
Svårt att gissa - men jag tror inte hotellkarantän kommer påtvingas. Det är uppenbart att UK inte har resurserna att hålla koll på något sådant (jmf med Singapore som "enkelt" kan se till att regler efterlevs). Jag hoppas och tror att det återgår till tier-systemet i början av mars.

Redan nu får du inte resa ut ur London utan att ha giltigt skäl. Med det sagt så kan det nog vara möjligt att resa ut ändå - jag vet inte om flygplatsen frågar om giltigt skäl för utresa (jag betvivlar det). När du återvänder till England gäller 10 dagars self-isolation, samt att du behöver ha gjort ett covidtest innan avgång. Under den perioden bör du dock få resa till flygplatsen om du ska lämna landet (det fick man under tidigare regler men har inte kollat upp de nuvarande i detalj), återigen enbart om du har giltigt skäl.
Har du svenskt pass kommer de aldrig (tror jag) kunna stoppa dig från att lämna landet. Troligen kommer det gå flyg mellan London och Stockholm, iallafall via andra hubbar. Men Boris och hans kumpaner är otroligt oförutsägbara så i princip kan vad som helst hända. Sen har ju inte Brexit gjort saker enklare så det får nog också läggas in i mixen med oförutsägbara saker. Lycka till är nog allt jag kan säga.
Jag håller med båda, den australiska jämförelsen funkar inte riktigt när Storbritannien är anslutet till Frankrike via en tunnel och till några ytterligare länder med korta färjeförbindelser... Du kommer heller knappast att hindras från att lämna Storbritannien för att återvända till Sverige som svensk medborgare.

Ska man försöka gissa hur det ser ut framöver måste man fundera på två saker:
- Hur mycket har smittotalen, och framför allt belastningen på sjukvården, förändrats om 1-1,5 månad?
- Hur mycket bekymmer kommer det då att finnas kring nya virusvarianter, som leder till mer restriktioner för utrikes resande jämfört med inhemska brittiska rörelser? Detta är ju ett delvis nytt fenomen jämfört med förra året, även om UK fick skrämselhicka över danska minkar i början av november.

Jag tror att Travel Corridor-systemet kommer tillbaka när den engelska lockdownen släpps. Sedan får vi väl se om det sker i mitten av februari, slutet av februari, början av mars eller eventuellt senare än så. Undrar om inte slutet av februariloven för skolorna är en bra tidpunkt att gå från lockdown till tier 3/4, d.v.s. en förlängning av lockdownen med några dagar bortom mitten av februari.

Var Sverige hamnar i t.ex. mars beror på den svenska smittosituationen då. Jag är däremot inte lika säker på att kravet på negativt test vid inresa släpps lika snabbt, just p.g.a. oron kring nya virusvarianter. Men det är väldigt svårt att sia just nu.
 

henrik l

Medlem
Vet inte om det är någon form av tecken i skyn, men har en bonuresa med British Airways bokad lördagen innan påsk, Göteborg-London-Rom, slutdestination är Sicilien. Först ställdes LHR-FCO in i slutet av förra veckan och några dagar senare ställdes GOT-LHR in. Nu väntar jag bara på att returen tisdagen efter påsk skall ställas in. Ser dock att Lufthansa har vettiga priser och anslutningar Göteborg-Palermo.
 
Toppen